Statcounter

tisdag, september 26, 2006

Stickar väl vidare...

I brist på paket att öppna i dag (misstänkte att det skulle ta mer än ett dygn med posten) stickar jag vidare... Efter att ha fått diagnosen "SSS" (Second Sock Syndrom) av Översättarhelena när det gäller mina UFO:n (UnFinished Objects) tog jag mig samman med nål och sax och fixade varenda liten garnända innan jag la upp nya maskor till en... ja, ingen större fantasi har jag, men jag älskar sjalar. Och njuter av att inte lida av SSS längre.
Det här garnet är nästan lika mjukt som den bruna överkörda katten jag hade med på Mosebacke. Det heter Brazilia New Fashion - från Schachenmayr. Finns i flera färgkombinationer, men svart, rött och lila tycker jag var rätt vågat. Alltså, det är infärgat så från början och i två olika kvaliteter. Och så ska det bli ett bakstycke på den här skapelsen. Och fransar...

Slut från Stickavdelningen.

Nu till musikavdelningen.

Kanske någon minns att jag bloggade om ett mail tidigt i våras av en notförläggare som ville köpa två av mina sånger? Och sen blev det tyst - ända tills jag fick höra ryktesvägen att det redan fanns ute att köpa. Jag har (förstås?) inte fått noterna än, och inga pengar, men när jag gick in på förlagets hemsida fick jag till min förvåning se - eller, nej, förresten, inget förvånar mig i den här branschen längre - att det i nya "barnpaketet" fanns ytterligare två sånger jag gjort texten till...

Bråka? Ringa? Jag? Never. Det bara väller in barnlåtar till förlagen - jag tackar och tar emot... om/när jag nån gång får noter och pengar... Det är svårare att få betalt från STIM när nån bara sjungit och inte anmält, tonerna försvinner ju liksom och kan inte bevisas - med noter finns det svart på vitt...

17 kommentarer:

qi sa...

Sjalen ser urläcker ut! Älskar dom färgerna!

Linda sa...

Jag blev så fnissig, tänkte på din överkörda katt :)
Den nya ser ut att bli hur fin som helst, härliga färger.

Vilken rikskändis du är på väg att bli. Snart får ni väl köpa en egen ö någonstans så att ni får lite lugn och ro?!

Bloggblad sa...

Qi: jag ska strax fortsätta med sjalen - det kommer bildrapport när den är klar.

Lindalotta: Ja, du fick ju inte klappa katten... skatboet... bikinin... Men - så anonyma som mina förlag är så tror jag nog att jag kan bo kvar ett tag. Här i stan känner de flesta redan apan...

Anonym sa...

Jag lovar att STIM har raketbränsle i häcken när det gäller att kräva IN pengar från dem som spelar ute på lokal. Min man är dansbandsmusiker och de får betala massor i avgift. Nog borde det finnas pangar så det räcker till dig!? "Morskan"

Anonym sa...

Ursäkta!PENGAR skall det ju vara i stycket ovan!!"M"

Bloggblad sa...

Morskan: Jag har fått nästan alla gånger mina texter har sjungits i radio (och det är inte fler än jag kan hålla räkningen!) och så har jag en väninna som är ute och sjunger och rapporterar, musikgudstjänster på mindre än en halvtimme behöver inte rapporteras - och de som är mer än en halvtimme... därifrån saknar jag helt alla rapporteringar. Fast å andra sidan får man inte mer än nån enda krona per sång, så det är försumbart.

Humlan sa...

Härligt garn du har hittat! Jag stickar också sjalar i parti och minut. Det är avkopplande, rogivande och man kan testa lite utan att det blir för jobbigt. Men det ska bli någon tröja eller kofta så småningom, men jag har bara inte hittat mitt garn eller min modell än.

Anonym sa...

Nämen, tar de dina låtar bara sådär, utan att du får betalt! Det låter inte alls bra. Klaga och kräv, det är ju du som skrivit dem!! Snygg schal, härliga färger!

Bloggblad sa...

Humlan: Jag tycker koftor är för mycket jobb. Jag har stickat många (på 80-talet) som jag bara använde nån enda gång. Men den allra sista, från -90 använder jag fortfarande.

eva: Tanken från förläggarens sida är nog att betala när allt är klart. Jag fick ett mail: "pärmarna är försenade, du ska få materialet så snart som..." och då hör jag förstås av mig om inte pengarna dyker upp. Men jag tycker det hör till god ton att säga till innan man publicerar. Han vet att jag skickat materialet till ett annat ställe också.

Översättarhelena sa...

Grattis till tillfrisknandet från det fruktansvärda syndromet!

Monica med yffen sa...

Nä, nu får du nog snart starta både eget musikförlag och bokförlag!

(Härliga färger på garnen.)

Bloggblad sa...

MMY: Hehehe... nej, jag vänjer mig hellre vid att sitta och vänta på pengar... Jag har i alla fall ett förlag som sköter alla royaltyutbetalningar med den äran. Inte för att jag badar i pengar när de kommer, men de är punktliga.

Anonym sa...

Bloggblad:JA, för att man skall bli rik på STIM pengar så skall man ju vara stor artist och få musiken spelad ofta. Har föreslagit maken att skriva en låt och sjunga i bandet så vi oxå får STIM pengar och blir rika som Gessle. Men skriva dem, det kan han inte säger han, bara sjunga!!!ATTANS! "Morskan"

Vonkis sa...

Vet inte hur många gånger mormor har lärtmig att sticka men det går för länge mellan gångerna som jag stickar så jag kommer ju aldrig ihåg hur det är man gör... Skulle kanske ta och göra ett försök igen.

Anonym sa...

Det var ju den mjukaste katten jag klappat. Men denna ser ut att bli lite mer färgglad. Läckert!

Anonym sa...

Inte behöver du bråka, men hör absolut av dig till förlaget, nu när ditt material finns publicerat. Det är klart att du inte ska behöva sitta snällt och vänta på de pengar som du har rätt till. Jag vet att musikbranschen är tuff, men just därför ska du också vara det! Men om ens egen natur inte är sån, då tar det förstås emot.
Min äldste son och hans rockband fick en skiva inspelad och en månadslång europaturné. De var naturligvis saliga! Turnébuss och pengar till bensin och uppehälle fick de, plus ett snålt gage. Bensinpengarna var beräknade för körning raka vägen från punkt A till punkt B. Att de sedan måste irra runt för att hitta till spellokaler osv ingick inte i kalkylen. Sonen var den ende av killarna som hade kreditkort, så han kom hem med 12.000 kr minus på kontot när turnén var slut. Då hoppade han av och ska nu bli civlingenjör i stället! Musikförlag och skivbolag är sannerligen inga välgörenhetsinrättningar så man behöver inte vara så väldigt ödmjuk mot dem. Men visst är det svårt att stå på sig. Lycka till!

Bloggblad sa...

Morskan: Visst vore det häftigt att få en låt på hitlistorna... och vem vet? Fast jag har jättesvårt att skriva sådär banalt och innehållslöst som krävs... jag kan väl, men jag refuserar det genast själv.

Vonkis: jag trodde alla fick lära sig det i slöjden? Stickade ni inte sockor i åk 5? Det gjorde jag - dvs, jag stickade den ena och morsan gjorde den andra. Fast då visste jag inte att jag led av SSS (Second Sock Syndrome)

Atir: Jo, mjuk och gosig, men jag fastnar i ALLT. Så den katten lever nog knappt över jul...

Ökenråttan: Tack för peppning. Jag ska göra det! Men jag vill se materialet först - när det är tryckt finns det ju, så det har inte förklingat... Nu väntar först lite tjafs med bokförlaget om en del missar de gjort. Tappat förordet, tappat namnet på illustratören, skickat för få böcker, låtit mig betala porto för 5 kg reklam som de la i paketet... suck suck suck...