Statcounter

fredag, mars 10, 2017

Beställning

Jag skrev härförleden om en beställd text som var klar och ivägskickad. Jag bet på naglarna i ungefär en vecka innan svaret kom. Den blev godkänd! Jag skickade den första versionen redan för ett par veckor sedan, då blev svaret: "hm... okej, men för långt. Kan du korta ner till nästan halva längden?"

Fram med radergummit. Många darlings blev killade och fram växte nåt slankare och mer ihopkokat. 

Nu är texten skickad till en tonsättare (beställaren sköter den kontakten) och jag har fått ett datum då sången ska framföras. Visst låter det spännande? Jag blir dock inte förvånad om det blir nästa vår i stället för den vi väntar på. Det låter nästan för bra för att vara sant. 

Jag lovar att hålla min lilla men trogna läsekrets informerad. Under tiden biter jag vidare på naglarna. 

15 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Lycka till Marianne!
Stryk någonting på naglarna så de smakar illa! ;) Du behöver dem till annat än att äta upp dem.

Elisabet. sa...

Ja, det måste vara hur spännande som helst!
Så kreativ du är!

Vonkis sa...

Det är så roligt att läsa om dina uppdrag, för att inte tala om när vi får lyssna på dina alster! Håller alla tummar jag har för den här våren :-)

Musikanta sa...

Det där med att korta av det har man ju hört förut. Kul att texten blev antagen. Spännande att få höra den tillsammans med musik så småningom.

Bloggblad sa...

Tack tack allihop gör glada tillrop. Jag lovar att meddela hur det går med projektet.

Bloggblad sa...

Pettas: det är bara en bild... som väl är!

Elisabet: Jag är lika förvånad själv varje gång som det blir nåt av det jag skriver!

Vonkis: jag hoppas verkligen att det hör blir nåt att höra!

Musikanta: Den här texten får en tonsättare som jag aldrig har arbetat med förut, bara träffat i olika körsammanhang. Faktisk brukar jag skriva ganska korta sångtexter annars, så det har hänt flera gånger att tonsättarna har bett om fler verser. Men den här texten fick inte vara i versform utan ska genomkomponeras.

Klimakteriehäxan sa...

Så roligt! Hoppas det blir en melodi du gillar.

Bloggblad sa...

K-häxan: Det hoppas jag verkligen! Jag har inte en susning, tonsättaren är mest känd för pianospel och dirigering. En hel del körarr av honom har jag sjungit, men jag har absolut ingen aning om huruvida det blir i min smak eller ren konstmusik. Nu har jag släppt taget om min text - och tycker bara att det är kul och spännande.

Klimakteriehäxan sa...

PS du kan väl sluta bita på naglarna också ... det blir inte snyggt ... :-D

Ruta Ett sa...

Så kul och spännande! Hoppas att vi får höra den nån gång! En lysande pensionärssysselsättning att vaa textförfattare! :-)

Bloggblad sa...

K-häxan: Lugn... det var bara som en bild av hur pirrigt det känns... jag har annat att knapra på :)

Ruta Ett: Tänk, jag som trodde att jag skulle få så långtråkigt som pensionär, att livet skulle kännas helt slut... jag har så himla mycket att göra och stortrivs med det. För det är ändå lagom mycket. Jag har mycket tid att promenera och ligga på soffan. Men inte så mycket att jag hinner tröttna.
Jag är såååå tacksam så länge orden rinner till och någon vill tonsätta det jag skriver. Det tog tid, faktiskt, men nu har jag flera som ropar efter mer. Men jag låter mig inte stressas. Det måste rinna till ibland också.

Annika sa...

Roligt! Spännande!
Du är verkligen så grym!
Hejar på dig!

Bloggblad sa...

Annika: tack! Det känns bra med en liten fin fanclub!

Ökenråttan sa...

Grattis på födelsedagen, Bloggblad!

Bloggblad sa...

Åh, Tack kära Ökenråtta! Du har stenkoll! Jag har bara koll på dem som anger sin födelsedag på Facebook!

Det kommer snart ett litet reportage från min tvådagarsturné till Laxå. I morrn... jag är ganska så trötter nu. Att vara 66 tar visst på krafterna. :)