Statcounter

torsdag, april 09, 2009

Stjärnfall..

... i soffan. Fy tusan så trött jag blev efter den spännande gårdagen! Svårt att somna i natt - tankarna surrade runt i tv-huset och bearbetade allt jag sett.

Klockan 9 blev jag väckt av mobilen - och mitt i det yrvakna medan jag letade efter den, passerade ett ironiskt konstaterande: Nu börjar det... press, radio, tv....

Och - poff! så var det kulturredaktionen på svt.... Jag satte genast min ironi i vrångstrupen och mig själv i givakt på sängkanten. Oj. Damen som ringde blev lika snopen hon, när jag sa att jag var med i Eftersnack igår just om det hon ringde om. Hon hade förstås också fått en pressrelease om Psalmskolan, men visste inget om ABC:s sändning.

Nu var det inte mig hon var ute efter, hon hade hittat namnet på vår kändis, och ville ha tag i henne. Bara henne. De hade tänkt göra ett inslag om nya psalmer - nu till påsk passar det ju med nåt kyrkligt... Nåja, hon fick mailadressen, och en påminnelse om att "kyrkan" pågår året runt, om det nu inte är så att hon får tag i vår kändis just i dag. Jag sitter förstås i givakt vid teven under Kulturnyheterna ...

Har just sett reprisen av gårdagen ihop med sonen Bäst att passa på... "Det händer en gång... och aldrig mera... "

26 kommentarer:

Vonkis sa...

Nu har jag tittat, lät bra det där :-)

Bloggblad sa...

Vonkis: Tack, det var rart sagt. Men de fick tydligen inte tag i vår kändis.... bättre lycka en annan gång då.

Susanne sa...

Åh, vad vacker avslutning på programmet! Jag fick nästan tårar i ögonen när du sjöng. Jättefint!

Bloggblad sa...

Susanne: Jag blir ju nästan blyg nu ju...

Humlan sa...

Fin var du och fint lät det!
(Jag såg början i går men blev avbruten så jag fick titta en gång till i dag på reprisen.)

Nina sa...

Glad Påsk!

Bloggullet sa...

Jag önskar dig glad påsk.
Kramar

Anonym sa...

Jag har suttit och sett delar av programmet och njöt verkligen av din sång!
Fick rysningar längs armarna...jättefint var det!

GLAD PÅSK!

Bloggblad sa...

Humlan: Tack! Vad kul att du såg! Sen jag kom hem har jag slafsat runt i gammelkläder med håret på ända... inte så tv-mässig...

Nina & Bloggullet: Tack detsamma!

Marskatten: Åh, vad glad jag blir... jag rös jag också när jag hörde - fast av lite andra orsaker.... :) På min myspace-sida ligger låten ute nu i en bättre version.

Glad påsk på dig också!

Eleonora sa...

Glad fortsättning på Påsken kära Marianne. Nu har jag sett hela TV-programmet och du var suveränt säker och helt i avsaknad av nervositet. Inte visste jag att jag blogade med en kändis!!

Kul också det där med halsduken! Fast du är ju så avancerad på att sticka, så för det var det väl ingenting. Längden då förstås!

Söta lilljäntan som tappat en tand. Sen´går det fort - dom trillar av titt som tätt.

Ha det nu så gott resten av Påsken och gläds åt att TVdebuten är fixad - så söt och glad och säker var du!! Kraaaaam

Klimakteriehäxan sa...

Glad Påsk - hoppas du nu kan ta igen dig efter allt! :-D

Bloggblad sa...

Eleonora: Tack - men det där med kändis ska vi inte fastna på... så lätt blir man det inte. OCH jag skulle inte vilja bli igenkänd överallt. Men mina sånger får gärna bli kända!!! Glad påsk önskar jag dig också.

K-häxan: Tack det samma - och jo, i dag är jag utvilad och utsövd och jätteglad över den fantastiska dagen. Jag uppskattade det jättemycket. Bara det att få komma in och se saker inifrån, jag som tittat på tv sen Humle och Dumles tid...

Brittelisabet sa...

Jag tittade på nätet! Vi är ju en timme efter, så vi ser aldrig på Eftersnack! Det var jättekul att se dig! :-) Inte bara kul att se dig, höra dig också!

Bloggblad sa...

Britt: Å, vad snällt sagt! Tack. Jag passade på att njuta... det var väl mina minuter i rampljuset... man får visst bara ett par såna...?

Ingela sa...

Det var roligt att titta på inslaget. Jag förstår om du var nervös men du klarade det bra tycker jag. Kul att höra dej prata också, med dialekt och allt. Den lät jättetrevlig, mycket mer njutbar än en del andra dialekter från ditt landskap. Är det där ditt vardagsprat eller "håller du igen" en sån ddär gång?

Bloggblad sa...

INgela: ehrm...*harklar mig* Det var inte ett dugg dialekt i det där. Till vardags pratar jag ganska mycket öschöttska. Hela familjen var överens om att jag var dialektfri i tv.

Mifflan sa...

Säg inte det ;)

Ökenråttan sa...

NU har jag tittat och lyssnat. Du var så lugn och cool och det är nog bara om man träffat dej IRL som man anar att rösten kanske krympte lite när du sjöng ...

Men varför skulle detta vara enda gången? Har man fått in en fot så ... Vi ses på lördag!

Bloggblad sa...

Mifflan: Iofs... jag hade aldrig tänkt mig det här heller...

Ö-råttan: Jag ser att jag inte ser riktigt så skärrad ut som jag var, tungan var som en torr oblat... och visst sätter sig nerverna på stämbanden, men jag är nöjd att jag alls vågade. Privat hos min sångfröken blir det mer röst...

Jag ser fram emot en trevlig em i Solna!

Ingela sa...

Va, var det där dilektfritt? Jag tyckte om sagt att det var charmigt öshöttskt. Hur låter du annars då? Som Hjalle och Hjulle? Att du har en större röst har jag också hört, i inspelningar som du har lagt ut här förut, men det var hekt OK i TV-inslaget ändå.

Bloggblad sa...

Ingela: Tjocka l... öppna ö:n... Men du vet, öschöttska är inte min grunddialekt, så när jag skärper mig vet jag hur man tar bort den. Till vardags låter jag mycket mer öschöttsk!

Fast... lite färgad satsmelodi kan det ha blivit...

Cecilia N sa...

Håller med om att det inte var någon extremt stark öschötska. Och visst var rösten lite liten när du sjöng, men idén att sjunga solo i tv har jag aldrig haft själv så jag är impad ändå.

Och stiliga muddar, jajamensan.

När klippet var slut satt jag och gnolade på refrängen. Det är väl ett bra betyg?

Bloggblad sa...

Cecilia: Muddarna hade jag aldrig kommit på själv, ta åt dig all äran!
Du får lyssna på myspace, så får du höra den riktigt.

Jag hörde redan under pratet att min röst blev allt tanigare... så jag är glad att det kom nåt ljud alls. Det kunde varit värre... och snart är det bortglömt...

Ingela sa...

Nog hörde jag att det inte var nån utpräglad östgötska, men det har du ju sagt tidigare att du inte talar riktigt. Fint var det hur som helst.

Nu måste jag läsa igenom den här kommentaren. Det nya tangentbordet spökade i det förra, så där illa stavar jag ändå inte...

Bloggblad sa...

Ingela: Jag kan bre på rejält, ska du se!

Och du, strunt i stavningen - jag har två goda vänner som skriver böcker, och stavar rätt och bra, men jägarns vilka mail jag får... där är inte många bokstäver rätt. Men inte bryr jag mig. Jag ser skillnad på slarv och okunskap! (och noterar det i bakhuvudet trots att jag inte vill det)

Ingela sa...

talar riktigt så... skulle det vara.

Men nu lämnar vi det. Vi får jämföra dialekterna när vi träffas AFK.