Statcounter

fredag, december 10, 2010

Fruset

Äntligen har de gett sig av, de två duktiga snickarna som har väckt mig varje morgon vid sjusnåret - fast de lediga dagarna har jag somnat om till lufttryckshammaren...

I dag är det mjölfint sågspån som ska bort från fönster, golv, bord, tavlor... you name it - dammet ligger där!

Prövade att tvätta fönster även på utsidan, men se, det gick inte. Kom då ihåg att man kan ha rödsprit i vattnet... Inventerade spritförrådet, men hittade bara en flaska Bayleys och en liten flaska Skåne. Så jag slipper ifrån utsidan, det får räcka med en torr dammtrasa för att få bort det lösa men lätt statiska sågspånen som klänger sig fast vid rutorna.

Nu är det bara kort paus - men i nästa inlägg kommer före/efterbilder, sen ska jag sluta att tjata om fönsterbytet (som gick snabbare än väntat, 7½ arbetsdag för 20 fönster, varav de stod på taket för 4 och på en stege för 2 i den här kylan).

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Härligt, för dig! Här ska också beställas fönster till den f.d. inglasade altanen, som ska förvandlas till innerum.

Problemet är att vi inte riktigt kan enas ,-)

Cicki sa...

Jag tycker absolut att du skulle haft lite Bayleys i tvättvattnet. Tänk vilket vackert skimmer det kunde blivit då.....:-)

Härligt när man hör att det finns hantverkare som gör både bra och snabbt ifrån sig. Man blir lite rädd när man ser sånt som Byggfällan och liknande.

Miss Gillette sa...

Hantisarna fick väl eld i baken i kylan ... ;-)

Bloggblad sa...

Elisabet: Pv behöver kanske bara lite betänketid. Här är vi aldrig eniga till att börja med - men sen inser Per hur bra idéer jag har... bara han fått smälta dem.

Cicki: Hehe... Kanske hade det blivit ännu snyggare om jag tagit en smutt också?

Miss G: Jag fattar inte hur de klarade det alls, de kunde inte ha vantar på sig. Takfönstret på det branta taket är ingen barnlek även utan snö och kyla!

Klimakteriehäxan sa...

Om du frågar mig passar Baileys bättre i vilket köksarbete som helst än som dryck ... :-D
Nog för att jag gillar sött, men SÅÅÅ sött? OCH fett??? näääe
Fast fönstren hade nog sett lite konstiga ut.
Skönt att du hinner få allt klart till jul i a f.

Bloggblad sa...

K-häxan: Jag gillar mest Baileys direkt i kaffet...

Jag hoppas verkligen att jag får till lite ordning. Inte så kul idag när det snöar, känns segt. Gick lättare när solen lyste in igår.

Vonkis sa...

Bayleys på fönstren, det vore något det. Skönt att insättnadet är klart nu i alla fall.

Anonym sa...

Baileys kan man ha roligare och mer konstruktivt med än att använda till fönsterputs.
Däremot är gin suveränt när det gäller rengöring av rostfritt. Direkt på torra trasan och sen gnugga/putsa lätt.
Sedär - fast en gin fizz eller ginåtonic eller pink gin sitter också fint ibland. Skål :o)

Kulsprutan - som fått tipset om gin/rostfritt från en spansk tapasbarägare.

Och till K-häxan undrar jag om hon har provat hasselnötsvarianten av Baileys ´on the rocks´?

Bloggblad sa...

Vonkis: Bäst är att jag slipper främmande karlar i huset...

K-sprutan: Synd att jag inte visste det, jag hällde ut en flaska gin (modell Skogsstjärnan) som jag fick i present en gång... det var inte drickbart, men hade säkert varit fönsterputsningsbart.