Statcounter

tisdag, mars 15, 2011

Gamla väderlekar

Om någon undrar hur vädret var för exakt 60 år sedan i Stockholm, så råkar jag veta det. Det var nämligen min favoritsannsaga när jag var barn, hur pappa fick gå bakom mamma och skjuta henne framför sig genom snömassorna. Det var inte plogat, så taxi från Tomtebogatan till Sabbatsbergs BB var inte att tänka på. Fast de hade nog inte haft råd heller... Jag har hört så många gånger om hur pappa och hon höll på att ramla ihop i snön av skratt när en röst i porttelefonen frågade vilken avdelning de önskade komma till, att jag nästan tror att jag var med. Och det var jag väl på sätt och vis. Fast inte förrän morgonen efter.

Min coola mamma hade inte varit på en enda mödrakontroll, så hon visste inte att man skulle beställa plats och höll därför på att inte bli insläppt när inte namnet fanns i rullorna.

En till gammal väderlek tar jag: Här gör dottern och jag tårta till mitt 27-årskalas - men tyvärr fick vi äta upp den själva, väninnan som skulle komma fick inte ens ut bilen till gatan för snön. Lillebror var inte ens påtänkt då. Vårt Berlinbarn Burhan krävde att bli fotograferad i snön, för så mycket snö hade han aldrig trott fanns. Jag vill minnas att han gjorde ett jättehopp för att inga spår skulle synas i bild...
Men i morgon har väl nästan våren kommit, va?

18 kommentarer:

Lena sa...

Jag håller tummarna för att du får fira födelsedagen med solsken, plusgrader och fågelsång. Stort grattis lite i förskott!

Elisabet. sa...

Jag gratulerar också i förskott!

En snyggare 60-åring torde vara svår att uppbringa!

Stort grattis från mig!

Bloggblad sa...

Lena: Vi ska faktiskt sitta inomhus, så det gör inte så mycket med vädret... Tack tack! Hinner kanske inte blogga så mycket i morgon, har bjudit hit alla kollegor och en hel del andra.

Elisabet: Du är för go' snygging! Tack ska du ha - jag berättar sen hur det känns att ha uppnått denna aktningsvärda ålder.

Ingela sa...

Jag önskar dej en härlig födelsedag, hurrar lite på distans i morgon bitti!

Nina Lindh sa...

Dagens sextioåringar är allt bra unga, nu för tiden. Där finns inga tanter inte!

Grattis i förskott, unga dam!

Humlan sa...

Grattis! Önskar dig en riktigt trevlig dag, förhoppningsvis med mer vår- än vintertecken!

Cicki sa...

Nu är klockan en bra bit över tolv så jag passar på att gratulera dig på födelsedagen. Hoppas den blir helt underbar. Välkommen in i tantgänget....:-)

Tankevågor sa...

Hoppas också på solsken och vackert väder med kvittrande fågelsång och annan sång också såklart på din dag!

Varma gratulationer från ett soligt Stockholm men kallt denna morgon.

Ökenråttan sa...

Grattis grattis på födelsedagen! Jag får bjuda på en skål för det när vi ses snart.
Vilken dramatik: att pulsa till fots till BB. Själv tog jag tunnelbanan dit när det tredje barnet skulle komma.

Miss Gillette sa...

Klart att det blir vår på dig idag! Söderväggsvarma gratulationer på din dag! Må tårtorna stå i givakt för sig och tulpanerna bocka och niga!

ullrika sa...

Önskar ALL sol till dig idag!!

Många kramar och HURRA igen!

Klimakteriehäxan sa...

Väldigt mycket grattis!!! Du ska se att det kommer att gå bra!

Annika sa...

Ja, snygging, för du är en särdeles grann 60-åring (jag villse ut som du när jag fyller 60)!!!
STORT GRATTIS!!
Hoppas att du har en jättefin dag idag!
OCH, vilken mysig historia om dagen du föddes. Vi föddes på samma BB, you and I!
Stort grattis IGEN!!!

malou sa...

HurraHurraHurra! Jag hoppas att du har/har haft en fantastisk dag!

Cecilia N sa...

För 22 år sen var det fint väder på skärtorsdagen kan jag av liknande anledningar meddela. Men sen blev det nån sorts busväder innan de släppte ut mig och knytet igen.

För 22 år sen idag skulle det ha hänt som sen inte hände förrän på natten mot långfredag.

Stort grattis till madamen i Söderköping!
(Har du sett hyllningen hos Elisabet-i-Halland?)

qi sa...

Stort GRATTIS Marianne!

Evatina-beth sa...

Stort Grattis !!
Kram från Eva

Bloggblad sa...

ALLA: Tack snälla för värmande gratulationer - jag återkommer. Nu ska jag lägga mig på soffan (ansträngande att sova så länge) och titta på fina blommor...