Statcounter

fredag, augusti 22, 2008

Aktivt och passivt jobb

Snacka om fullmatad vecka... jobbigt att jobba mer än vanligt medan det pågår, speciellt att inte ha den invanda lediga dagen, men jag kommer inte att gnälla när jag får ett par dagar kompledigt senare i höst...

Ganska intressant hur olika det känns att jobba passivt och aktivt. Tre och en halv dag har jag "bara" varit med i en klass och översatt till en elev. Inte behövt vara särskilt aktiv, inget större ansvar. Och i dag har jag varit ensam med 23 pigga 8-åringar hela deras skoldag, från 8 till 12. Hållit igång som bara den med sång, svenska och lite lära-känna-lekar. Svarat på frågor, tröstat nån som slog sig, svarat på frågor igen...

De passiva dagarna gjorde mig ändå mycket mer trött än den här intensiva dagen med många barn och mycket ansvar. Konstigt egentligen. Eller inte... det är ju roligare när man är van att vara aktiv, och det ger en del energi att få jobba efter eget huvud (jodå, jag följer läroplanen också!). Att bara sitta passiv (att översätta hela tiden räknar jag knappt som jobb eftersom det var rätt enkelt) gjorde mig jätteseg och gäspig. I dag har jag inte haft en chans - eller orsak - att gäspa.

När min kollega/granne (vars klass jag ska ha på fredagar) kom och ringde på nyss, sov jag djupt... hoppsan... skulle ju bara ligga och läsa en stund...

Och nu känner jag på doften att kaffet är klart. Fredagseftermiddag... bästa stunden på veckan.

26 kommentarer:

Lena sa...

Visst är det sömningt att vara med brevid. Det har jag så svårt för. Jag njuter också. Vi har i arbetslaget tagit emot 72 nya sjuor från tre olika skolor. Intensivt och kul. Nu ska jag sova en stund. Trevlig fredagkväll!

Vonkis sa...

Man (jag) blir så slö av att bara sitta bredvid sä jag är helt med på dina trötthetsnoter. Är det slut med smultantandet nu eller kommer du fortsätta ett tag till?

Bloggblad sa...

Panter & Vonkis: Skönt att det finns fler än jag som känner så...

Men 72 sjuor... ojojoj.

Jag ska fortsätta att ha den tyska tjejen 2 ggr i veckan, men då blir det sv2-lektioner och inte bara allmän tolkning. Hennes klf kan skaplig tyska, så hon klarar nog av det.

Lena sa...

Vi är faktiskt fyra lärare så det är inte så illa :)

Bloggblad sa...

Panter: Det låter helt uthärdligt!

Själv märkte jag rätt stor skillnad på att ha 16 elever (som i tyskans klass) och att ha 23 som jag hade idag.

Anonym sa...

Oj-oj hoppas verkligen att du får ha det lugnt i helgen, inga problem, inga måsten utan bara få vila och meditera över egna tankar.
Skönt att få göra sig alldeles tom under en dag ibland och bara skjuta upp allting till nästa, för allt blir gjort tillslut ändå.
Gå i sköna kläder, kamma inte håret och ät bara det du mest av gillar!
Önskar dej allt gott och lugn och ro - hela långa helgen!

Bloggblad sa...

Alde: Precis så hoppas jag det blir. Som det ser ut och vad jag vet, ska det bli en sån slapparhelg. Promenader och vila och mat... (maken har lovat att städa)

Anonym sa...

Hoppas att även jag snart får sjunka ned i en soffa och slumra till efter välförrättat jobb. Var ju på jobbintervju i onsdags. Och om allt går som det ska... och det gör det ju, eller hur... så har jag snart ett jobb igen.

Enda nackdelen är att webbdesignkursen går åt helsike. Får linda kursledaren runt lillfingret så att han fortsätter privat att lära mig.

Tankevågor sa...

Själv har jag startat upp med 26 (de skulle ha blivit 28) små ettor. Men jag hade dem ju i F-klass förra året så jag känner alla utom fyra nya. En ny är från Kina så det är inte tal om att den här fröken kan översätta när jag sitter bredvid honom. ;-)
En liten flicka från Rumänien som kom i vintras har nu sakta börjat prata svenska....det tog tid för hon gick inte på fritidshemmet på eftermiddagarna. En flicka är kvar i Iran och hon kom till oss i maj så hon lär ju inte tala annat än persiska när hon kommer tillbaka efter semestern . Pust!

Hedgren sa...

Intensiv vecka - på olika sätt. Själv har jag landat efter att ha tagir emot mina elever efter sommarlovet. Intensivt och härligt.
När jag kom hem igår satt maken i trädgården och tog en "fredagsöl" - jag gjorde honom raskt sällskap med ett glas vitt vin! En underbar kväll!

Anonym sa...

Du kanske känner dig tröttare men i längden bränner du inte ut dig lika fort. När jag flyttade från en stressig avdelning till en lugn avdelning på jobbet, så satt jag bara och gäspade hela dagarna i början. När jag klagade på att jag inte kunde förstå att jag kände mig så trött, sa en av tjejerna "Du är van vid adrenalinkickar p.g.a. stressen. Blanda inte ihop lugn med trötthet, trots att du gäspar. Du vänjer dig.".

Bloggblad sa...

Nina: Jag håller tummarna!

Londongirl: Här har vi väl tur då att vi sällan får flera nya från andra länder samtidigt och i samma klass.... fast å andra sidan får vi för få för att göra rena förberedelseklasser.

Hedgren: Oj, har ni så varmt att ni kan sitta ute om kvällarna... här blev det fredagskvällsmat på altanen med ganska snabb inflyttning. Låter gott att du tycker det är härligt med jobbet!

Matilda: intressant synpunkt att det är adrenalinkickarna jag blir pigg av.... Det är nog tur att jag bara har det så på fredagsförmiddagarna då, normalt har jag mina elever en eller två åt gången och det är precis lagom. Inte stressigt men heller inte slött. Klass på heltid kommer jag aldrig mer att ha.

Anonym sa...

Jag beundrar verkligen er som orkar vara i skolan hela dagarna med allt "oväsen" runt om. Jag tycker det räcker med en patient åt gången.. :)

Bloggblad sa...

ingela: Det är bl.a. därför jag inte orkar att vara klasslärare längre, några timmar är kul, då har jag inte hela ansvaret.
Det är många som är avundsjuka på mig när jag har en elev åt gången - men jag hör aldrig avundsjuka mot kuratorn eller skolsyster... de har också bara en gången. Och så alla ni i vården...

Förresten har jag fått svar nu - ett för mig positivt... även om det var negativt på papperet :) Det var bra att du fick iväg mig med lite påtryckning... känns skönt att ha det gjort.

Anonym sa...

Just nu är jag "bredvid" och har ingen klass. Det är rent ut sagt TRÅKIGT.

Klimakteriehäxan sa...

Jag känner igen det där: inget kan göra en så trött som den dag som är ett enda långt stillestånd!

Eleonora sa...

Vad du jobbar och sliter. Men det låter hur stimulerande som helst och upplyftande! Underbart att få tillbringa flera timmar med så många 8-åringar som är fulla med frågor och spring. Men det är klart att det tar på krafterna att vara på alerten precis hela tiden. Bra att du tog en vilopaus.

Idag hoppas jag också du ska få en fin dag. Ha det så gott och kram

Bloggblad sa...

Fröken: Välkommen hit, jag ser av din blogg att vi inte träffats, men att vi har en hel del gemensamt.

K-häxan: Ja, det är konstigt, när jag är hemma och bestämmer över min tid, har jag aldrig tråkigt, kan ligga och titta på molnen och bara njuta.... men att sitta bredvid och titta när nån annan gör nåt... blä, så långtråkigt.

Eleonora: Jag måste ju få ihop till mitt leverne... men jag jobbar egentligen bara halvtid, så jag sliter inte ihjäl mig. Alltså sen när det kommit igång...

Hittills har helgen var ljuvlig med vila, promenader och en konsert.

Musikanta sa...

I slutet av min speciallärarkarriär kunde jag somna till efter maten när jag bara hade en elev...Bara någon sekund, men i alla fall!

Det hände aldrig när jag själv hade klass...I gengäld var jag tröttare när jag kom hem på den tiden...

Nu ska jag strax iväg och ha mässa i Tryserum...

Bloggblad sa...

Musikanta: Nu när du påminner mig... minns jag att jag nog själv tog en mikroslummer lite då och då förr när jag hade spec och nån unge satt och tragglade sig igenom en text i sövande tempo. Men faktiskt - det händer inte numera. Sv2 är mycket roligare.

Anonym sa...

Bloggblad: Bra!! Tack, men det var du som gick dit. Och vid de tillfällena är det väl skönt att vi har er en o en..;)

Bloggblad sa...

Ingela: Ja, det är tur, för vad skulle en sån klass heta?....:)

Anonym sa...

Bloggblad: Det är kanske en sån klass som skulle heta "Fittstim" ?? (Jag bara skojar!!!) :)

Bloggblad sa...

Ingela: HAHAHA!!! Den var bra!

(Undrar just om nån som ids läsa kommentarer har gissat vad du sysslar med...)

Anonym sa...

Jag beundrar dig och alla som orkar med att undervisa så många barn. Tur att ni finns. Jag försöker sätta mig in i din situation. Tjugotre Honungspojkar - oj;)

Bloggblad sa...

Nicoline: Jag beundrar också dem som orkar göra det på heltid... för mig är en förmiddag med stor grupp alldeles lagom.