Statcounter

fredag, februari 08, 2008

Text möter musik

Det är svårt att ge rättvisa med lite kort text om de möten mellan text och musik och mellan textförfattare och musiker som skedde de här tre intensiva dagarna. Så det blir kort och koncist.
Programmet var enkelt: Vi fick tillfälle att i enrum (fanns många smårum med instrument) träffa den elev som tonsatt våra texter. De flesta hade inte haft särskilt många veckor på sig, och den här uppgiften ingick som en del i deras utbildning.

Alla av oss i psalmgruppen fick minst en text tonsatt, de flesta fick två och ett par stycken fick så många som fyra olika till samma text. Det var intressant att höra olika tolkningar av samma ord.
Det var ca 20 elever på kantorsutbildningen som deltog, stor spridning i ålder och förkunskaper. För flera var det första gången de tonsatte, medan andra var mer rutinerade. Sen träffades vi i storgrupp, fick kopior på de färska sångerna och sjöng rakt av - och kommenterade direkt efter. Mycket ros - många frågor och förslag på förbättringar - men ingen negativ nedslående kritik. Stor öppenhet och en tillåtande och generös stämning. Både skratt åt komiska kommentar och tårar över starka sånger som gick rakt in i hjärtat.

De ansvariga för kursen har olika inriktningar i sina specialområden och gav värdefulla synpunkter med tyngd i, på både musik, språk och teologi.

(Jag har förstås frågat alla på bilderna om de ville vara med på bloggen! )

Här får jag höra en av mina sånger första gången - och blev så nöjd så nöjd. Det var tonsättarens allra första försök, och det var den sången som blev utplockad med sju andra och uppsjungen på lunchkonserten.
Det här är tonsättaren till den andra sången - som jag också blev väldigt nöjd med. Han såg t.o.m. saker i texten som jag inte själv tänkt på... Hans lärare tyckte att han på några ställen hade så pass nyskapade spännande harmonier att de rådde honom att tänka om till lite mer "vanligt" för att en medelgod församlingssångare ska kunna hänga med - och till sista dagen hade han gjort lite ändringar, och det blev ännu bättre. "Lovande ung man" vågar jag påstå! En rysk konserpianist tog sig an samma text som damen i blå tröja. Och det blev en häftig melodi. Tänk: Ryska pråmdragare och filmmusik i James Bond.... Jag tror att hon använde varenda tangent på flygeln... m.a.o. inget som jag själv skulle kunna spela, men kolla in den glada minen efter de enorma ovationerna hon fick! Och jag var lika glad! Andra kvällen var det s.k. samkväm (som är ett av de värsta ord jag vet. Det låter som nåt både halvsnuskigt och urtråkigt....) med lite plockmat och vin och fri underhållning. Den här tjejen packade upp en s.k. snabbfrälsare ur en resväska och spelade för oss. Enkel och bekväm gammal modell av synth... välanvänd under många år på friluftsmöten. På bilden plockar hon upp de tangenter som hakat upp sig under nedpackningen. Det lät som en lillasyster till sån tramporgel som stod i alla klassrum förr. Några trubadurer sjöng. Och Bloggblad satt och njöt - men ni har förstås redan räknat ut att jag inte satt tyst hela tiden.... fast jag bjöd inte precis på några seriösa psalmtexter....

En av kantorseleverna sa vid utvärdering sista dagen, att det kändes som om någon tryckt på startknappen. Och flera andra instämde, de hade blivit mer än sugna på att tonsätta mer, och många kontakter knöts. Men nästa gång vi textförfattare träffas, i maj, då handlar det enbart om att analysera texter igen. Jag längtar redan.

Fast mest längtar jag efter mat nu. Var inte hungrig i morse, var inte hungrig till lunch... men nu! Lite extra gott eftersom det är 33-årig bröllopsdag. Båda trodde vi att den andre glömt - så det blev en bukett tulpaner från mig och en bukett rosor från maken.

19 kommentarer:

Elisabet. sa...

Älskade Bloggblad!
Vet du hur glad man blir för din skull ...., man anar all sprittglädje som måste singla i ditt hjärta såna här gånger!

GRATTIS, till att du får vara med!

Och grattis och lycka till med den armhårige maken ....,-)

Evas blogg sa...

Härligt Bloggblad! Låter som helt underbara dagar! När kreativiteten flödar då är livet som bäst. Tycker mig känna igen tjejen på bild 1 men...njae. Grattis på bröllopsdagen.

Lena sa...

Så roligt det måsta vara att få höra sina texter tolkade musikaliskt!
Grattis på bröllopsdagen!

Bloggblad sa...

Elisabet: Tack. Det roliga är när man kan bli glad över andras glädje. Det är inte alla som har den förmågan.
Jag ska hälsa till den armhårige! (Fast jag har inte tänkt på att han har håriga armar förrän du sa det - eftersom han är blond syns det inte så mycket.)

Eva: Hm. Alltså var det inte rätt tjej...
Visst är "flow" ett ljuvligt tillstånd!

Panter: Det finns inte mycket här i livet som går upp emot det!
Tack ska du ha. Vi har ätit och är mätta och snälla nu.

Anonym sa...

Grattis på Bröllopsdan, Bloggblad!
Och grattis till musiker-mötet, och den kick det gav! Musik är underbart, och det måste vara otroligt härligt att en kompositör kan tillföra ens texter saker som man inte själv tänkt på...! :-) Förstår att du blev trött, som man blir efter intensiva, uppslukande och engagerande möten med mkt kreatiivitet. Avundas dig, men missunnar dig inte!

Har du hört talas om bookcrossing, förresten? Läs annars mitt näst senaste inlägg - jag blev väldigt förtjust i idén, och vill hjälpa till att sprida vetskapen om det... :-)

Ha en riktigt trevlig helg! :-)
/ Ursula

Anonym sa...

Underbart! Vilken fröjd att få utveckla sitt skrivande, och så höra någon som utvecklar det ännu mer med musik!

Vidd 33 års äktenskap är det äntligen dags att fira gnejsbröllop, men det visste ni väl redan? ;)

Länge sen ni hitta' hem
1975
Nu är dags att fira gnejs
grattiskram och hej-svejs!

Anonym sa...

Grattis på bröllopsdagen!

Så otroligt spännande det måste vara att höra musikers tolkning av ens text - särskilt om de är helt olika!

Evas blogg sa...

Nej det var inte "rätt" tjej! Ja flow är ett tillstånd som man kan bli smått "hög" av!

Bloggblad sa...

Ursula: Tack - och nu har jag läst om bookcrossing! Jag brukar också erkänna när jag är avis - det är nåt helt annat än att missunna.

Hakke: Din diktarådra hade gjort sig fint i sällskapet! Gnejs - nej det kände jag inte till.

ab: Det är otroligt att höra hur en text kan understrykas och bli mer av melodin. Ibland kan den krånglas till också, för all del.

Hannele: Tack. Du har så fina nya vinjettbilder jämt.

Eva: Jag hoppas att flyter in nytt flyt när jag bara vilat ut.

Cecilia N sa...

Tänkte på han som skrivit konstiga harmonier ... Nu är det dags för 74:an igen! (Du som gick före oss)
"Osångbar" säger folk - och jag tycker så mycket om den. (Fast chansade också en gång i tiden.)

Tur att den uppdaterade versionen blev ännu bättre.

Jag är inte heller missunsam utan gläds med dig. Fantastisk tillställning, det förstår jag.

Och grattis på bröllopsdagen båda två! Ni ligger före oss, men vi jobbar oss "ifatt". (20 år i år.)

Anonym sa...

Hej igen, Bloggblad!
Hörde alldeles nyss, på Kulturnyheterna, att Lunds Stift vill ha en psalm som handlar om kvinnliga präster (vilken utmaning!), och förutom Äran får vinnaren 20.000 kr...
Du har nog redan läst/hört om det - men OM du missat det så vet du nu! Ger det inspiration...?

Tack för kommentaren om bookcrossing! Hoppas det sprider sig... :-)
Ja, att vara avundsjuk är helt OK, tycker jag (det är jag nån gg ibland, och det kan ju funka som en sporre för en), men ALDRIG OK att missunna ngn annan en välförtjänt framgång - det är lägre än hoha-net!

mossfolk sa...

Grattis på bröllopsdagen! (även om den kanske slutade för ett par minuter sedan)

Vad spännande att få höra hur andra tolkar texterna och roligt att få dem tonsatta!

Vonkis sa...

Härliga bilder! Det är nästan så det går att känna glädjen i ert arbete genom dem. Grattis till tonsättandet och grattis på bröllopsdagen.

En fråga (eller två), kommer era alster att komma med i psalmboken och i så fall, när?

Bloggblad sa...

Cecilia N: Det var flera hänvisningar till den psalmen då några andra alster spelades upp - men det här var en annan typ av "omöjlighet" och "regelbrott".

Ni är ifatt om 13 år... tiden går fort.

Ursula: Jag har sett tävlingen, och känner tre stycken kvinnliga präster/psalmförfattare som jag törs sätta en slant på att nån av dem prövar och vinner. Jag känner mig inte så insatt i hur det är att vara kvinnlig präst, så jag avstår från ett försök.

Mossfolk: Tack. I min värld är det nog så när tillvarons fulländning det går att komma, att få mina ord att lyfta på vingar av ljuv melodi... (jägarns va' ja' fick te't)

Vonkis: Tack.
Ja, jag tror att glädjen syns!

Svar på frågan: Det ges inga som helst garantier att alstren kommer med i en ny utgåva av psalmer, men eftersom de som väljer finns med som ledare på de här kurserna och är med och analyserar, så är chansen större förstås. Och vi kommer i alla fall att få våra färdiga sånger samlade i ett häfte - om de säljs eller ej, vet jag inte. Men som sagt: det är ett gott steg på vägen att det blir nåt av det.

Vonkis sa...

Då ska jag hålla tummarna och be en liten bön att de kommer med i boka!

Bloggblad sa...

Vonkis: Det tackar jag för!

Ingela sa...

En sån tramporgel i väska hade farbror Åke som hade bok- och pappershandeln när jag var barn. Han spelade orgel på mötena i missionshuset, men också på friluftsgudstjänster. Då kom resväskan fram.

Elisabet skriver mer om Åke och affären i sin blogg.

Anonym sa...

Vilken underbar erfarenhet du verkar ha fått uppleva. Hoppas det blir nå´t stort av det hela och självklart Grattis till den 33-åriga bröllopsdagen till er båda!

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Irriterande! Jag svarade nyss - och så var det borta!

Ingela: Jag önskar att min pappa hade haft en sån i stället för dragspel som han spelade på friluftsgudstjänster.
Jag ska spana in hos Bettan.

K-sprutan: Ja, det var underbart, och jag hoppas givetvis också att det händer mer med de här sångerna.

Hoppas att det blir fler bröllopsdagar. Även för dig!