Statcounter

torsdag, februari 05, 2009

Knappt vaken...

Och det i dubbel bemärkelse... för jag kan inte påstå att jag sov bort tiden i Stockholm, och dessutom var det förstås som en dröm att få syssla med sång, text och musik i tre dagar...

Den här delen av Psalmskolan gick ut på att möta ungdomar och deras sätt att uttrycka sig i text och musik; att dela deras erfarenheter och dela med oss av våra. Vi i psalmskolan har allihop uppnått ganska mogen ålder. Så pass mogen att taxichauffören som skjutsade fyra av oss flinade lite rått: Jaså, ska ni skejta...? när vi sa att vi skulle till Fryshuset. Han tystnade dock när vi sa att vi skulle till rockmusikklassen där... (Att fryshusprästen trodde att jag var pensionär tänker jag förtränga....)

Bortsett från "det vanliga" att vi noggrant granskade varandras texter, fick vi dels en föreläsning av An*ders Carl*berg som grundat Fryshuset, och en om hur vi ska nå ut med våra sånger och t.o.m. kanske tjäna lite pengar på dem. (Mycket matnyttiga tips!) Sen träffade vi ungdomarna som hade fått i uppgift att skriva var sin psalm. För några kändes det ovant och svårt... men alla hade lyckats - och vi fick höra dem i en konsert andra kvällen.
De här jätteduktiga ungdomarna var med i "min" grupp, och har gett sitt godkännande till att vara med på bild här.

Tredje dagen, när vi hade utvärdering, fick rockmusikerna vara med och sjunga våra, något mer konventionella psalmer, men jag är helt säker på att de fick med sig lite tips om hur man tänker "församlingsvänliga melodier", och vi fick tips om hur man kan tänka lite mer fritt när det gäller bildspråk. Några av ungdomarna blev direkt bokade för fler framträdanden...

Från konserten med ungdomarna och deras ledare - "vår" Irma S K är med någonstans i mitten.

Och nu, när detta roliga är avklarat, ligger det rätt mycket skrivjobb och väntar i min dator... deadline om en vecka.... och så har vi en 30-årsdag att fira i familjen. Faktiskt, just precis så här dags för 30 år sen födde jag en liten knubbig gosse på nästan 5 kg... känns som igår. Fast när jag ser den skäggige unge mannen på 1.90 med ganska tunt hår... då inser jag att det har gått lite tid... (Jag har lovat att inte lägga in nån gullig bäbisbild...)

Bloggandet får alltså stå åt sidan ett tag till. Men vi hörs och ses!

28 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan tänka mig att det blev ett meningsfullt musikutbyte.
Vi har alla något att lära av varandra.
Så trots din "höga" ålder har du något att bidra med, kul!

Hälsa och gratta klimpen, han är tydligen årsbarn med min lilla 30-åring som såg dagens ljus för 30 år sedan den 21/1.

Tankevågor sa...

Vad kul ni verkar ha haft! :-)
Blogger bråkar idag så jag får inte upp bilderna...men jag får komma tillbaka igen och titta.

ullrika sa...

efter trettioårskalaset tycker jag du ska försöka ta igen dig några dar. komma tillbaka på banan. jag menar, vid din ålder är det inte lätt att hålla på på det häringa galna viset ;D konserter på Fryshuset å allt...

hihi!
krams!

ps. blidde som jag gissade väldans roligt att få läsa om stockholmsäventyren. hoppas du snart är återhämtad, färdigjobbad och bloggas vidare!

Lena sa...

Å, vad roligt det verkar ha varit, ett ömsesidigt givande och tagande när det är som bäst kanske?

Bloggblad sa...

M-katten: Jodu, vi äldre tanter kan en hel del... :) Då var du väl redan hemma från BB när jag krystade som värst?

Londongirl: Ja, du måste ju titta på de stiliga unga männen... :) Kul... är bara riktnumret...

ullisen: Jag har slappat nästan hela dagen - sen har jag jobbat med min tidning i övrigt... det riktiga kalaset blir först på lördag.
Skönt att du tycker om att läsa om det som jag brinner för - ibland känns det nästan som om det vore skrytsamt att berätta om det roliga (allt annat slipper ni ju här...)

Panter: Ja, hur trött jag än är, så är jag upplyft i själen av det här.

Klimakteriehäxan sa...

Låter som om du haft ännu en lyckad psalmsejour i huvudstaden!
Härligt!

Brittelisabet sa...

Jag har varit till Fryshuset på studiebesök en gång, och jag minns skejthallen där! Du borde kanske ha provat på när du ändå var där! :-) Gammal??!! Pyttsan heller!

Min äldste fyller 30 i sommar. Håller med om att det var som igår när man gick där med sin stora mage..

Anonym sa...

Jag antar att jag var hemma vid den tiden din son föddes, då satt jag med mjölksprängfyllda bröst och 4-åriga tvillingar som ivrigt väntade på att få leka lillasyster som var mycket mindre än vad de hade tänkt...

Elisabet. sa...

Välkommen hem, madame Bloggblad!

Det var väl allt jag hade att säga.

Just för tillfället.

Bloggblad sa...

K-häxan: Vi höll på längre än vanligt... och det känns i dag. Trots att det var mängder med positiv energi i luften, är jag så himla trött.

Britt: Vi fick en snabb genomgång inne i stora huset, på ett par våningsplan bara, sen jobbade vi så enormt, så vi hann inte se nåt mer. (Hann knappt gå på toa heller för den delen....)

M-katten: Tänk så roligt vi skulle ha haft då... om vi känt varandra.

Elisabet: Tackar! Jag har inte heller så mycket att säga just nu. Totalt tom. Men i morgon kl 8 ska jag vara pigg... :)

Evas blogg sa...

Låter som mycket givande dagar! Så roligt att samabrtea med ungdomar, det brukar vara så uppfriskande tycker jag. Jag har också kursat i dagarna två. Känner mig glad och fylld. Idag hade vi bl a Ragnar Håkansson som föreläsare. Känner du till honom?

Anonym sa...

Märkligt att alla dessa år, då våra "små" fyller år,, försvinner, på nått vis.
Gratta den lille!

mossfolk sa...

Vilka bra dagar det låter som! Och ett smart upplägg på kursen.

Anonym sa...

Du är utmanad! Gå in på min blogg för att ta reda på vad du måste göra!

Anonym sa...

Det är ok att du lägger utmaningen på is! Vi saknade dig i veckan!
Ha det så ses vi kanske på måndag!
Ha en trevlig helg!

Musikanta sa...

Varför skrev du inte att prästen trodde att du var 45 år i stället.

Det är ju ingen som kan kolla. Så där ärlig ska man bara inte vara.

Men jag vet ju att du är uppfostrad att inte ljuga (som jag). Men man behöver ju inte tala om allt...

Förresten, du ser inte en dag äldre ut än 56!

Anonym sa...

Vilken lycka att få vara med i ett så kreativt oc blandat sällskap!

Bloggblad sa...

Eva: Jag vet ju vad det är för spännande du gör... nej, jag känner bara till RH. Känner inte.

atir: Jodu, om vi hade vetat hur fort åren skulle gå....

mossfolk: Det var hur bra som helst... och nu är det bara en gång kvar... snyft.

PysselLiv: Roligt om det märks att jag är borta... jag återkommer!

Musikanta: hehehe, då hade det ju inte varit nåt att berätta... att folk tror att jag är 39 händer i ett kör... :) (3 år tillgodo i utseendet är inte så dumt!)

Ö-råttan: Åh, vad jag har saknat dig! Har du kvar din gamla vanliga mailadress? Jag är så nyfiken hur det har gått med "verket".

Anonym sa...

Kära Bloggblad! Jar finns kvar, men eftersom jag halkat och stukat höger hand riktigt illa har jag haft svårt att kommunicera skriftligen. Tyck inte synd om mej;
själv tackar jag himlen att jag inte bröt nåt.

Mejladressen har jag kvar och tänker använda åt ditt håll så fort handen känns piggare.

Bloggblad sa...

Ö-råttan: Skönt att det inte var värre. Jag hör av mig.

Vonkis sa...

Det är så spännande att läsa om era psalmträffar och att få ta del av allt det arbete ni lägger ner på era psalmer.

Bloggblad sa...

Vonkis: Kul att du tycker det - och du skulle säkert ha stor behållning av att vara med! Är helt säker på det.
Det är så vansinnigt roligt att göra det man gillar mest och att träffa andra kreativa människor - så det räknas nog mer som nöje än arbete... :)

bollebygdsbo sa...

Det låter så givande och roligt med alla dina musikupplevelser.
Du ger även mig musikupplevelser då jag lyssnar på dina psalmer/visor som ligger ute på hemsidan.
Stort tack för dessa!

Bloggullet sa...

Det låter som du haft det trevligt. Tänk att din son är trettio, tiden går så fort. Jag förstår knappast att min blir tretton år.
Kramar

ullrika sa...

apropå din kommentar till Vonkis, lyllos dig som får jobba med det roligaste du vet! inte alla är det förunnade :)

å så undrar jag: färdigsovd snart?

krams!

Emelie sa...

trodde ulrica att du var pensionär? Det var inte snällt av henne... (ja, jag känner fryshusprästen) men hon är väldigt snäll annars ;)

Anonym sa...

Hahaha... Jag hade sagt bett taxichauffören att stanna till vid Stadium för att kolla på brädor först...
Ibland blir det så fel när folk försöker skämta.

Bloggblad sa...

B-b-bo, Bloggullet, Ullisen: Jag svarade så ordentligt här i natt... men det försvann...

B-b-bo: jag blir så glad när nån vill lyssna på mina sånger, det är ju det som är meningen liksom.... :)

Emelie: Nej, det var den andra, en ung manlig.... Anders tror jag han hette.

Kimmi: Första gången, när jag skulle till nunnorna, frågade taxichauffören om jag var nunna själv... Men läppstift och dingel i öronen... :)