Statcounter

måndag, juli 27, 2009

Sommartradition

Minst en gång varje sommar åker jag ut till Skällviks kyrka, vid inloppet till Slätbaken, och lyssnar på musik. Helst med sång till. Förra året var Musikanta och jag och badade och åt gott före konserten med samma fyra damer som ikväll, men idag blev det bara konsert eftersom jag just nu är mitt uppe i deadline med nästa församlingsblad och det blir fullt - nästan överfullt denna gång. Här poserar vi (om nån nu inte ser det) - att det är en farledskyrka går i alla fall inte att ta fel på. (Men hade det varit riktigt varmt kunde jag allt ha tänkt mig ett dopp i alla fall...) Musikanta har varit fullt upptagen med att ha fått ytterligare ett barnbarn i sommar så vi har bara umgåtts via mail.

De sjungande damerna bjöd på allt möjligt "från Evert till Elvis" i diverse olika hattar. Det är extra roligt att lyssna på dem jag känner, i den här gruppen är det bara en som jag inte sjungit i kör eller varit på sångkurs med. Härligt sommarblandat program. Här i stan är det mest klassiskt på tisdagskvällarna - men i morgon skippar jag nog barockmusiken. Får väl sjunga en truddelutt själv i stället.

13 kommentarer:

Annela sa...

Det var väl härligt för dina öron att få höra nåt annat än helvetsmaskinerna. Kan tänka mig att det var en njutning.

Marianne sa...

Kul att du kunde ta dig till till det här i alla fall, och som Annela säger komma ifrån helvetesmaskinerna en liten stund.

Anonym sa...

Härlig! och vilken härlig film, det kallar jag sommarkänsla! Många hälsningar / ela

Cecilia N sa...

Farledskyrka? Är det den marina motsvarigheten till vägkyrka?

Jag hade min guidning igår. Jag tyckte manus såg ut att räcka i 20 minuter. Jag höll på i 45 ... iofs med en hel del utvikningar, men ändå.

Bloggblad sa...

Annela: Jodu, det är liksom olika sorters ljud...

Marianne: Gratiskonserter när jag är ledig gillar jag! Finns en i trakten varje kväll i stort sett, men jag klarar inte att åka på allt.
Det värsta skrammel och dånjobbet verkar vara klart, de kör med lite mindre maskiner nu.

ela: Det var lite mörkt i kyrkan eftersom det var mulet ute, men sommarkänslan var helt rätt ändå.

Cecilia: Just det! Det finns ett antal kyrkor i kustbandet som turas om med musik en eller två veckor.

Jag gissar att det kändes bra då - värre när man är klar på 10 minuter...

Marianne sa...

Jag tänkte på det när jag skurade balkongen i dag, det mesta som hörs från palatsbygget (jo, det är ett riktigt hejdundrande stort palats som byggs) är stenhuggarna som sitter och knackar. Lite grävskopor och annat ibland, men mest stenhuggare och karlar som ropar till varandra. Och det står man lättare ut med!

Skönt att det värsta är över för dig nu.

Elisabeth sa...

Å trudelutta är du ju en fena på, vet jag...!
Tack för era leenden... fick mig osökt att tänka på "ser du någon som saknar sitt leende, så ge henne ditt". Så tack... mitt behövde fyllas på lite!

Varmaste kramen...

Bloggblad sa...

Marianne: Här har faktiskt blivit lite tystare, men hade jag fått ett palats att titta på hade jag nog stått ut bättre än med en parkeringsficka...

Elisabeth: Åh, det var så lite så... speciellt som både Musikanta och jag har för vana att flina upp oss mot kameror.
Men - jag brukar le rätt mycket annars också!
(Här har inte trudellutats särskilt mycket i sommar!)

Musikanta sa...

Vad var det för låt du spelade in? Den var inte så lång i alla fall...

Jag ska aldrig mer ta på mig den tröjan, haha. Eller så får jag köpa sådana där grejor som de har i USA som gör att vissa ädla delar inte syns...
Eller ha svart på mig som du har!

ab sa...

Somrigt och fint!

Men namnet Slätbaken..? Finns det någon annan sjö som blir gropigare i blåst och kallas Cellulit-rumpan? ;)

Bloggblad sa...

Musikanta: Maj på Malö... det tar enorm tid att ladda upp om det är mer än några sekunder... jag har off-knapp på kameran.
Äsch, det finns lösa knappar att sätta på brösten har jag hört... :)

ab: Hahaa! Du är rolig, du!

Eleonora sa...

Oh vilka trevliga musikstunder du har! Bilden på dig och Musikanta är såå bra och ni är verkligen tjusiga flickor - moderna och med stil! Jag har förstått att ni sedan flera år är goda vänner och visst är det underbart att ha en så fin vän, speciellt en som också har samma intresse (musiken) som man har själv. Kram

Bloggblad sa...

Eleonora: Tack för komplimangerna!
Vi känner varandra sen -72 när vi började lärarhögskolan. Men vi började inte umgås förrän på tidigt 80-tal.

Här i trakten finns det hur mycket bra musik som helst - gratis! (Fast man ger ju en slant i kollekten förstås...)