Statcounter

söndag, maj 04, 2014

Kulturfrossa

I fredags fick jag besök av sångerskan Anna Emvinelle som jag har lärt känna genom facebook. Vi har träffats två gånger tidigare, ena gången fick jag höra henne sjunga en av mina texter, som hon själv tonsatt, i Nässjö gamla kyrka. Den här gången varvade vi prat - promenad - sång till sent på kvällen. Himla kul att sjunga ihop med ett proffs!
På lördagen hampade det sig så att sonen hellre ville se fotboll i tv än att åka med till Linköping och lyssna på skådisar som läste dikter. Eftersom de läste en som jag hade skrivit var hela familjen ålagd att följa med. Nu fick Anna ta över hans biljett och min skrivarkompis Marianne Wik följde också med för att höra sina alster.
Det var så trevligt och vi hade kul. Det var verkligen intressant att höra okända poeters dikter läsas av proffs. Men... jag tyckte nog att jag hade kunnat göra min dikt bättre rättvisa själv. Nu är det ju inte dikter utan sångtexter jag koncentrerar mig på, så jag är glad att jag fick med något alls. De hade fått in drösvis med dikter efter uppropet i lokalpressen vid jul.
Afternoon tea ingick i biljettpriset.

 Tre generationer poserar efteråt. Barnbarnet hade bråttom hem för att skriva dikter...


7 kommentarer:

cruella sa...

Vilken underbar bild på er tre! (Att kommendera hela familjen till lyssning på det ena och det andra där jag råkar delta brukar jag lyckas dåligt med. Så du är i gott sällskap. Ha!)

Elisabet. sa...

Det där med när någon annan läser upp vad man själv skrivit, kan vara knepigt. På den tiden jag skrev krönikor, brukade exet få högläsa och det blev alltid fel .., han betonade på fel ställen och jag kände lätt irritation!
Men också lite panik .., ja, men om HAN, som kände mig så väl, läser "fel", hur ska det då inte låta i andra människors öron/ögon?

Bloggblad sa...

Cruella: Det är väldigt sällsynt att jag får med hela gänget, dottern och barnbarnet har varit med en gång när jag själv uppträtt, och ett par gånger på konserter med mina sånger, och sonen har varit med en gång. Men maken har varit med frivilligt flera gånger.

Elisabet: Jag är mer van vid att få mina texter sjungna, och eftersom jag inte själv är sångerska så är jag inte så kritisk, det brukar låta bra. Men just läsning... där är jag känslig eftersom jag vill ha det betonat på mitt sätt.
Jag tycker inte heller om att blir presenterad av någon annan när jag ska göra nåt - jag tycker ofta att de säger fel, fokuserar på nåt ovidkommande... så jag presenterar mig helst själv (och mycket kortare) när jag ska göra nåt.

Anonym sa...

Kul att få läsa om alla dina aktiviteter.
Så fint kortet med de tre färgkoordinerade generationerna är.

Igår trillade ytterligare en apelsin men än håller några tappra taget!

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Kulsprutan: Men nu är det lugnt hela veckan - inget mer än ett kalas på lördag. Sen en lugn vecka till, men efter det...

Kan du inte ta en gammal behå och fästa runt grenar och låta apelsinerna vila i mjuka kupor? :)

Anonym sa...


För att du ska bli nöjd gör jag snudd på vadsomhelt! Ska genast gå och leta efter gamla behå-ar :)

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Kulsprutan: Du är rolig! Jag ser fram emot att få se... :)