Statcounter

tisdag, juni 12, 2007

Wild Gardening

Jag har förstått att det är väldigt inne med Wild Gardening.... Och vem vill inte vara inne? Inte heller tycker jag att det är så fult längre som i början.
Det här var för många år sen en riktigt välansad rabatt - men varje gång vi (läs=maken) tänker (läs = tankeöverföring från mig) gräva upp och röja bort, kommer det en massa härliga blommor, och så får det vänta till nästa år.

Går man riktigt nära, finns det en del att njuta av. Dessa skönheter går inte av för hack... jo, förresten. Det skulle de nog.
De har fått en egen sång: Nu sveper vallmon sin röda kjol, när dagen doftar av sommarsol... jag har bloggat om min vallmoflicka och hennes blåklintspojke tidigare, så det får räcka med första raden. Har ju inte heller blåklint i trädgården - kan väl erkänna att jag skrev sången om den vilda vallmon.
Vissa dagar tycker jag att den här blomman är ännu vackrare än vallmon... Och vissa dagar vinner den gammeldags rosen (som blivit flyttat 4 gånger och ändå står ut). Äsch - vad dum jag är. Det är ju ingen tävling. Var och en är vacker precis som den är.... Nu låter jag visst som en New Age-guru...
kom på nyss apropå att välja favoritblomma: när nån säger i avslappnande syfte (har ju varit på en del kurser) "tänk på en blomma!" då blir jag helstressad - alla vackra blommor flimrar förbi i en rasande fart.

17 kommentarer:

Evas blogg sa...

Härlig inställning till trädgårdsskötsel. Och rabatten ser jättefin ut, härligt med alla blommor. För välansat blir tråkigt, det gäller det mesta tycker jag. För tillrättalagt inger ingen spänning.

Humlan sa...

Jag gillar dina rabatter! Vallmo är en av mina favoriter, men inte skulle jag vilja vara utan rosor heller!

Bloggblad sa...

Eva: Det har tagit några år att komma dithän... Fast en av grannarna skyfflade in sitt ogräs i vår häck... hon tyckte väl att den var så igenväxt att det inte skulle märkas - men just då såg vi henne från ett annat håll.

Humlan: Bra. Visst är det dumt det där att jämföra - alla "ska" ju ha en favorit.

Lena sa...

Vild trädgård - oj då har jag varit inne länge utan att veta om det. Oj, jag kanske tom har varit en trendsättare:)
Visst är det märkligt att varje gång man planerar en insats i trädgården då finns det alltid något att njuta av.

Morgondimma sa...

Om jag någonsin får en trädgård så ska det vara "naturtomt"

Bloggblad sa...

Panter: Visst är det bra när det finns ett antimode som passar en själv.
Jag såg ett program om maskrosor - de odlas i Danmark och blir till medicin. Kanske kan jag sälja till nån naturapotekare?

Bloggblad sa...

Morgondimma: Hoppas inte att du får grannar som blir provocerade.

Elisabet. sa...

Vildvuxet är så fint ..!

Amber sa...

Fniss - jag ser ditt tillkämpat lugna ansikte framför mig, med alla blommor som rusar genom huvudet för att du verkligen ska se lugn ut...

Bloggblad sa...

Elisabet: Javisst är det! Men jag tror inte jag delar åsikten med den äldre mannen mitt över gatan - han är ute varje morgon och pillar bort vartenda ogrässtrå.

AMber: När jag ska slappna av, raderar jag bort alla bilder. Vet inte om det bara är jag som har svårt att bestämma mig - och så går all tankeenergi åt till det...
När jag ligger/sitter och tittar på himlen och följer ett moln - då kan jag få sån där härlig totalkoma. Men inte av en ros..... eller ska jag ta vallmo.... nej, prästkrage..... nej, pion...

Strumpstickan sa...

Här har de börjat lämna plättar i gräsmattan där det växer blommor som små öar i gräset, ser kul och fint ut...

Jag älskar vallmo och rosor, tack för fina bilder!

Anonym sa...

UNDERBARA blommor. Hur skulle du kunna ha hjärta att skoffla bort dom? Jag förstår dej helt.

Själv har jag en samling halvdöda orkideer som vanvårdats av yngste sonen i två år medan jag bodde i Öknen. Men jag pysslar om dom så gott det går, trots att de inte precis är nån prydnad längre. Så länge det finns liv finns det hopp, det är min tanke.

Cecilia N sa...

Just nu är mitt sinne mest uppfyllt av kaprifol. Jag öppnar fönstret varje kväll för att släppa in doften. Att man så småningom fryser är bara en bisak.

Fast lite har kaprifolen fått konkurrens från liljekonvaljerna jag ställt i köket ... :-D

Anonym sa...

När man ska slappna av ska man inte tänka på blommor. Dra in ett djupt andetag, håll kvar det ganska länge, släpp ut det långsamt. Och tänk på något varmt och mjukt. (Blommor är varken varma eller mjuka, men fina är de. Dina också.)

Bloggblad sa...

Strumpstickan: Tack - du skulle gärna få komma och titta själv.

Blområttan: Man ska ju missköta orkidéer har jag hört. Jag gör mitt bästa med den enda jag har.

cecilia n: Hm... här är kaprifolen utblommad för flera veckor sen... jag hann knappt känna doften förrän den var slut. (Men jag satt inte och sydde på min klut...)

tobias: Jag har rätt lätt för att slappna av - men om nån säger "tänk på...blomma/sommaräng/bil..." då kan jag inte bestämma mig.

Anonym sa...

Här blir det dåligt med ogräsrensningen pga en skröplig armbåge. Ett alternativ till att förtvivla över allt ogräs som sticker upp i rabatterna kan alltså vara att kalla det hela för Wild Gardening och låtsas som om det är planerat. Får fundera på det!

Anonym sa...

Vilken blomsterprakt! Och så fina foton.