Statcounter

söndag, juni 18, 2006

Ljuvliga ljud

Jag är alldeles salig ikväll efter att ha varit på en helt gudomlig konsert, alldeles gratis. KFUM:s kammarkör från Stockholm var på turné och avslutade i vår största kyrka - som verkar byggd för körmusik med en akustik som är helt otrolig.

Och så var även konserten. Jag älskar glad amatörsång (efter att ha lett en nybörjarkör i många år), jag är van vid villtoner och tycker att alla har rätt att sjunga. Men ack, så härligt när varenda ton stämmer, när klangen får själen att vibrera och inte en endaste cent surrar fel. (Cent är det minsta man mäter toner i - och när man har fått för många procent, då låter det som när... äsch, det tar vi en annan gång.)

Shall I Compare Thee with a Summer's Day... det är en av mina favoritlåtar, och aldrig har jag hört den så vackert sjungen som i kväll. Och så starten - I denna ljuva - sjungen på många olika sätt - och samtidigt... ett arrangemang av Guds nåde. Och så flera andra sånger som gav gåshud.

Ett bra tips för snåla musikälskare (som jag): Nästan alla kyrkor, både i stan och på landet, har sommarserier med gratis och mycket proffsig musik en kväll i veckan, vardag eller helgdag. Kollekt efteråt förstås, men den är frivillig. Och man behöver inte vara det minsta religiös för att gå på dem, det är bara att kliva på - och applådera först när konserten är slut.

Här i stan är det tisdagskvällar kl 19 som gäller. Och sen öl vid kanalen efteråt...

16 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

hhmmm.. kanske ännu ett plus för att bo i bebyggda områden..
skönsång.. och en öl efteråt..

låter alldeles underbart...

Vi på Kantarellen sa...

Underbart!

Här i Nybban har vi stora sommarscenen på torget. Där händer det saker minst varje lördag. Körer, band, solister... vad som helst. Som tur är ligger Mamsans i närheten, så vi hör allt.

Ilva sa...

Nu du, ta och vakna, ta en aspirin mot olhuvudvarken och kolla in hos mig!

Tankevågor sa...

Jag håller med dig. Det är så vackert när allting stämmer och ljudet klingar så fint i kyrkor. Vissa bättre än andra förstås. Får nästan tårar i ögonen när jag läser om den sången.....så vackert det måste varit med såna skönsångare!

Gagga sa...

Och i vår kyrka blir det som vanligt midsommarnattskonsert.
Då är det uppehåll i dansandet på hembygsgården alldeles intill o folket går i tåg ledda av spelemän ner till kyrkan. Efter konseren fortsätter dansen.

Bloggblad sa...

Ilva: Jag har sparat det - och tänker åtgärda receptet snarast. Tack!

Ni andra: Det gläder mig att det finns fler än jag som gillar sån här musik.

Anonym sa...

Det är synd att jag inte kommer mig för att åka till någon kyrka när de har konsert,det är vacker musik.
Jag lyssnar mest på rock (inte hårdrock)så öronen mår bra av omväxling.
Tyvärr har vi så långt till alla kyrkor,vi bor ju på vischan..
Men en cd med klassiskt kan ju kompensera,lite grann..
Såna cd har jag endel.

Anonym sa...

Det låter som en ljuvlig konsert, verkligen. Något som kan rekommenderas om du någonsin kommer till Finland: tempelplatsens kyrka i Helsingfors är den vackraste lutheranska kyrka jag någonsin sett, med sanslöst fin akustik. Om du får chans att gå på en konsert där kommer du inte att ångra dig...

Bloggblad sa...

Mammamia: Rock... den enda genre jag inte lyssnar på alls. Stänger av direkt. Men det är nog inte för att jag är för gammal, för jag stänger även av dansbandsmusik...

Reagge däremot, det gillar jag.

Tobias: Det är den där rund kyrkan i berget, va? Där har jag varit på besök bara. Jag kollar alltid när jag kommer till nya platser på semester, om det finns nån konsert...

Anonym sa...

Japp, den runda kyrkan med kopparsolen i taket. Jag älskar den platsen men föraktar alla dumma turister som går därinne och inte förstår vilken viktig plats den kyrkan är för många människor. Så jag får väldigt dubbla känslor där. Men akustiken är, som sagt, grym!

Bloggblad sa...

Du kan vara helt lugn - jag har förstånd att respektera kyrkor.

Anonym sa...

När jag väl kommer mig för så njuter jag verkligen av kyrkokonserter.
Men annars är jag nog mer en lättlyssnare, gillar reagge mycket, den blir man glad av!
Förresten, här uppe i Piteå har vi ju varje sommar festspelen, musik i Piteå Älvdal, det har du kanske hört talas om. Men jag måste erkänna jag har aldrig besökt ett enda av alla dessa evenemang... *suck*
Tack för besöket i min blogg, välkommen åter!

Vonkis sa...

Åh, Shall I Compare Thee är verkligen helt underbar, jag får ståpäls bara jag tänker på den.

Bloggblad sa...

SolSkuggan: Å, bor du ända där uppe... så häftigt det är att man får kontakter över hela landet.

Vonkis: Jag undrar om det inte är i morgon kväll det är körkonsert på Rådhustorget här... en kör från Talsi, de brukar alltid vara bra.
Annars kan du komma nån tisdagskväll så kan vi heja på varandra.

Vonkis sa...

Jag ska absolut försöka komma en tisdag och lyssna på konserter den här sommaren, S-g är ju rätt nära ;-)

Bloggblad sa...

Hojta gärna till i förväg - jag står i telefonkatalogen. Kan ju vara kul att ses, och jag är förmodligen hemma alla tisdagarna.