Statcounter

söndag, juni 13, 2010

kristen = samhällsfarlig

Som vanligt i skolavslutningstider kommer debatten om huruvida skolavslutningar ska hållas i kyrkan eller ej.

Som vanligt hörs mest från dem som är livrädda för att eleverna (och föräldrarna?) ska bli påverkade om prästen ber Fader vår eller nedkallar välsignelsen över de skyddslösa åhörarna.

Jag är för den fria viljan och vill verkligen inte att man ska påtvingas åsikter eller åskådningar, men jag måste ha missat nåt, för jag förstår inte vad det är som är så skrämmande? Tänk om kyrkorummet i sig påverkar? Vi kanske måste täcka över altare, kors och bilder?

Vad händer om nu någon händelsevis skulle bli troende av välsignelsen eller av Den blomstertid?
Om jag har förstått det hela rätt, går kristendomen ut på att man ska älska sin nästa som sig själv, att ha ett förlåtande sinnelag och att vara så mot andra som man vill att de ska vara tillbaka. Det vore väl alldeles förskräckligt om nån blev påverkad och började praktisera detta på en skolavslutning?

Jag läste att man ska ta bort kors från väggarna i katolska skolor söderöver... Elever kan ju rent teoretiskt bli religiös av såna. Vojne vojne. Jag tycker att vi ska täcka över himlen när det är nymåne, tänk om vi blir muslimer av att se den när en stjärna råka befinna sig nära? Bort med alla symboler. Inga hjul med 8 ekrar - vi kan bli buddhister! Bort med flaggor med kors, bort med alla fönsterspröjsar i korsmönster. Förresten, när jag ändå är igång: Bort med allt! För tänk om alla skulle bli lika farliga som jag!!!

22 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Lika farliga som du - ja se det vore verkligen något att huka inför ... ;-D

Bloggblad sa...

Just det. Huka er - jag kanske laddar om?!

Miss Gillette sa...

bloggblad: He he. Här är det nästan på sin plats att säga "amen, syster!"

Folk är inte kloka.

Ruta Ett sa...

Ja, tänk om...Herre Gud, hur skulle det se ut...om vi alla började tro på de goda krafterna...

Bloggblad sa...

Miss G: Tur att det här inte översätts till svenska (åtminstone första ordet kunde ju ha varit engelska, för då hade det säkert översatts med "För fan, syrran!"

Du som är i branschen, har du märkt att "Oh, my God!" ofta översätts med:"För helvete!" Det var nån som påpekade det för mig för några år sen, först då la jag märke till det...

Ruta Ett: Visst förstår vi om avslutningarna måste bort från kyrkorna!!! Vi kunde ta dem på Systembolaget i stället... dricker gör väl alla?

Bloggblad sa...

Ruta Ett igen: Jag ska gå och lägga mig nu och inte sitta här och spruta sarkasmer...

Elisabet. sa...

Nu förstår jag vad du menade i din kommentar hos mig ,-)

Jag håller med dig i allt du skriver här.

Bloggblad sa...

Elisabet: Fick du skrämselhicka? Jag förstår av DITT inlägg att du håller med :)

Miss Gillette sa...

bloggblad: Ha ha. Jag hade faktiskt inte tänkt på det, men det är en översättning som kan försvara sin plats i vissa lägen även om jag nog i de flesta fall skulle ha valt en aningen mildare variant.

Eleonora sa...

Det är så underbart med tänkande människor och som sprutar ut det viktiga (riktiga) tänket!!

Finns det något mer sommarlikt och bejakande än att ha skolavslutning i församlingens kyrka, en vacker och högtidlig lokal som för det mesta kan ta emot alla skolans elever på samma dag. Och inte tror jag att "Den sommartid nu kommer" skulle skada precis.

Men redan då jag avslutade min skolgång (1952) var detta ett stort diskussionsämne. Jag har haft skolavslutningar i Johannes Kyrka och i Adolf Fredriks kyrka och har överlevt!

Marianne sa...

I KATOLSKA skolor verkar det väl lite konstigt att ta bort korsen, sätter man sitt barn i en sådan väljer man ju att ge barnet de katolska värderingarna. Däremot tycker jag kanske inte att en vanlig svensk skola ska ha kors på väggarna.

Och jag förstår inte varför alla PK-svenskar ska skria så om att skolavslutningen inte får äga rum i kyrkan. Muslimer och judar ber ju till samma gud som kristna, det är inte farligare för en muslim att gå in i en kyrka än det är för en kristen att gå in i en moské. De som är muslimer fortsätter vara det även om en kristen präst ber en bön för dem, det är bara bra om religionerna kan vara mer toleranta för varandra. Ta dit en imam till kyrkan också då om det är många muslimska barn, så att barnen får en förebild om att vi är vänner och systrar/bröder. Det hade varit mycket bättre tycker jag.

Har du läst Birds without Wings av Louis de Bernières? Den handlar om turkar och greker - alltså muslimer och kristna - i en by i södra Turkiet vid tiden för första världskriget. Kort sagt är de grannar och vänner och när det är något speciellt brukar de be sina kompisar ur den andra tron att be på deras sätt också, för säkerhets skull. Jag kan rekommendera den!

Ang översättningen av "Oh my God" så brukar jag nog för det mesta översätta det till "Herre Gud" eller liknande. Engelsmän och amerikaner har en tendens att svära rätt ordentligt, så det tycker jag oftast passar bäst. Undantag kan finnas, så klart.

Bloggblad sa...

Miss G: Hur boköversättare gör det vet jag inte, jag brukar inte ha originalet bredvid, men i tv förstår jag oftast vad de säger och märker att de allra allra flesta religiösa "svordomar" översätts med en hednisk.

Eleonora: Roligt med medhåll - jag hade förväntat mig en massa kommentarer om hur skadlig den kristna påverkan kan vara.

Jag trodde inte att debatten kom igång förrän häromåret, de första åren jag jobbade i skolan var det inte nåt problem med kyrkavslutningar.

Marianne: Det är inte muslimerna som har problem, det är svenska humanister och ateister som har problem. Jag har haft mängder med muslimska elever vars föräldrar tycker att det är helt okej, några av dem går i kyrkan för att be eftersom det inte finns nån moské här.

Det märkliga är att den här debatten pågår samtidigt som den om slöjor och burkhas... att vi måste vara toleranta mot andras livsåskådningar och seder. Våra egna seder är inte så intressanta. Och nu låter det genast som om jag är emot andras... vilket jag inte är. Bara mot burkha! Skulle vi acceptera ett mode med rånarluvor? Ja, kanske om det kom från ett annat land långt borta...

Nej, jag har inte läst den boken. Låter intressant.

Som jag svarade miss G, tror jag att det mest är i tv man översätter med satan och helvete i st f religiösa svordomar.

Annika sa...

PK-Sverige än en ggn.
SÅ tröttsamt, såååå tröttsamt.
Måla hela landet beige, klä alla i beiga kläder. Låt inget vara annorlunda eller "kränkande".
Jag blir så trött.
Just det, toleranta mot "alla andras" seder och bruk, det är PK-sve bra på, men sen att bejaka de egna sederna och traditionerna...nej det är FULT...
OCH stötande.
Tröttsamt, Bloggblad. Jag styrker vartenda ord du skriver. Bra rutet!!

Miss Gillette sa...

Jag tror ju att många rör ihop äpplen med apelsiner, det vill säga: inte inser att kristendomen faktiskt är en hörnpelare i vår kultur och att man som svensk -- antingen man vill det eller ej -- tillhör en kristen _kultur_. Själv är jag agnostiker/ateist men jag är också kristen, och jag har inget som helst emot att ta del av mitt kulturarv. Det kan jag göra utan att vara troende. De muslimer, buddister och hinduer som flyttar till Sverige flyttar till ett land med en kristen kultur. De kan sätta sig in i den utan att tillbe gud på det kristna sättet. Om de nu är troende, vill säga.

Nej, oj vad jag håller med om att det är både ängsligt och oreflekterat att propagera för att vissa delar av vårt gemensamma kulturarv ska raderas ut.

Marianne sa...

Ja, som du säger är det inte muslimerna som har problem, det är PK ateister och humanister. För som Miss Gillette skriver, grundar sig hela vårt samhälle på den kristna tron, vare sig vi vill det eller ej. Men så är det. Det är vårt kulturarv och det ska vi behålla och vara rädda om. Det är inte detsamma som att stänga ut andra, för andra trosinriktningar får gott plats ändå.

Jag själv är inte ens döpt, min mamma var ateist och min pappa icke troende muslim, så det blev inte mycket bevänt med religionsundervisningen för min del. Men det försöker jag ta igen och är oerhört intresserad av just religioner. Det är därför jag sitter och läser religionshistoria för att koppla av. Den bok jag håller på med är rätt avancerad, så jag ska sticka emellan med en bok om Bibeln nu.

En grundläggande insikt jag har fått är hur vi i väst har fått ett individualistiskt samhälle medan man i muslimska länder har ett kollektivistiskt samhälle. Att känna till grunderna för hur människor tänker och fungerar är för mig viktigt för att kunna förstå. Inte bara för att jag bor i ett muslimskt land, utan även för att förstå olika sorters konflikter, oavsett om det är i Mellanöstern eller Rosengård.

Summa summarum tycker jag att man ska vårda sitt kulturarv och ge plats och välkomna även andras kulturarv, vi får plats allihop.

bettankax sa...

Amen!! Håller helt med dig.

Bloggblad sa...

Annika: Just det. Beige är ordet!

Miss G: Du formulerar det så bra! Det är en himla skillnad på propaganda och ett historiskt arv. Som dessutom går ut människokärlek - vilket inte borde vara så skrämmande.

Marianne: Du har ju verkligen insikt i olika läger - och jag tycker det är fantastiskt att du är intresserad av religion fast du står utanför tron. Det gillar jag!

Bettankax: Det gläder mig - men jag undrar var alla de där som är rädda för kristen påverkan är? Inte en enda sån kommentar har jag fått, jag satt nästan och duckade igår, beredd på tomater och ruttna ägg.

Vonkis sa...

Ja huvvaligen,så farlig som du vill vi ju inte att må oskyldiga barn och föräldrar ska bli, de kanske börjar, älska andra människor! Så kan vi ju inte ha det.

Vonkis sa...

Skrev ett inlägg om samma sak för fyra år sedan.

Bloggblad sa...

Vonkis: Vi är helt inne på samma linje.

Musikanta sa...

Jag skrev faktiskt en kommentar där jag tyckte att du kunde skicka in det här inlägget något redigerat kanske till KT! Men den kom tydligen bort...

Bloggblad sa...

Musikanta: Jag läste det! Du skrev det i inlägget som kom efter det här. I dag hade jag lust att skriva till NT när det var en insändare i ämnet, fast jag fattade inte vad den gick ut på. Jag har inte uppbådat energi nog att sätta mig och skriva sånt. Har varit helt energilös idag.