Statcounter

måndag, oktober 29, 2007

Svenska folket

"Jag är förbannad på svenska folket", säger Daniel Breitholz.
"Jag vill ge svenska folket nånting", säger den blivande idolen.

Vilka är "svenska folket". Är det jag som är svenska folket? Du? Som sitter där med ett tomt och innehållslöst liv och bara väntar på att bli styrd av Daniel B och fylld av den blivande idolen.

Varför inte slå ihop mina favorithatuttryck:

Svenska folket i tårar
Evelina utröstad

(Det brukar vara Siliva som är i tårar - är hon klädd i tårar då? Nån som vet?)

eller

Svenska folket rasar
Sam ska bort

(Och visst är det väl Kicki D som rasar mest på löpsedlarna? Hur gör man?)

Jag erkänner att jag tittar på Idol - men jag vägrar klumpas ihop i "svenska folket" som om vi var en icketänkande tom grå massa. Och Daniel B och idolerna som vill ge nåt åt "svenska folket" - vilket folkslag hör de till? Är Kändisar en ras för sig?

33 kommentarer:

Susanne sa...

Min rubrik blir:
Svenska folket undrar:
Vem är Daniel B?

Men ok, jag förstår ju att det är en av deltagarna i det där programmet som jag aldrig ser, men hör eleverna prata om.

Anonym sa...

tydligen.... Ladislaus Horatius skrev ngt om den påkallad mediala "kollektiva sorgen" efter Tsunamin. Han liksom många andra äcklades av medie-hysterin kring det hela.
Media - och då särskilt kvällspressen är ett kapitel för sig.

Humlan sa...

Jag har också svårt för uttrycket "svenska folket" och instämmer helt!

mossfolk sa...

Nu vet jag precis vad jag kommer att tänka på nästa gång. Svenska folket är... alla de där som jag inte känner men som tidningen alltid skriver om. Hm.

Anonym sa...

Precis nyss läste jag en rubrik om hur kalsongmodet faktiskt delar Sverige i två läger. Hm.

Cecilia N sa...

Stringtrosmodet delar nåt annat. :-X

Annela sa...

...och vad är det de vill ge "Svenska folket"??

Lena sa...

Bra inlägg.
Svenska folket och kändisar, som det f ö tycks vara väldigt lätt att bli, spelar i olika divisioner. Jag har inte lyckats klura ut vilka som spelar i den högsta. Tror att det beror på vilket perspektiv man har.

Anonym sa...

Ser inte på Idol - men jag är ju halvnorsk... ;)

Bloggblad sa...

ALLA:

BLOGGBLAD JUBLAR:

SVENSKA FOLKET ÄR SÅ ROLIGT eller heter det "roliga"... hm... Ett folk... men 9 miljoner...

Äsch - jag kringgår problemet, för ni, liksom jag, tillhör nog inte "svenska folket":

BLOGGBLAD JUBLAR:

BLOGGARE ÄR SÅ ROLIGA!

Mette sa...

"Svenska folket" tycker jag låter lite snuskigt faktiskt. Jag tänker på "En svensk tiger" och bruna bönor. Hylands hörna och ett helt kvarter som släcker sina lampor för att Hyland vill det.

Nå´t småttigt, grått, kletigt. Inget roligt alls. Jag är INTE medlem av "Svenska folket". Jag är medlem av "Vi utan hjärna som för den skull inte är Svenska folket".

Anonym sa...

Jag vet inte heller vem Daniel B är....tillhör nog inte den där massan jag heller som tur är

Anonym sa...

jag är så gammal så jag vet inte längre vem är vem

Bloggblad sa...

Mette: Det var garanterat "svenska folket" som gjorde allt som Hyland bad om. Fast... det var ju så nytt med teve, så det kan väl vara förlåtet. Och på den tiden sa man inte "svenska folket" i stället för "tv-tittare".

Gunnel: Nä - då tillhör du samma grupp som 2 av 4 i min familj som inte heller känner till Idol-juryn.

Hannele: Om du menar herrarna i juryn så ser de likadana ut. Rakade hjässor och lite lagom trivselvikt.

Anonym sa...

Det finns ett annat uttryck som det "vackra" innemediefolket använder som synonymt med "svenska folket"- "ute i stugorna"...

Aaaaaaaaaaaaaaarrrrrggggghhhhhhhh!

Bloggblad sa...

en liten tant: Det är så föraktfullt - båda sätten att benämna sina medmänniskor.

Upp till kamp!

Anonym sa...

Jag vill veta vilka "det svenska folket" är och dessutom vill jag veta om våra nysvenskar ingår i denna grupp. Och jag säger som du att jag vägrar klumpas ihop som en stor grå massa som är något som Idoljuryn kan styra.

Elisabeth sa...

Jag gillar inte heller klick- och klumptänk...
Men om 8,2 miljoner svenskar nu tycker en sak.. vad ska man då säga/skriva? Rent generellt?

Jag tror att "det svenska folket" ofta används i negativa sammanhang, och att det därför nu förknippas med att vara en negativ klump!
Jag vet inte... det är bara lite spåntänk!

Ha en vacker dag, min vän... och du, du är en idol hos mig!!

Varma kramar..

Bloggblad sa...

CW: Officiellt är jag övertygad om att alla räknas...

CHristina +CW: Det som känns negativt är just ihopklumpandet - och så känns det som om de tror att verkligen ALLA i landet sitter och glor på dom. Jag skulle inte alls bli irriterad om de sa "tv-tittarna" - men de fjärmar sig med "svenska folket" som de ju faktiskt tillhör.

Christina: Men tänk om jag blir utröstad??? Nu ska jag i alla fall slänga ut mig själv i solskenet med ett par stavar.
Kram på dig. (Fast den är rätt svettig eftersom jag städat!)

Bloggblad sa...

Elisabeth: Den dagen ALLA svenskar tycker samma sak - då lovar jag att gladeligen sälla mig till svenskafolketgänget! För den dagen inträffar nämligen aldrig.

Maria sa...

Ja, vad är det med svensk media och uttrycket "rasar"?

Jag tycker det är ganska kul, brukar få en bild av aktuell kändis eller så när denne går bärsärkargång!

Bloggblad sa...

Maria: Just det, man får rätt roliga bilder. Jag gillar mest "Silvia i tårar" som är en rätt vanlig rubrik. Jag undrar så hur det ser ut. Ofta står det när hon varit på begravning. Kom hon endast iklädd tårar?

Anonym sa...

Kände mig långtifrån som en duktig matbloggare igår då jag låg med foten i högläge efter en sträckning som troligtvis var en följd av gymbesök kvällen innan. Livsfarligt att röra på sig. :-)

Anonym sa...

Förresten....om jag tillhör hela svenskafolketgråmassan - betyder det då att alla i denna grupp skadat foten igår? (undrar om den satt sig på hjärnan också...den där sträckningen)

Strumpstickan sa...

Jag såg ett UFO på stan i veckan... Peter Swartling:)

Bloggblad sa...

CW: Du ser, det är säkrast att ligga på soffan hela dagarna...:)

Men visst har svenska folket skadat foten. Självklart!

Monica H: Men kunde du inte rusat fram och frågat vad han tillhör för grupp??? Han säger det lika ofta.
Fast, jag undrar om de egentligen hör sina egna klyschor?

Anonym sa...

haha, vi lever ju utan tv nu :)

Knit-Marie sa...

Mannen på gatan, Hr Medelsvensson, tillhörande det svenska folket ur vilkets djup hörs gräsrotssuckar här i det kalla norden i Sveriges avlånga land.
Nån som vill bygga på?

Bloggblad sa...

Hannele: Och du har väl också tyska rötter, eller har jag fått för mig det bara? Då kanske du inte är med i den grå massan - nej, det är du ju inte, det har jag sett av dina färgglada alster!

Knit-Marie: I vår lilla stad tar vi vara på livet så länge vi har det... och tar det som det kommer, och hankar oss fram... ett steg i taget.
(Där fick jag med en hel del, va?)

Anonym sa...

En liten award kan du härmed hämta hos mig. :)

Anonym sa...

I det här fallet borde han säga: "Svenska småtjejer" för det är nämligen de som röstar ut andra tjejer. Killarna är ju så "söööta"!

Det har jag läst och då måste det vara sant. Men antagligen låter det väl bättre med "svenska folket" än med småtjejer...

Rolfner

Cecilia N sa...

Och vem är den där swartling som springer på stan med ofärdiga stickprojekt på sig?

(UFO = UnFinished Object på stickbloggslang)

Hannele på Hisingen sa...

jag har äkta finska rötter (några påstår att rötterna är ryska - bara för att Ryssland tog min pappas hem. De tyska rötterna är från 1700-talet, typ, räknas inte längre).