torsdag, augusti 24, 2006

Engelska svengelska

Jag sitter här och planerar - i morgon ska jag ha första engelsklektionen med ett gäng nioåringar. Jag brukar ju skrävla med att jag inte är så mycket för planering, utan räknar mig som spontanpedagog*, men nu har jag faktiskt fått tänka lite i förväg. Det är.... låt se... 12 år sedan jag hade min senaste nybörjargrupp i engelska (då räknar jag inte grabbarna som började om varje termin), känner mig lite ringrostig - hur GÖÖÖÖR man?

* spontanpedagog= en som inte vet vad som ska hända förrän det hänt.
Stor skillnad mot tröskelpedagogen som planerar dagens lektion när h*n går över tröskeln.

Och när jag läser hos mammamia om reklamen för trosskydd med dubbla vingar på teve, minns jag en av mina nybörjargossar i nian som blev mörkröd i ansiktet och försökte komma undan mina snuskiga frågor. Fruktansvärt pinsam fröken som vill att en 15-åring ska svara TROSSKYDD högt så alla hör... När jag sen förklarade att de bara lånat ordet "alltid" höll han på att dö av skam en gång till...

13 kommentarer:

Humlan sa...

Det är inte lätt med sådan där utrikiska!

Bra definitioner på olika pedagoger! ;-)

Bloggblad sa...

Det kanske finns fler sorter... jag vet inte så noga... eller, jag minns en nyexad tjej som skrev upp vartenda ord hon skulle säga - till och med "god morgon". Hon tillhörde nog en annan kategori.

londongirl sa...

Jag ska ha engelska i en årskurs tvåa nu i höst och tycker det ska bli kul. Har haft det i min egen klass förut men nu hoppar jag in i en kollegas klass. Börjar nästa vecka men har inte hunnit planera i detalj än. Jag får ta till min gamla planering till att börja med.

Mamselamsen sa...

Hihihi.... stackrs pöjk!

Gunnel sa...

Spontanpedagog låter som om lektionerna blir roliga.

Elisabet sa...

Jag förstår inte vad du menar Bloggblad, men det där "alltid?"?

Förklara gärna.

Bloggblad sa...

Elisabet: Han trodde att "always" helt enkelt betydde "trosskydd".

Gunnel: Mmm... ibland kanske, men ibland blir det svettigt av snabbt tänkande. Jag har nog oftast ett hum om på sikt vad som ska ske, men ofta ofta måste man anpassa sig efter vad som hänt rasten före t.ex.

Londongirl: Jag har fengschujat varenda gammal planering, så jag har fått leta i hjärnvindlingarna och tittat i nybörjarböcker, men jag känner nog att det finns en del i ryggmärgen.

Vonkis sa...

Ha ha
Jag älskar såna här skolhistorier!

Dakota sa...

haha! stackars grabb

Susanne sa...

Och jag är en sådan där pedagog som planerar i minsta detalj och gärna för mycket (om det skulle bli tid över, vilket det förstås aldrig blir) och sedan delvis överger planeringen för att i stället improvisera efter vad som händer i klassrummet. Vad kallas sådana pedagoger?

Lilla P sa...

Kommer själv ihåg en "sex och samlevnadslektion" från skolan. Tittade på något bildband när det dök upp en naken kvinna (naturligtvis ingen man). Vår lärare (som f.ö var ett erkänt kräk) sade då till den blygast killen i klassen; "Fina tuttar, eller hur...Lelle..".
Han höll på att dö, eller iallafall sjunka genom golvet. Pionröd i ansiktet!
Mogen "majje" va?

Bloggblad sa...

Vonkis/Dakota: Det gäller att passa sig när de är för roliga så att man skrattar på rätt sätt...

Susanne: Hm... vad kallas sånt? Misslyckad optimistpedant? Fast - jag gör ofta så också att jag vet precis - och så blir det nåt annat. Så du kan nog räkna dig till spontanpedagogerna du också! Välkommen i klubben. I dag följde jag faktiskt det jag tänkte ut igår. Allra första engelsklektionen är viktig.

Lilla P: Vilka typer det finns - på lärarhögskolan hade vi en biologilärare som bad mig berätta om mina erogena zoner när vi hade sexundervisning... då var jag inte så kaxig som nu, men han fick inget veta...

Ulrika sa...

Men hur gick lektionen då Bloggis? Både jag och maken lärarstudenten vill ha rapport! (Inte för att vi tvivlar på att det gick världsbäst, men ändå!)