söndag, juni 07, 2009

Sjukvårdsupplysningen

Jag har dock inte tänkt ut nåt pris för rätt svar... men VAD är det jag har för konstiga utslag på min mage. Snett ovanför naveln. Små som knappnålshuvuden, men ettriga som bara den. Jag har visat det för en sjuksköterska, hon trodde att jag haft loppor i sängen, och tipsade mig om en salva mot klådan. Salvan var okej, det röda som låg som en ring runt alltihop försvann och det slutade svida och klia.

På apoteket visade jag det också, och de två som tittade såg hemskt bekymrade ut... kunde inte alls förstå vad som gett upphov till de konstiga märkena. Förra söndagen kom de, utslagen alltså, och kliade nåt helvetiskt. Sen har de ändrat sig lite under veckan, svider och kliar om vartannat.
Fästingar, sa en på apoteket. Hm... Skulle jag ha haft sex som provsmakat parvis, och sen hoppat av? Fast det var bara fem från början, det sjätte "bettet" dök upp idag.
Ormbett, sa en annan. Skulle jag ha haft 3 ormar som hoppat upp och bitit mig på promenadvägen? Utan att jag märkt det?
Myggor? Sex stycken samtidigt?
Maken, sa sjuksköterskan... det är nog han som bitit dig... Eller loppor. Men - hoppar loppor omkring två och två?
Barnbarnet trodde att det var tre elefanter som bitit mig... Det förslaget var bäst hittills!
Jag får ofta nässelutslag och diverse kliande fläckar, men nåt sånt här har jag aldrig haft, så jag är ganska nyfiken. Nåt förslag?
P.s. Barnbarnet var så säker på sin sak att hon frågade flera gånger om det var sant att tre elefanter bitit mig...

34 kommentarer:

LindaLotta sa...

Jag är inne på barnbarnets linje, men det kan också vara den berömda latmasken som inte har koll på almanackan. Sommarlovet har väl inte börjat än?

(åh förlåt, men jag var bara tvungen :))

Hedgren sa...

Det är ju alldeles säkert nån form av insektsbett, men vad för sorts går jag bet på.... Eller så är det nån virusplitor som bara sitter i huden...

Doktor Hedgren

Bloggblad sa...

Linda: Åh, det fanns ju inte ens med som alternativ, jag trodde att den bara bet i ryggen!

Doktor Hedgren: Virusplitor.. har aldrig hört talas om. Hade det varit på foten hade jag absolut trott på två huggormar som roat sig - eller en som huggit två gånger utan att jag märkt det.

Har funderat på myror... faktiskt. Men biter de så exakt parformerat?

LindaLotta sa...

Men du, det är inte allergi mot knappen i byxorna eller nåt liknande?
Satt de inte i den höjden?

Elisabet sa...

Ajabaja .., madame Bloggblad har väl inte blivit loppbiten=
Nä, vi tar nog omvägen åt ett annat håll och hoppar över kaffet i sommar ..-))

Cicki sa...

Det var en svår nöt att knäcka. Hoppas du kommer på vad det kan vara och får någon salva som lindrar klådan.

Kommer ihåg en gång i slutet på sextiotalet när vi bodde i en gammal sekelskiftesvilla. Mamma fick konstiga utslag på hela kroppen. Till slut kom man på att det var hönsloppor som bitit henne. Det var duvor som byggt på ovanför på taket ovanför sovrummet så loppor kom ner den biten. Man kom från kommunen och sköt duvorna. Efter det fick mamma sova ifred, i alla fall för loppor....:-)

Susanne sa...

Loppor! Säkert! Sådana hade jag i Nicaragua efter en natt i en loppig säng. Kliar som bara den. Och går bort av sig själv efter ett tag.


(Hmmm, fast jag kan ju ha fel.)

Musikanta sa...

Jag tror nog mest på myggbett i alla fall. I synnerhet om du legat med öppet fönster.

Har du haft vattenkoppor förresten? Det brukar bli sådana märken.

Jag skulle velat ha varit med när du visade magen på apoteket!

Bloggblad sa...

Linda: Nej, det här är en bit ovanför, och det vore konstigt om det kom så plötsligt, jag har haft nickelgrejer mot huden många gånger.

Elisabet: Men vi kan sitta långt ifrån varandra! Dessutom har inte maken fått några.

Cicki: Jag har hört ordet... fast inte varit i närheten av vare sig höns eller duvor. Har funderat på om jag fått med något in från trädgården.

Susanne: Jag har skakat lakanen... bytte inte eftersom de var väldigt rena.

Musikanta: Jag brukar aldrig få myggbett, och om jag får försvinner de fort. De här var ännu rödare och sved som satan för ett par dar sen.

Dessutom operar väl inte myggorna parvis...?

ab sa...

Kan vara bältros. Ibland gör det ont, ibland inte. Jag har haft båda varianterna. Är det bara på ena sidan av maggen? Prickarna kan sluta sina dagar som små blåsor.

ab sa...

Bältros är en sorts latenta vattenkoppor, har jag hört.

Bloggblad sa...

ab: Det var makens förslag, men sjuksköterskan sa att det absolut inte var det. Då gör det ont och är mycket mer och värre, man mår dåligt och känner sig sjuk. Gör jag inte.
Det är bara på ena sidan om naveln, men är inga fler än de som syns på bilden.

Christina sa...

Har du katt? Funderar på loppor.

Jag och min mamma fick liknande bett när vi hade rensat en hallonhäck en gång...har du hållit på med trädgårdsarbete på sistone? Legat och krupit i snår?

Bloggblad sa...

Christina: Förutom paddan och några spindlar i vrårna, har huset inga djur.

Inte rivit i snår, men planterade om några växter förra helgen och höll på en hel del i jorden. Har funderat en del på loppor... men inte sett några. Det konstiga är att betten ser så par-iga ut. Nu är det inte säsong för tvestjärtar, annars kunde det var en som gått omkring och nupit...

malou sa...

Jomen, man kan faktiskt ha lindrig bältros utan att vara speciellt sjuk. Jag har haft det en gång, och utslagen ser sådana ut. Kliar ibland, svider ibland...Jag håller en knapp på bältros!

Bloggblad sa...

malou: Jag hade en tanke på "lindrig släng av bältros" eftersom en av mina elever nyligen haft vattkoppor, men sen hörde jag att man alltid blir rejält sjuk och jag är lika pigg/slö som vanligt.

ab sa...

Det är inte alls säkert det gör ont! Första gången jag hade det syntes det rätt många prickar men kändes knappt alls. Andra gången var det ett helvete UTAN prickar - åkte till akuten därför att det var som om halva magen var ett brinnande hål. Doktorn tittade på min helt släta mage och gav korrekt diagnos, och efter flera dagar uppenbarade sig mycket riktigt TVÅ blåsor. Sedan fyra.

Så jag håller på bältros, den smärtfria varianten! Tror inte du har så mycket loppor i huset. :)

Bloggblad sa...

ab: Om ni är två som säger att man kan ha en lindrig släng, så tror jag på det. Jag har googlat och sett att man måste till läkare inom tre dagar för att få medicin, sen är det kört... och eftersom jag inte känner mig det minsta sjuk, så får det vara. Blir det nåt mer så åker jag väl upp till tant doktorn.

Tack för alla förslag!

ab sa...

Håll händerna rena bara, och försök att inte pilla på prickarna.

Ökenråttan sa...

Vår dotter hade ett standardsvar på våra mumlanden om "vad kan det här vara för små prickar ...?" som kunde dyka upp här och där på hennes lilla lekamen:
"Dä ä ackallibatt." Det betyder ekorrbett. Vi såg mången ekorre (ackalli)när vi var ute och lekte, både i parker och på Djurgårn. Så se upp för ekorrarna, du, Bloggblad!

Klimakteriehäxan sa...

Aj! Jag tippar på kungskobra.
Nä men allvarligt, det ser himla kli-igt ut. Loppbett har jag för mig sitter längre i sär, ett lopphopp, liksom?!?

Bloggblad sa...

ab: Jag försöker i alla fall låta bli att klia.

Ö-råttan: Ja, ekorrar har vi rätt gott om i skogsparken här utanför... så varför inte?

K-häxan: Jämfotahopp är det här mer som...

Skolsköterskan velade lite mellan loppbett (inte i sängen då, utan i trädgården) och en släng av bältros. Hon tyckte att jag skulle gå till VC - men höll med mig om att dom nog inte kunde göra nåt i vilket fall... så jag avvaktar. Mår bra i övrigt.

londongirl sa...

Har sett två stycken olika personers bältros och det såg inte alls ut som det du har.
Hm...nej det är nog mer något från djurriket.
Om det inte är loppbett så kan det vara myror. Såna bett har jag fått några gånger och det kliade så himla mycket först och liknade dina faktiskt.

Vonkis sa...

Ringorm eller någon allergisk reaktion på något kanske? Eller så är det bältrosor som några sagt här ovan redan.

Musikanta sa...

Angående utslagen borde väl sköterskan ha sett om det var bältros, eller?

Bloggblad sa...

Londongirl: Nu har jag läst mer - och man kan ha allt från ett par stycken blemmor till massor. En av tjejerna på jobbet sa att hennes mammas bältros såg ut precis så. Jag har visat magen lite överallt, som du förstår...

Vonkis: Det är riktigt roligt att läsa alla förslag. Ringorm har jag inte kollat.

Musikanta: Hon engagerade sig inte våldsamt, tittade bara på håll... hade rast.
De båda på apoteket borde väl ha känt igen vad det än var?

Men det svider rejält - så jag tror på b-ros. En släng av det. Bett skulle väl inte kännas i över en vecka?

Monet sa...

Jag tror också på lindrig bältros. Fick själv precis den där typen av utslag för några månader sen och försökte förgäves hitta rätt diagnos.

Men det kan se ut så där i lindrig form och har du haft en elev med vattkoppor är det en klar indikation. Var glad att det är en lindrig variant, det kan annars vara helvetiskt!

Annaa M sa...

Jag fick ju förra året diagnosen bältros, både här på bloggen och senare hos läkare. Jag hade liknande utslag, men framförallt i ansiktet. Många, intensivt kliande, men egentligen aldrig riktigt värkande som bältros ska vara. Och inte fullt så koncentrerade till ena ansiktshalvan som de borde varit.

Jag är dock lite tveksam om det var rätt. I år har jag haft ett par omgångar med flera utslag koncentrerade till en plats samtidigt, precis som dina. Uteslutningsmetoden och infångandet av ett levande djur i fotändan av sängen, där en av katterna bor, säger fågelloppor. Bilden jag hittade på nätet stämmer exakt med insekten jag fångade in. Betten kliar något alldeles jävulskt, egentligen värre än myggbett och de lägger sig inte i första taget. Fågelloppor har ju varken människan eller katten som värddjur så de stannar inte kvar. Även fågelkvalster kan orsaka irriterande bett. Fåglar är ena rackare till att vara fulla av odjur och smittor.

Bloggblad sa...

Monet & Annaa: Tack för era förslag. Det står ungefär lika mellan loppbett och bältros...

Ringde sjukvårdsupplysningen för att höra om jag behöver gå och visa det - och damen jag pratade med tyckte det lät så konstigt att hon rekommenderade det. Fast... hon törs väl inte säga annat. Först sa hon att det i vilket fall inte är nåt man kan göra mer åt än det jag redan gör. Så jag får se i morgon. Kliar och svider lite mindre idag.

Jag är inte ett dugg förvånad om jag fått in några kryp... Padda under trappen och mängder av spindlar i alla tänkbara hörn.. och dammråttor... Här är rena menageriet.

Annela sa...

Jag hade bältros en gång utan att veta om det. Jag var på VC och visade 4 prickar som kliade hemskt och de g
jorde en odling från en av prickarna. Efter 2 veckor ringde de och sa att det var bältros, fast då var prickarna borta. Däremot var jag och lämnade blod, som de använde antikropparna i, för att ha till drabbade av bältros (eller hur det nu var). Min svärmor hade bältros som satte sig i ansiktet, över ena ögat och i hårbotten och hon blev aldrig riktigt av med det. Ett helvete hade hon. Det kan tydligen vara på alla vis, men då föredrar jag min variant.
Lite Hydrocortisonsalva (receptfritt) från Apoteket hjälper mot kliet.

londongirl sa...

Hade ingen aning om att bältros kunde se så där "ynkligt" ut. ;-) De med bältros som jag såg var liksom mer utspritt och som stora sammanhängande röda fält i ett halvt ("bälte")parti runt midjan...

Tänk vad man lär sig i bloggvärlden! :-))

Bloggblad sa...

Annela: Jag gissar att det är så med mig - för loppor... sån närkontakt med jord och djur och buskar har jag inte haft.

Alsolgelen räcker faktiskt mot klådan, och i dag när jag vaknade var "betten" så bleka att jag struntar i att gå och visa dem nånstans. Tar bara värdefull slötid från mig.

Londongirl: Jag hade inte heller en aning, minns bara att pappa såg gräslig ut när han hade det när jag var barn.

Visst är blogguniversitetet ett utmärkt lärosäte!

Anonym sa...

Hej! Jag vet att det här är en väldigt sen kommentar, men jag tycker att det verkligen låter som fågelloppor. De biter gärna runt midjan. Fågelkvalster biter gärna på armarna, och syns knappt. Vägglöss, men säkert också fågelkvalster (som också kallas fågellöss) biter gärna bredvid varandra. Själv har jag fått mystiska bett bredvid varandra som svullnar upp, sedan jag låg på en klippa i solen. Det finns mycket fåglar här.

Anonym sa...

Väldigt sen kommentar om dessa bet men jag rev mitt gammla garage för drygt en vecka sedan och fick en massa bett på armen som såg exakt ut som dina. Har kliat och svidigt i drygt en vecka nu och det som bet mig var troligen tvesjärtar för det rasade det ner på mig och in i tröjarmen. Men det var även en del hus spindar som drösade ner på mig.Men troligen var det tvesjärt enligt min Far.