Statcounter

onsdag, oktober 03, 2007

Nu har det hänt igen...

Jag är väldigt tacksam för den plötsliga impuls jag fick idag att gå och leta efter en bok - trots att jag tänkt åka raka vägen hem från skolan. För i och med det slapp jag se - och/eller bli inblandad i olyckan som hände ett kvarter bort, på min hemväg precis efter skolans slut. En moped körde in i en bil - oklart om han först körde på en tjej... i vilket fall fick jag veta av en annan trafikant att det låg en flicka på gatan, uppståndelsen såg jag från parkeringen och tog en omväg hem, för jag är struts när det gäller olyckor. Vill helst inget se.

Två personer fördes i ambulans till sjukhus enligt nyheterna - hur de mår vet jag inte - men ett vet jag: Varken mopedister, cyklister, gångtrafikanter eller bilister vill jag ha omkring mig på väg till och från skolan i rusningstid. Djungelns lag råder och inga regler gäller. Om jag kör sakta för att hinna se, kan jag bli omkörd från alla håll av diverse fortskaffningsmedel...

Nu vet jag att jag låter som "det var bättre förr" och "vän av ordning" - men det handlar faktiskt om liv och död här. Min elev som körde ut på stora vägen utan att se sig för förra året, utan hjälm, klarade livhanken mot alla odds. Han flög rakt över gatan efter att ha studsat mot bilens vindruta, och landade med ansiktet i gatan. 46 stygn från pannan till hakan - och en operation där de vred låret i rätt läge... Inte ett enda men i övrigt, om man bortser från ett par veckor på sjukhus och ett par veckor med rullstol och sen kryckor. Ett halvår efter spelade han basket igen. Fast cyklade med hjälm...

Kanske tror alla att de har samma tur som han? För enligt läkarna borde han inte ha klarat en sån flygtur.

Jag vet att väldigt många föräldrar tar för givet att skolan lär ut trafikvett, men vad är en lektion om vägmärken i klassrummet? Nada. Och vilken lärare kan ge sig ut och cykla i trafiken med 26 ungar? Bara för att träna vänstersvängar? Alltså tar vi lärare för givet att föräldrar som har ett eller två barn sköter detta viktiga. De ungar som utan lyser cyklar på fel sida av vägen om kvällarna - och som jag ser i sista stund - eller som svänger utan att se sig om - är tillräckligt många för att jag ska förstå att jag har fel. Alla föräldrar bryr sig inte om hur ungarna cyklar - för i så fall skulle nog fler kolla upp dem.

Tyck gärna att jag är en tråkig kverulant - men jag är så jäkla rädd för att köra på DIN unge.

16 kommentarer:

Lena sa...

Fri fart och först vinner, så känns det numera i trafiken. Det gäller cyklister, mopedister och bilister. Otäckt.
Jo, det var bättre förr, men helt säkert är väl också att det inte fanns lika många motortrafikanter.
Jag reser nästan 11 mil om dagen och jag tror inte att det går en dag utan en incident.

Anonym sa...

Bra sagt!
En måndagmorgon startade vi lektionen med att genom fönstret se ambulans, brandbil och polis som kom till en olycksplats en bit bort. En moped och en cyklist... Det gick bra, som tur var.
Och vår 11-åring som precis har börjat ta vidare svängar med cykeln gav mig hjärtsnörp när jag såg hur han cyklade och samtidigt tittade ner i backen. En bil kom emot honom och jag skrek. Det gick det med. Jag som trodde att jag lärt honom cykelvett alla de gånger vi cyklat. Man kan inte vara nog tjatig om hur de ska bete sig i trafiken.

Anonym sa...

Många gånger blir man mörkrädd när man ser ungar som far fram på cyklar och mopeder i en farlig fart. Tyvärr är det väl så att många föräldrar lägger mycket av ansvar och uppfostran på skolan... men för mig är det självklart att det är föräldrarnas ansvar att fostra sina barn och att ha koll på dem och ge dem kärlek och omsorg. Visst...man kan inte ha dem under uppsikt till 100%, men många "struntar" i vad barnen gör.
Kram =)

qi sa...

Du är ingen tråkig kverulant! Du har helt rätt. Men "det händer inte mig"-inställningen är utbredd..

Anonym sa...

Bra skrivet! Håller med.

Jag blir i stort sett frusterad varje vardagskväll när jag tar cykeln hem de tre minutrarna från cykelstället vid det stora biblioteket. Varför kan inte cyklister cykla på den del som är avsedd för cyklister vid övergångsstället och gångtrafikanter gå där det är streckat. Varför? Hur svårt kan det va? Jag får kryssa mellan gångarna eller krypa i snigelfart innan jag säkert kan ta mig förbi. Det är så irriterande...

Sen ska vi inte tala om de incidenter som bara inträffat de senaste veckorna när jag kommit med expressbussen hem. Bilar som svänger vänstersväng mitt framför bussen, cyklist som är på väg över mot rött ljus vid Kungsgatan men hinner hejda cykeln och står där och typ hånler. Va' gla' du att du lever istället...

Varför är man inte mer rädd om livet? Vi har ju bara ett liv!

Bloggblad sa...

Panter: Det är egentligen märkligt att så mycket konstigheter går bra...

IT-mamman: Jag avundas dig inte som är i full gång med trafikinlärning av egna... Att visa dem genom att vara med är nog bäst - fast de farligaste situationerna slipper de när föräldrar är med och avstyr - och blir sedda av bilister...
Själv cyklade jag som en tok, alldeles ensam i Uppsala som 7-8-åring. Blundade när jag passerade gatukorsningar, det kändes säkrast...och det talade jag inte om hemma. Kom inte ihåg det förrän jag var ganska vuxen, när jag insåg hur farligt jag levde.

Majsan: Struntar kanske de inte gör aktivt, men litar på försynen? Eller att skolan har lärt ut? Eller att vuxna bilister tar sitt ansvar? Har inte tid?
Mina föräldrar hade inte tid att var ute med mig (se kommentaren ovan) Och de struntade inte...

Qi: Tack - och den florerar extra starkt hos yngre män i mopedålder...

Pladdertanten: Där i stan skulle jag nog inte våga cykla... Jag blir allt harigare. Och använder ALLTID hjälm.

Lilla B sa...

Inte bara barn cyklar MOT trafiken. Vuxna gör det också. Utan hjälm och utan lyse på cykeln.
Jag tycker att trafikmoralen över huvudtaget försämrats med åren.
Så grinig är jag...

Bloggblad sa...

Lilla B: Jag håller helt med - men det gör mer ont i mig när jag tänker på att barnen inte själva rår för att de inte vet och klarar trafiken. Ungar under 12 har inte samma vidvinkelseende ju, och en massa tänkande fattas.
Men - det är lika illa vem som skadas...
Hur kan det förbättras? Skräckpropaganda? Hjälmlagen har i alla fall fått många ungar att använda en.

Evas blogg sa...

Trafiken är en spegling av det bråttomsamhälle som råder. Hoppas det gick bra med de inblandade.

Lilla B sa...

Barnprogrammen på tv är åtminstone en väg till påverkan. Tänk så många som lärt sig massor av Fem myror t ex. Sopsortering som gick som en röd tråd under något sommarmorgonprogram för rätt länge sen."Ingenting försvinner -allt finns kvar" var trudelutten som fastnade i minnet på ungarna. Och på mig. Det kommer jag ihåg än. Trafikregler och att lära sig visa hänsyn kan säkerligen förpackas både smakligt,lättsmältoch lustfullt.
Nu menar jag på inget sätt att ta ifrån de vuxna sitt föräldransvar utan som ett komplement!

Strumpstickan sa...

Instämmer i det du skriver. har sett så många ungdomar köra så dåligt och inge hjälm och två coh tre på moppen och trimmat och hur som helst.. förvånande att inte fler stryker med faktsikt...

Cecilia N sa...

lilla b: min son var nog bara ett-två år när de sopsorterade på tv. Jag satt nog inte med, för jag förstod inte sen vad han sjöng på:
"[mummel mummel mummel] fi faan!" tyckte jag det lät som.

Jag fick ta storasyster till tolk för jag förstod ju att några såna sånger var det nog inte han lärt sig.
Och då var det: "Ingenting försvinner - allt finns kvar!"

En gång i tiden fanns ju "Olyckan" hos Trazan Apanson, men han hade fel fokus tyckte jag. Det handlade mest om att han skulle få sjunga sin låt.

Kan inte nån damma av Televinken?

Bloggblad sa...

Eva: Jo, parat med en dos anarki och en dos hybris blir det livsfarligt.

Lilla B: Det är ju en bra väg (!) att börja på.

monica h: Jag vet, och det lyser av stolthet ur ögonen på dem när gamla tanter (som har lite mer erfarnhet) förfasar sig...

Cecilia N: det var väl tur att du fick det översatt....:)

jag hade glömt Televinken! Sonen satt som klistrad vid stereon när LP skivorna med Televinken snurrade - och var med i nån trafikklubb för barn också, vill jag minnas. Tant Anita och T hade slutat gå på teve då, men han njöt av rösterna ändå.

Klimakteriehäxan sa...

Kan bara hålla med dej, Bloggblad. Det finns förvisso individer som förtjänar att bli påkörda (jag vet, det låter hemskt) eftersom de bär sig åt som totala idioter. Men man vill ju absolut inte vara den som kör på.

Bloggblad sa...

K-häxan: I alla fall borde de ramla av så det känns - de där mopeddårarna... tyvärr är det ofta andra som skadas i deras framfart.

Anonym sa...

Gatan vi bor på är försedd med cykelbana. Ändå envisas en massa (främst yngre) cyklister med att köra på _vänster_ sida på den sidan där det inte finns någon cykelbana. Jag fasar för den dagen då jag kommer körande från jobbet och kör över en av dem.

Jag tror faktiskt att de flesta cyklisterna vet vad som gäller och aktivt väljer att bryta mot det på grund av något slags "ingen skall bestämma över mig"-attityd.