Statcounter

söndag, augusti 11, 2013

Sommarfinal


Lördag den 10 augusti. Bänkade för "Musikalpotpurri" på Husby säteri. Ett knippe låtar från Bo Wastessons tre senaste - och två kommande musikaler/sångsagor. Varmt och skönt även i skuggan. Vindstilla ljuvlig eftermiddag med alldeles underbar musik - mest njöt jag förstås av avsnitten ur Smedens dotter... lite egotripp, men ändå...

Barn och banbarn

Bosse presenterar sina musikaler i skön miljö.

De medverkande - tur att jag fotade i starten... efteråt gick det inte... varför? Det framgår längre ner.  

Njutande sångfågel

För 28 år sedan spelade jag teater ihop med den gråhårige sångaren... som kommit tillbaka till Söderköping efter många år utomlands.

Men på den tiden var vi båda yngre och mörkare i håret... det är jag som står i mitten. Kammarjungfrurna hade fått instruktioner om att tissla och tassla förälskat om den stilige trubaduren. Sen var han min danskavaljer längre fram i pjäsen. "Onsdagsbröllopet" utspelade sig på Stegeholms slott - först på riktigt för flera hundra år sedan, och sen några gånger i modern tid. Pjäsen skrevs av den gamle greve Stenbock på Herrborum. Det är mång kilo sen, det här. Den stora baken jag har, är löstagbar. En turnyr, som var högsta mode för länge sen.  


Tillbaka till Husby säteri - där regnet väldigt plötsligt tog makten denna ljuva sommardag... Men Barbamamma, Barbaskön och hela Barbafamiljen hade det torrt och gott. Till skillnad från alla icke präktiga som gömde sig under de stora träden. Foto: kompis Eva som satt intill.  

Hemma på altanen blev det sedvanlig sångtävling medan mormor fixade fram käk.

Vem som vann? Lag "rutig klänning" förstås... Är man mamma/moster/faster till The Cousins och dessutom kör- och demosångare så ligger man bra till i sångtävlingar.

Mysigare och mysigare ju senare det blev. Jag säger som Ernst: Nu undrar ni var Barbamännen var under konserteren! De gav sig ut med min make på sjön och badade, solade och fikade. Utan musik.

Nu återstår bara en fråga: Hur gör man när man jobbar? Jag börjar kl 8 i morgon, och minns inte alls...  

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur känns det idag - efter en dags arbete? Kom du ihåg hur man gör?

Dina batterier är väl superladdade efter den härliga sommaren med allt du har gjort och upplevt. Fast familjefusk i sångtävligar är INTE tillåtet!

Kulsprutan

Klimakteriehäxan sa...

Hoppas återgången till kneget gick ok! När jag ser dina foton från helgen inser jag hur länge vi haft bloggkontakt - för ditt barnbarnsgull har blivit så stor! (och söt)

Bloggblad sa...

Kulsprutan: Jodå, batterierna är laddade, men det är ändå svårt att gå upp tidigt och passa tider - alltså, inte så att jag kommer försent, men jag får sno mig.

Ser det ut som om vi fuskar? Icke - hon som vann hade säkert vunnit över mig med, om jag hade varit med, trots att jag dragit ut alla bilderna och använt dem många gånger.

Jag hade lite svårt att hålla mig vaken första timmen i morse, men sen gick det bra. Och jag somnade inte när jag kom hem! Det gjorde jag däremot på lunchen igår... en hel kvart hann jag sova.

K-häxan: Jag hittade din blogg väldigt tidigt i min bloggarkarriär och barnbarnet fyllde två den sommaren! Det har hänt en del på åtta år... Både i bloggandet och IRL.

ullrika sa...

Jag trodde jag redan kommenterat det här inlägget men jag blandar nog ihop de olika sociala medierna nu? :)

Härligt med ego-boost och rolig fest. Mera sånt i sommarkvällarna!

Bloggblad sa...

ullrika: Jag hade ett par bilder på facebook, men jag har några som bara läser bloggen och inte är med på facebook - och som gärna vill hänga med...

Det kändes verkligen som sommarfinal. Nu har skolan börjat, då är det höst. Och inga större evenemang i sikte. Ganska skönt.