Statcounter

tisdag, september 30, 2008

Bara jag som inte visste?

I går fick jag höra något som jag verkligen inte hade en aning om - enligt maken var det inte alls nån nyhet, så alla alerta bloggare känner säkert till det redan...

En dam på den där tillställningen i går, berättade att hon köpt sig en mobiltelefon för att kunna ringa färdtjänsten från stan om hon varit ute på nåt oplanerat och behövde komma hem.

- Men det blir ju så dyrt att vänta.... och utrikes och allt... jag ska ju bara till Åby.
- Utrikes???? (jag lät nog väldigt skeptisk)
- Ja, till Moldavien måste jag ringa, dom sitter där.

För en kort stund tänkte jag damen kanske var lite senil, men sen berättade hon och de andra att de (alltså, inte damerna!) har lärt upp personer där att prata svenska så att de ska kunna serva folk här. Företrädesvis äldre... och ganska många med hörselnedsättning i den gruppen... Allihop vid det bordet var rörande eniga om att det blivit så svårt och krångligt att beställa färdtjänst.

- Min granne beställde en åkning till De Geer... men de hade inte en aning om var det låg, eller vad det var... Och inte förstod de vad han sa när han förklarade att det var ett konserthus heller...
- Om man klagar blir man väl anklagad för att vara rasist...

Nog för att jag märkt att jag ena gången hamnar i Kiruna och andra i Borås om jag ringer SJ, men vi pratar ju skapligt lika ändå och förstår varandra. Men jag tycker synd om alla äldre som har svårt nog att höra i telefonen när folk med samma dialekt pratar.

Moldavien... ja, de ska väl också ha nåt att göra... Vi har ju vant oss vid att textilfabrikerna flyttade utomlands... Vad kommer härnäst? Pensionärerna beställer kinamat via Peking? Det är nog billigare att laga till den där också...

Uppdaterad: Nu är jag uppdaterad... googlade på orden och såg att det stått massor om det lite överallt... Och jag som tycker att jag läser tidningen... *suckar*

35 kommentarer:

Anonym sa...

När vi ringer färdtjänsten i jobbet till våra ungdomar hamnar vi alltid i Estland, eller Moldavien. Har man tur kanske de kan fatta vilken gata man ska till...så har det varit i över ett år. Vi som är lite unga kan säkert lyckas boka en taxi rätt men för de äldre som kanske hör lite taskigt kan det bli besvärligt. Flera ggr har taxin uteblivit då den står och väntar på nåt helt annat ställe pga språkmissar....undrar verkligen om det blir billigare på detta sätt....

Thomas

Evas blogg sa...

Jag såg ett inslag på nyheterna för att tag sen om detta. Verkar ju ganska så korkat tycker jag. Tycker synd om både de som knappt kan svenska och ska lotsa dem som ringer vidare, och jag tycker synd om dem som ringer och inte kan göra sig förstådda.

Elisabet. sa...

Här är en till som inte hört talas om detta!! Det är ju totalt RUBBAT!! Hur vansinnigt får ett samhälle bli, egentligen??

Bloggblad sa...

Thomas: Om t.o.m. ni som är unga och hör bra tycker att det är krångligt...
Fy tusan så mycket problem det kan ställa till med i förlängningen om taxin står på fel ställe...

eva: det måste ju vara lika jobbigt för dem som tar emot samtalen och inte förstår.

Elisabet: skönt att vi är två som inte har koll... Visst är det rubbat!!!

Anonym sa...

Ett litet tillägg!
De som tar emot samtalen har ju gått en snabbkurs i svenska och fått lära sig en mall vad de ska säga. Vart? Hur dags? Hur många?
Börjar man diskutera utanför deras inlärda mall blir det genast problem...

Thomas

em sa...

Käre tid, Moldavien! Här i Värmland förstod vi inte vad skåningarna sa när "sjukresor" satt där. Och i Skåne hade man inte kläm på att det behövs en bro för att komma över Klarälven - de räknade med fem minuters körtid från ett hus till nästa som låg tvärsöver älven. Att det var drygt en mil att köra hörde inte dit....
Margaretha

Bloggblad sa...

Thomas: Då måste alla färdtjänstberoende gå en kurs i att prata efter mall, tycker jag. Så blir det fler arbetstillfällen! De kan förstås ledas av någon med annat modersmål än svenska, borde bli enklare att mall-prata då.

em: Jag kollade in en av dina bloggar! Gillar bilden med rosetten - jag var själv alltid iklädd rosett (som jämt kanade ner) ända tills jag tjatade till mig lugg -58. Pappa klippte rakt av då.
Roligt att du hittade hit! Välkommen.

Översättarhelena sa...

Det hade jag ingen aaaning om! Och det verkar ju inte riktigt klokt.

Cicki sa...

Det där hörde jag talas om för ett tag sedan. Det är helsjukt. Och speciellt när det drabbar äldre. Tacka vet jag på den tiden när man ringde hem direkt till taxichaffisen och bestämde. Vissa saker var bättre förr....:-)

Susanne sa...

Jodå, jag har också hört om fenomenet och tänkt att det är ju väldans vilken globaliserad värld vi lever i, på gott och på ont.

Klimakteriehäxan sa...

Hjälper inte att man vet om det, man blir förvånad ändå. Som i går när Cecilia från Coop/Med Mera ringde och pratade klingande svenska - och visade sig sitta på Irland.

Anonym sa...

Det är helt vansinnigt, alla som fått höra det tror ju att det är ett skämt! Det fungerar ju heller inte, eftersom det blir så många språkförbistringar. Billigare kan det knappast bli, enbart dyrare och mer krångel för alla.
/Anna

Bloggblad sa...

ALLA: jag undrar om det finns nån enda som tycker systemet är bra... Men nån måste väl tjäna på det?

K-häxan: Om jag bara förstår vad folk säger får de sitta var som helst... även om det känns lite knepigt. Har vant mig vid att "prata" med både USA och Australien via bloggen...

Anonym sa...

Ojdå.... det här har jag inte ens hört talas om trots att jag arbetar inom äldreomsorgen. Men jag har inte en sådan tjänst så jag ringe o bställer färdtjänst...

Det har varit problem med bokningar och få tjänster utförda när man önskar avfärdtjänst under många år. Jag visste att en förändring skulle komma, men har fullständigt missat hur den blev! Måste kolla på min arbetsplats om hur det funkar.

Eleonora sa...

Först i somras fick jag fatt på detta. Men använder man inte Färdtjänst, så är det väl förståeligt om man inte lagrar viss information.

Det är pest och pyton med detta, Har flera tanter i min seniorgrupp, som råkat illa ut. Dom beskriver och beskriver och personen i telefonen fattar ingenting. Det här kan inte fortsätta. Den dag jag får Färdtjänst och det inte funkar - då du ....ojojoj ska dom få veta att dom lever!

Ha det gott söta vän och världen går ju inte under för detta i alla fall. Kram på dig!

Musikanta sa...

Mycket ska man få höra innan örona trillar av... Vi kan vara tacksamma över att våra gamla föräldrar inte lever längre!

När vi själva blir gamla finns det väl ingen färdtjänst alls, så vi behöver inte oroa oss...

Bloggblad sa...

Mia & Eleonora: De som är i 80-årsålder nu, tillhör den väluppfostrade generationen som inte bråkar... men vänta bara när vi behöver färdtjänst, om vi ska ringa till Moldavien. Nu har jag kollat var det ligger... trodde att det låg något mer inåt Europa...

Musikanta: Min mamma ringde inte färdtjänsten ändå, hon ville inte vara till besvär. Och så länge svärfar levde, var det så nära intill att de kände igen hans namn.
När vi blir gamla... håhå... vi har väl motordrivna rullatorer då?

Cecilia N sa...

Jag vet att för ett år sen (eller drygt) så ringde Stockholmarna till Estland för färdtjänst. Lika problematiskt.

Nu vet jag inte. Jag har inte inside information av mig själv längre.

mossfolk sa...

Moldavien?! Det låter ju inte riktigt klokt. Frågan är om det verkligen är billigare när man väl räknat in alla beställningar som blir fel pga språkliga missförstånd...

Hannele på Hisingen sa...

Moldavien... Sant, minns när jag ringde till Helpdesk från jobbet och frågade, om de kunde komma med en gång? "Nej, vi sitter i Holland"

Nu börjar man bli van...

Bloggblad sa...

Cecilia: Man kommer visst omväxlande till Estland eller Moldavien här. Som väl är har jag inte heller nån kontakt med Färdtjänst nu.

Mossfolk: När jag googlade såg jag att en taxichaffis här i trakten håller på att överklaga - han vill ha samtalen direkt.

Hannele: Eftersom jag gift mig till dygnet-runt-heldesk har jag inte prövat att ringa - men jag vet att det sitter nån sån på min mans jobb, mitt i verksamheten. Men vem vet i framtiden?

Huvudsaken är att den som svarar kan språket utan för mycket brytning. I telefon försämras ju alltid ljudet, så även om man förstår bruten svenska IRL så blir den svår i telefon.

Anonym sa...

Inte nog med att vi kommer till Estland eller Moldavien när vi beställer färdtjänst. Jag åker färdtjänst i jobbet tillsammans med våra ungdomar ett par ggr i veckan. Taxiförarna klagar hela tiden på att det finns för lite taxibilar sedan färdtjänsten var ute på upphandling. Lägsta pris vann och får driva Linköpings färdtjänst. Händer att taxin ofta är försenad kanske pga av att nån i Estland inte fattat eller att det inte finns tillräckligt med taxibilar....vart är vi på väg??

Thomas

Bloggblad sa...

Thomas: Gå på politikerna! Kräv! Du och dina arbetskamrater som drabbas av det här, och kan prata för er - skriv/ring/maila och kräv en ändring. De som är gamla eller som inte kan prata för sig, som era ungdomar, kan/orkar inte bråka. Och vi som inte använder f-tjänst har ju inte fakta.
Skriv upp alla gånger det blir fel, och skicka med klagomålen. Så länge vi har demokrati ska det funka att politiker lyssnar.

Cecilia N sa...

Min insidesinformation kom sig av att jag jobbade med den kontinuerliga uppföljning som finns på hur färdtjänsten fungerar.

Jag satt och ringde runt till de som var ute och åkte dagen innan. Vart uppgifterna sen tar vägen och hur de handhas och vilka åtgärder som vidtas pga resultatet är jag dock omedveten om.

Men jag tror ju inte att det skadar om de får uppgifter även från andra håll.

Så vet jag att personal på beställningscentralen i Ånge fick åka runt i de trakter som de fick samtal från för att de skulle få en bättre uppfattning om realiteterna. Men om de får göra det ända från Moldavien och Estland är ju tveksamt ...

Anonym sa...

Hörde talas om det nyligen. Det är ju helt vrickat...!

Bloggblad sa...

Cecilia: Jag trodde att du hade någon anhörig som nyttjade tjänsten... Nu undrar jag om det görs någon uppföljning...

Dakota: Hittills har ingen tyckt annorlunda... men nån måste ju rimligen tycka att det är bra, annars skulle det inte vara så här. Eller skiter "nån" i det och bara tjänar pengar?

Anonym sa...

Återigen handlar det förstås om pengar. Att ha en växel i Moldavien kostar hälften per samtal mot vad det kostar i Sverige.

Nicoline

Bloggblad sa...

Nicoline: Ja, det förstår jag ju, att det handlar om pengar - och att gamla/sjuka/handikappade inte är värda att tas på allvar...

Jag blir så upprörd.

qi sa...

Hade ingen aning om detta... Inte klokt!

Anonym sa...

Det Du skriver om låter som en skröna, men jag antar att det är sant! Undrar om det verkligen är någon besparing att ha telefonkontakt som inte förstår så mycket mer svenska än en beställarmall. Det måste ju bli många och långa missförstånd som kostar pengar. Men budgeten är väl lagd utifrån att det aldrig blir några extra frågor. Eller också blir det billigare för att ingen vågar anlita färdtjänst. Min mamma blev bortglömd en gång och sedan dess vågar hon inte använda färdtjänst alls.

Bloggblad sa...

Qi: Alla borde skriva och prata om det så att det kommer fram!

Anonym: Det kanske är DET som är själva besparingen! Ytterst få vågar ringa... hehehe...

Tankevågor sa...

Men jag blir alldeles MATT!! Hade ingen aning om det här....missat det totalt tydligen.
Det låter ju helt korkat!
Det krånglar ju bara till en massa för dem som ska beställa och när det inte fungerar så drabbar det dem som är brukare!!
Det är ju inte bara stackars gamlingar utan även funktionshindrade som det kan bli besvärligt för om det inte fungerar.
Morr...

Anonym sa...

Jag arbetar med autistiska ungdomar och där är det oehört viktigt att taxin kommer i tid.
För blir det för lång väntan kan de bli utåtagerande.
Har ett exempel från igår när en taxi var hela 40 minuter försenad och en ungdom blev hur otålig som helst. Gick ändå till slut bra.
Har jobbat nu på morgonen och då kom taxin 15 minuter försent.
Vi skriver nu upp alla förseningar på ett papper och ska sammanställa när oktober är slut.
Två ggr på två tillfällen hittils är ju en bra början :S
Thomas

Bloggblad sa...

londongirl: Jag berättade det här på jobbet - det var några som visste... några yngre, som inte brydde sig ett dugg...

Thomas: Bra att ni skriver upp exakt - skriv till PLUS, det låter som ett fall för Sverker. Då är det bra att ha fakta. Han har sagt att han värnar om "den lilla människan".

Monica Hansen sa...

Å vad jag skrattade! Tack:)