Statcounter

tisdag, augusti 05, 2014

Nyttiga nässlor

Jag har skrivit om nässlor flera gånger förut, men eftersom två real life-vänner igår frågade om detaljer, så kommer det här igen. Nässelsoppa har jag gjort i många år, och även torkat blad och blandat med torkad mynta till te. Men att använda nässelfrön lärde jag mig här hos Pettas på Åland
 
Hur nyttigt det är med nässlor, kan man läsa här: Någon kanske säger att de bränns, men jag är ganska hårdhudad och lider inte av det. När jag plockar mycket, tar jag på en plasthandske, men inte för bara lite te. När de är torkade bränns de inte det minsta.

Bilden ovan: Här växer de, på en urgammal trädgårdskompost. Nya komposter ska man inte plocka dem på.

 Bilden ovan: Ett antal kvistar är plockade, sköljda och sätts ihop med ett snöre för att torka hängande.
 Bilden ovan: Färdigtorkade frön - det ser mer brunt ut på bilden än vad det är.
 Bilden ovan: En knapp dl blev de fem kvistarna som jag glömde bort förra gången jag fixade fröna. Dagens skörd hänger i två mycket större knippen.
Om man toppar några plantor, kommer hela tiden nya fina skott. De här ska torkas till te.

7 kommentarer:

Vonkis sa...

Ganska mycket av det som ses som ogräs som går att äta. En av mina vänner plockar in både kirskål och något mer som jag inte kommer ihåg namnet på. Mormor brukade ha maskrosblad i salladen. Hon tog bort strängen i mitten och lät bladen ligga en stund i kallt vatten innan vi åt.

Vonkis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Äventyret framtiden sa...

Tack för påminnelsen!:) Jag har inte tagit vara på ett enda litet frö ännu i år men nu ska det bli, fadderalla

Äventyret framtiden sa...

Tack för påminnelsen!:) Jag har inte tagit vara på ett enda litet frö ännu i år men nu ska det bli, fadderalla

Bloggblad sa...

Vonkis: när jag var på hälsohem en vecka varje sommar under mönga år, då lärde jag mig mycket om ätliga växter. Vi åt vildsallad varje dag. Granskotten var lite stickiga i svalget... Men med god dressing gick det mesta ner.
Kirskål ser jag dagligen, men det är där alla hundägare rastar sina hundar och det får mig att tappa lusten. Mina nässlor växer rätt högt upp på den gamla komposten, så jag tror inte katterna kan hoppa upp och pinka en meter upp i luften.

Pettas: jag är så tacksam över jag har lärt mig hos både dig och andra bloggare.

Musikanta sa...

Tack för tipset. Jag ska ut och plocka nässlor i stora rishögen på tomten i morgon. Behöver bli lite piggare!

Bloggblad sa...

Musikanta: när jag googlade hittade jag många sidor där fröna lovsjöngs. En msk om dagen för att bli pigg. Ingen skrev om ingefära i röven. Det stalltipset får vi låta var hemligt.... ;)