Statcounter

lördag, september 15, 2007

Lördag

Jag blir så lycklig när jag i kommentarerna ser att jag lyckas lura i en och annan att jag är både effektiv och energisk. Det blir lätt så att bara det man visar syns. Att jag i dag låg kvar i sängen och lyssnade färdigt på Ring så spelar vi (kunde nästan alla svar) och sen efter frukost låg i soffan och läste tidningen till 20 i 12, det syns ju inte.... och inte heller att jag struntat i både disk och städning... men jag har gått en stavpromenad med inbygg respirator (fy vad jag ogillar blåst!) och legat och löst korsord en stund också.... och disken står kvar...
Om jag visar de få saker jag gjort i dag, som inte tog många minuter i anspråk, då kanske jag lyckas hålla myten vid liv?
Tack till Översättarhelena för bra vitkålsrecept! Jag hade problem med att man skulle blåsa i tuban medan den drog.... så jag visslade lite. Och det gick bra. Och så en upprepning om upprepning... Qi: Ser du pärlnålen? *****************
Och så följetongen om gardinundret: Nu har jag kommit så här långt:Jag fick hjälp av maken att såga, men sandpappra och måla får jag göra själv, "det är ditt projekt". Sanningen är den att han inte tror på min gardinidé... men det gör jag. Och om gardinerna bestämmer jag. Det kommer att bli jättebra! "Så där har ingen annan... så kan man väl inte göra..." säger han ideligen, men att ingen annan har så peppar mig ännu mer.

Jag ser på bilden att jag ser ut precis som min mamma - bortsett från att hon aldrig ägde vare sig jeans eller träningsjacka...
Liten trädgårdsblogg: Notera det grå partiet i bildens högerkant. Maken klippte gräset på förmiddagen och "råkade slinta" så att hela rabatten försvann. Och lika glad är jag för det. Men de gula blommorna vek sig åt sidan och slapp undan... Tagetesen till vänster är självsådd från förra året eftersom jag "glömde" både höst- och vårgrävning..

27 kommentarer:

Hedgren sa...

Jag tycker du blandar flit och lättja på ett alldeles hälsosamt sätt!
Själv har maken, den tillfrisknade dottern som är på visit och jag skurat köket från golv till tak! Det var makens idé och då gäller det att hänga på! ;0)
Som sagt, dottern är tillfrisknad och bloggandet ligger och lurar!
Min mor fyller 85 om en månad och hon springer omkring i jeans... Sanslös tant!

Anonym sa...

Ha ha...det där med hur man framstår i sin egen blogg är kul. Jag tycker, precis som Du tror, att Du är effektiv och energisk! Du verkar hinna med allt. När jag läste min egen blogg så fick jag bara syn på två sällskapssjuka matvrak (jag o gubben), så nu försöker jag ivrigt att förbättra bilden och göra den mer "arbetande" och energisk och seriös! Men jag tror vårt ideliga lajande runt lyser igenom för en tränad blick.

Bloggblad sa...

Hedgren: Såna idéer får min make ytterst sällan, och då rör det oftast bilen eller garaget...

Skönt att dottern tillfrisknat!

Inga M: Jag har en släng av prestationsångest, och i bloggen är det bra att man kan visa vad man vill.... De som känner mig, känner inte riktigt igen min käcka och hurtiga framtoning... :)

Men det är som med husmorsdrömmen: Jag vet att jag är en misslyckad pedant. Jag vill så gärna ha ordning och vara Präktig och Duktig, men det blir inte alltid så...

Anonym sa...

Har du bloggat om din gardinidé. Den har jag i såfall missat.

Jag gillar inte heller när det blåser så hårt som det har gjort idag...fasiken...jag blir mer urblåst än vanligt.

Bloggblad sa...

Gunnel: Nej, jag har inte skrivit om själva idén. Bara antytt - och eftersom den inte är klar har jag inte visat hur det blev i vardagsrummet efter renoveringen. Men det kommer när målningen torkat... och nån har orkat sätta fast grejerna.

Tankevågor sa...

Du är för härlig! Jag skrattar gott åt det här inlägget. Himla bra det där att man faktiskt kan få framstå som flitig bara genom några bilder från rätt tidpunkt! Undrar just om jag skulle lyckas med det? :-)

Ingela sa...

Jag står som du vet oftast bakom kameran, men när jag nån gång råkar hamna framför så brukar jag bli så förvånad över att jag på bild ser ut precis som min mamma
Ibland tycker jag till och med att det ser ut som mormor, linjen runt hakan är exakt densamma.

Och visst är det sant att man i bloggen kan skapa den bild man vill av sej själv. Jag tror nog ändå att för de flesta av oss är det en sann bild. För mej är det så att det jag berättar är sant, men jag berättar inte allt. Att vara ärlig och utlämnande är ju inte samma sak.

Bloggblad sa...

Londongirl: Ja, jag kan inte med att folk går omkring och tror att jag spruttlar av energi. Den kommer bara punktvis.

Ingela: Här stod jag iofs både framför och bakom. Självutlösare... men jag vet inte varför det irriterar mig att jag ser ut som mamma. Hon var jättego och gullig. Men - hon var ju tant (redan när jag föddes...) kanske är det det? Mormor har jag inga drag av ännu, tack och lov. För hon var inte snäll. Mamma var en väldigt söt och rar liten tant.

Jag håller med - och jag är ärlig. Ljuger aldrig i bloggen - men berättar inte allt.... det är väl den stora skillnaden. Fast just idag kände jag för att tona ner den superhurtiga bilden.

Cecilia N sa...

När vi fortfarande använde kameran med framkallnignsfilm i hände det sig att vi hämtade ut bilder på fotoaffären. Kom hem och tittade. Men jag fattade inte en bild. Inte har min mamma varit där?!
Det tog nog några sekunder innan jag fått alla bitarna på plats och kunde se att det var jag på bilden.

Det konstiga är att jag ser det inte i verkligheten.

Bloggblad sa...

Cecilia N: Först ska jag tala om att G-klaven är rättvänd och färdig nu. Tack!

Sen känner jag igen det du säger. Fast mer i att dottern ibland säger: men jag var inte med där... hon är ännu mer lik mig, än jag är lik min mamma... hon har aldrig behövt presentera sig här i stan, t.ex.
Men som sagt - IRL ser vi det inte själva. Visst är det läskigt!

Strumpstickan sa...

Snickrar du på kornischer? En sån där pärlnål har jag funderat på om jag kommer ha användning för.. är den bra och hur använder du den? Men stavgång i stormvind låter nästan farligt.... *skrattar*

Snart är det bokmässa här i stan, ska du åka hit?

Anonym sa...

Säger någon "så där kan man ju inte göra"... då måste man ju göra bara för att bevisa att det visst går.

Och jag tror att 99 gånger av 100 så funkar det. Det är min erfarenhet i alla fall.

Tror att jag ska råka slinta med gräsklipparen så slipper jag göra höst i trädgården :)

Ha en skön söndag!

Elisabet. sa...

"Du verkar ha så mycket energi", säger en man på dejtingsidan som läser min blogg.

Jaså?

Själv sitter jag ju mest här vid stora slagbordet och skriver eller ligger på soffan och läser Sydsvenskan.

Men bilden i bloggen är tydligen en annan. Sicken tur ..-)

Dina trädgårdskunskaper tycker jag borde utnyttjas av tv. Synd att Gröna Rum har lagts ner, jag är övertygad om att den sympatiska programledarinnan hade haft humor nog att uppskatta din variant av "gröna fingrar".

Klimakteriehäxan sa...

Hej! Vet du om att du ligger upp på nyligen.se som en av fem slumpade favoritbloggar? Har inte en aning om hur länge, men alldeles nyss fanns du där! Det kanske syns i besöksstatistiken???

Linda sa...

Det är väl bra när man kan få till det med hjälp av bilder :)
Du ser så proffsig ut där du står och målar!
Jag kollade in rabatten innan jag läste och hann tänka att du har visst gröna fingrar.
Visst är det bra med självsådd :)
Men inte tagetes!!
(de är ju så fula!)
*ler*

Och du, jag såg G-klaven innan jag läste kommentarerna.
Jag börjar sticka efter digram nere till vänster, eller är det höger...?

Anonym sa...

Åh, återigen förbluffas jag av allt du hinner med och gör. Du har verkligen hittat cocktailreceptet till hur man borde leva livet. Att hinna ligga och dra sig till nästan 12.00 och sedan göra alla dessa andra grejer. De få gånger jag ligger kvar i sängen så länge -mina fyrfotade damer kräver oftast att jag står till tjänst tidigare än så :)-tycker jag att halva dagen redan gått och då bestämmer jag raskt och alldeles själv att det inte är någon mening med att ta itu med något ö h t :)

Vilken underbar färg på huset bakom dig och trädgården är också jättefin!

Ser fram emot gardinresultatet - för jag hoppas vi får foto på det så småningom.

Anonym sa...

He,he,he...hela det här inlägget bara utstrålar massor av energi... :D Osslurarduinte.....
(Förresten, var bor ni? När jag åker till min ridning så åker jag förbi ett gult hus som liknar ert. Det ligger direkt när man svängt av på "Stallgatan"(Albogaleden kanske den heter?) Hälsning från "Morskan"

Lilla B sa...

Trädgårdsskötsel Surprise, alltså. Fröna sår sig djälv o maken skövlar. Enkelt och bra.

Bloggblad sa...

Monica H: Njae, jag har inte snickrat, bara köpt bräder (golvlist)maken har sågat och jag har målat.

Om du ska sticka med pärlor underlättar det att trä med den nålen, jag har prövat med synål och förlängningstråd, men det var svårt. Man använder den här som en vanlig nål och trär garnet igenom det stora hålet.

Ja, jag ska på bokmässan, på torsdagen, och gå på bloggarlunch kl 13.

Nina: Vi har funderat länge på att helt ta bort den rabatten - och det här var ett enkelt sätt, där finns bara perenner som trasslar in sig i varandra.

Elisabet: Ja, jag vet ju att du inte har så mycket plats för husligt pyssel och storbak :) Men du utstrålar verkligen energi i bloggen!

K-häxan: jag vet att det ploppar upp där emellanåt. Och att jag åker kana på 50-i-topp-listan... pendlar fort mellan hög och låg placering...

Linda: Det enda jag gjort i den rabatten är att slänga ner physalisen och för länge sen petade jag ner klematisen. Resten är gammalt som bara kommer.

Jag fixade G-klaven genom att läsa nere ifrån vänster - men det känns fel när jag stickar in pärlorna från höger till vänster.

K-sprutan: Jag tackar! Men det beror på vem man jämför med. Jag tycker själv att jag borde göra/hinna mycket mer. Lider av en del prestationsångest och effektivitetsiver, men det blir mycket soffa...

Färgen på huset gillar jag också. Garaget, som syns bakom mig, är så pass nymålat att hängrännorna inte har kommit upp än.

Morskan: Tänk det är ingen som tror mig... *suckar* men de som känner mig vet att jag är rätt lat.

Tidigare bodde vi nära stallet, på Algatan, men nu bor vi åt andra hållet. På lärarhyllan, vid Skönbergaskolan.

Bloggblad sa...

Lilla B: Nu gick vi om varandra - kanske gick vilse i min privata djungel...

Vilket bra uttryck: trädgårdsskötsel Suprise!

Anonym sa...

Väntar med spänning på resultatet

Annika sa...

jag lyssnar alltid på Ring så Spelar vi när jag stryker. Över datorn. Perfekt!!
Och du har inte legat på latsidan ;-)
Kul att måla va?

Amber sa...

Vad skönt att du är lat på morgnarna. Det har jag alltid sett som en djupt mänsklig och nyttig egenskap! Jag älskar att ligga och läsa hela dagen, inte klä på mig mer avancerat än morgonrock. Ibland ligger jag bara och tänker eller tittar i taket och njuter av att ha armarna under huvudet - och ta PLATS.

Sedan är det nog så att vi som är sådär riktigt lata tycks få väldigt mycket gjort när vi väl gör något. Vi behöver mycket ställtid, helt enkelt.

Bra att du envisas med att göra som du vill! Det är en underutvecklad egenskap, särskilt hos vissa kvinnor. Vi behöver göra som vi vill, oavsett om det blir fel eller inte.

Jag är inte den som backar för nya och, till synes, krångliga saker, men det där med pärlstickningen har jag bestämt att jag struntar i. Mitt osvenska temperament skulle få alltför mycket näring av sådant pyssel, så jag fuskar och syr på efteråt. :-)

Och jag tycker att du är en hejare på att få saker gjorda!

Bloggblad sa...

Gunnel: Det kommer alldeles strax!

Annika: Det är för tidigt för mig att stryka - men du går ju förstås efter en annan tideräkning over there... så det kanske blir alldeles lagom. Jag vaknar däremot till RSSV -perfekt som lördagsuppvakning.

AMber: De flesta verkar ändå tycka att det är lite "finare" att vara morgonpigg. Jag får ofta gliringar om att jag är seg på morgonen.
Faktiskt ser jag slöhet och soffliggande och tänkande som en investering i framtida ork. Det är kanske är som du säger: jag är effektiv när jag väl gör nåt eftersom jag vilar mycket mellan varven.

Jag har stått på mig om gardinerna - och vet nu att jag är supernöjd. Maken har gett med sig - det blev bra...

Vissa saker - precis som du med pärlorna - lägger jag åt sidan redan i tanken: inte min grej. Och det är ganska skönt att inte ens behöva känna att jag nog borde...

Och du - jag är gärna en hejare i andras ögon :)

Cecilia N sa...

Däremot: ser jag dottern på bild så tror jag att det är jag!
Tvärtom har aldrig hänt.

(Och vem mamma tror är på bilder har jag inte koll på.)

Översättarhelena sa...

Ja, visst blir det förvånansvärt gott! Vitkålssallad som vitkålssallad, tänker man kanske, men det är minsann skillnad. (Jag brukar också hoppa över det där med tuban, om sanningen ska fram.)

Bloggblad sa...

Cecilia N: Hos oss beror det lite på den aktuella frisyren. Just nu har dottern långt lockigt blont hår - då tar vi inte fel. Men en period hade vi samma frisyr och liknande glasögon...

Ö-helena: Jag åt den i dag också, tredje dagen. Lika god! Men jag hyvlade i min "månlandare" så det blev ganska grovhyvlat. Ska ta osthyveln nästa gång.