Statcounter

torsdag, mars 15, 2012

Om små drömmar och stora...

De stora drömmarna har jag faktiskt lagt åt sidan, men några små har jag ännu kvar. Idag blev en av de där smådrömmarna verklighet. Det var väl ungefär när jag började blogga som den här kåseridrömmen vaknade, sen har den legat och grott år efter år och växt av alla glada tillrop från er, kära läsare!

Förra våren hittade jag en annons där Lärartidningen sökte nya krönikörer - då skrev jag en bunt med kåserier från min långa lärartid och skickade in. Men nej... det blev inget. Suck. Den som svarade och tackade nej undrade om det var nån tröst att det låg och vägde mellan mig och nån annan. Det var det inte, ett "nästan" är faktiskt sämre.

Strax efter nej-et kom förbundstidningen för läromedelsförfattare... då slog det mig att den kanske behövde nåt mer än bara fakta och siffror. Och si! Den ville bli lite piffad...
Jag lägger inte ut hela texten eftersom ickelärare kan tro att jag lämnar ut mina elever. De som läser tidningen är själva lärare allihop och vet skillnaden mellan roliga situationer och känsliga händelser. Det är mest mina egna tillkortakommanden jag skriver om.

Det är en ytterst begränsad skara som läser den här tidningen, men det gör inget, det är ju bara en liten dröm som inte är tänkt att förändra världen... kanske bara få några läsare att le?

21 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Grattis!:) Och man vet ju aldrig nu när första steget är taget hur det blir i fortsättningen....

Hoppas rakbladen i din hals har slipats ned nu!

Karin

nya tant lila sa...

Grattis! Trägen vinner, säger man ju!

Bloggblad sa...

Pettas: Tack! Ja, vem vet - jag kanske blir lite våghalsigare?

Lisbeth: Tack - det är tur att det lyckas nån gång... apropå våra samtal om utgivning.

Elisabet. sa...

Kul för dig! Varmt grattis!

Och du är säkerligen gjuten som kåsör!

Ökenråttan sa...

Ja, jag läste nyss ditt härliga kåseri i läromedelsförfattartidningen! Det piggade verkligen upp anrättningen. Mera sånt!

Bloggblad sa...

Elisabet: Tack - och jag kan ju fråga dig annars, du är ju expert på kåserande!

Ö-råttan: Vad roligt att du blev sugen på att läsa det! Det var en del rätt tunga artiklar i övrigt... Du får väl viska till redaktören att du vill ha mer... Betalt får jag också - det hade jag faktiskt inte tänkt på.

Håkan (hakke) sa...

*gilla*

Musikanta sa...

Ett utmärkt kåseri- det blir nog fler vad det lider. Jag förstår din besvikelse - jag blev lika ledsen när jag kom tvåa i en tävling i Lärartidningen med en limerick som skulle innehålla orden Natur och Kultur.

Första priset var en resa till London och andra var en bok av nobelpristagaren Sean Healy(?). Har aldrig öppnat den...

Anonym sa...

Vad roligt! Jag gläds med dig, men blir inte förvånad.. du skriver bra!
Varm kram/Elisabeth på Himlastigen

Miss Gillette sa...

Grattis och heja dig! Driftiga mänska ...

På tal om nåt som nyss varit på tapeten så kan man inte abonnera på kommentarer hos dig nu heller. Om du känner för att ändra på detta förhållande så förklarar jag i kommentarerna hos musikanta hur man gör. *skrattar*

Klimakteriehäxan sa...

Jättekul! Grattis! Hur ofta kommer den ut, ska du skriva i varje nummer?

Klimakteriehäxan sa...

Och Miss Gillette - jag har inte heller fattat, ska också kolla så att det blir "prenumererbart" även hos mig!

Cicki sa...

Grattis. Drömmar ska man verkligen bejaka, vare sig de är stora eller små.

Bloggblad sa...

Håkan: Du är en modig man som vågar skriva i denna kvinnodominerade blogg - men vi måste ju hålla på varandras ordvrickande!

Musikanta: Visst svider det lite extra... och jag skulle inte heller ha öppnat boken. Skulle kanske skänkt den till förstapristagaren som reselektyr.

Elisabeth: Tack ska du ha - du är ju en av dem som har hejat på hela tiden!

Miss G: Driftig... nåja, ibland. Ingen annan lär se till att det blir nåt gjort om jag inte kommer ut ur garderoben ibland.

Jag visste inte ens att det har gått att abonnera...

K-häxan: Tack. Jag vet inte om de vill ha mer, jag har sagt att jag har några till som är färdiga.
Förresten var det ett stort reportage om en gemensam bekant i förlagsbranschen i det numret.

Cicki: Tack. Tålamod har jag i alla fall haft som inte gett upp... men jag var lite skraj innan jag skickade på vinst och förlust.

Ökenråttan sa...

Grattis på födelsedagen, Bloggbladskan!

Bloggblad sa...

Ö-råttan: Tack ska du ha! Firandet blir av mycket lugnt slag idag... Jag mår i alla fall ett snäpp bättre nu när antibiotikan slåss för mig.

K-häxan: Svar på frågan: fyra nummer.

Annika sa...

Grattis!
VAD roligt för dig!

OCH är det fölsis idag!!
DUBBELGRATTIS!!

Ha en riktigt, riktigt fin DAG idag på DIN DAG!!

Bloggblad sa...

Tack Annika!
Jag har käkat bakelse och fått blommor av maken som kom hem lite tidigare. Presenten fick jag för länge sen... men ska inte nyttja den än på .... 6 veckor ungefär.

Det blir stillsamt firande här - blev visst mer på facebook.

Vonkis sa...

Men så kul, grattis!

Anonym sa...

Oj så spännande - en fölsis som inte ska användas förrän om 6 veckor.
Jag undrar vad det kan vara? :o)
Jag hoppas verkligen att du så småningom låter oss veta vad det är. Fast inte förrän "paketet" är öppnat och nyttjats så klart.
Kan det kanske vara en liten hundvalp....

Grattis till bakelsen! Blev det hummer oxå?

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Vonkis: Tack - och hade det varit i den påtänkta tidningen hade du kanske fått läsa...

K-sprutan: Jag har redan fått mail med undran om vad det kan vara... men jag tror att jag låter mina kära läsare få sväva i okunskap om det tills paketet öppnas. Men det blir nog mycket bloggat om det då!

Nej - inte hummer. Potatisgratäng och ryggbiff. I går kväll - i fredags kunde jag knappt tugga och svälja.