Statcounter

torsdag, mars 30, 2017

En falsk dröm och en sann

I går morse vaknade jag kallsvettig med hjärtklappning och panikångest - under natten hade jag tackat ja till ett vikariat i en fjärdeklass för tre år framåt. Jag ångrade mig genast, men lovat var lovat... och dessutom hade en flaska ättika gått sönder i min väska och förstört grejer och all undrade vad som luktade. Minst en kvart på sängkanten tog det innan jag kunde andas lugnt igen och inse att jag inte alls ska börja om i skolan. Jag är ledig. Och har inga ättiksfläckar i väskan.

Mitt vikariat med de ensamkommande flyktingarna gick ut i förra veckan - men det var inte ett dugg mardrömslikt. 

Efter halva dagen blev jag drabbad av en annan dröm - en sån där som man när i tysthet... den gav mig visserligen också hjärtklappning när den gick i uppfyllelse, men av glädje. Jag tjoade och skuttade och studsade hejdlöst (nej, ingen bild finns) över ett mail om att en sång som min tonsättare Linda skickat till en stor tävling har gått vidare till final! Bara det är ju en vinst! Sen om den kan slå ut de andra nio finalisterna bryr jag mig inte så mycket om (även om vinstpengarna skulle sitta fint). Den 2 juni är det "Världens fest" i Västerås, stort kyrkligt firande i hela stan, och då röstas vinnaren fram. Då tänker jag vara på plats och höra den framföras. 

Den som inte är insatt kanske tror att konkurrensen inte är så stor inom den kyrkliga musikgenren, det trodde inte jag från början, men oj vad fel jag hade. Både präster och kantorer skriver och tonsätter för glatta livet. Profana artister vill gärna vara med i psalmböcker, även ateister finns representerade. Det har jag lite svårt att förstå, jag skulle aldrig kunna skriva kampsånger för vissa politiska partier som jag inte tror på. 


15 kommentarer:

Musikanta sa...

Grattis! Som du skriver, det är fantastiskt att ha kommit så långt som till finalen även om inte sången vinner. Det är ju en bra skjuts framåt för er bägge. Du vet ju att jag tycker väldigt mycket om Lindas musik och dina texter sen gammalt. Håller tummarna och ska rösta när det beger sig.

Maggan sa...

Åh, vad roligt Marianne! Grattis! Du skriver så vackert och det var en njutning att få sjunga dina texter i min kör. Nu håller jag också tummarna för dig. Hoppas att det går riktigt bra i Västerås, min gamla hemstad.

Bloggblad sa...

Musikanta & Maggan: tack tack! Jag är nog inte riktigt nere på jorden än!
Jag är så glad när andra tycker om det jag skriver, det värmer och ger råg i ryggen.

mossfolk sa...

Grattis och heja heja! Det är ju jätteroligt och häftigt på riktigt att vara en av tio alldeles oavsett placering i slutändan.

Ruta Ett sa...

Men så roligt! Jag ska verkligen hålla tummarna för vinst!
Det är ju ganska obegripligt att skriva religiös musik om man själv är ateist. Beror det på att det finns pengar i branschen? :-)

Bloggblad sa...

mossfolk: Tack tack! Just så känner jag. Det är en bekräftelse att bara ha kommit så här långt! Och sen får ju låten lite reklam också.

Ruta Ett: Bra, alla tummar behövs. Tack! Om det blir som de tänkt, att man får telefonrösta, då lägger jag ut numret lite överallt...

Och förstås möjlighet att lyssna - så ingen ringer på grisen i säcken. :)

Bloggblad sa...

Ruta ett igen: glömde svara. Det är nog inte så mycket för pengarna som för äran. Jag har ju märkt att programledare tycker att det är obekvämt om någon börjar prata om sin tro, då byter man snabbt ämne. T.o.m. min ganska ogudaktige make har reagerat på det flera gånger. Men - att prata om att artister har en psalm i psalmboken, det går bra. Då sträcker de på sig och talar om hur stolta de är. (Ofta lägger de till (fritt ihopkokat citat) : men jag är inte religiös egentligen, jag tror liksom på mitt sätt...")

Äventyret framtiden sa...

Stort grattis till finalplats!
Bara det är stort och vinner du/ni blir det bara större.
Håller mina tummar!

Tänker på detta med att ateister är med i många kyrkliga, kristna sammanhang. Tydligen går det bra att vara det.
Min farfars bror var teolog och präst men trodde aldrig på Gud.
En evig kamp var det för honom men han kunde inte tro på det han förkunnade. Det måste ha varit ett helvete enligt mitt förmenande.
Men omtyckt som präst var han likväl. Märkligt men så var det.

Lycka till hur mycket som helst nu!

Elisabet. sa...

Jag har lika svårt att förstå hur pv - som verkligen är ateist - kan stå och sjunga hallelujasånger med sån inlevelse!

Vonkis sa...

Stort grattis! Ska hålla alla tummar jag har för vinst.

Förstår inte heller det där med att vara ateist och skriva lovsånger och psalmer. En mycket märklig företeelse. Starkare var inte den övertygelsen än att pengar kan få en att överge den, för stunden i alla fall...

Bloggblad sa...

Pettas: Tack - hållna tummar är bra!
Jag gapar stort när jag läser om din farfars bror, att skriva en sång för att få lite mer ära är väl en sak, men att arbeta med något man inte tror på när själva arbetet i sig ska förkunna just det man inte tror... näe, det förstår jag inte.

Elisabet: Gamla läsarsånger med smäktande salvelsefulla uttryck är det många som tycker om och sjunger utan att tro på det - men jag tror inte att jag skulle vara med i en kyrkokör om jag inte trodde. jag blev tillfrågad en gång att komma och spela gitarr på ett torgmöte med ett politiskt parti som jag inte tror på - då tackade jag nej.
Men jag känner flera kyrkokörsångare som är ateister och bara gillar sjungandet.

Vonkis: Michael W*iehe, som säger sig vara ateist, har inte skrivit någon smäktande psalm, men ändå... sen är det ett gäng artister till, men vad de tror eller inte vet jag inte. En del smygtror lite "för säkerhets skull" utan att vara aktiva eller gå i kyrkan.
Men... ära och berömmelse och pengar står högt i kurs!

Anna sa...

Det vore roligt att höra dina sångtexter framföras live någon gång...

För övrigt kul med drömmen om ättiksflaskan i handväskan!

Bloggblad sa...

Anna: det blir konsert med dem i Söderköping i sommar... men du vet att många av dem finns på youtube, va?

I natt har jag haft mingelparty i trädgården med ca 100 personer... snacka om mardröm.

Klimakteriehäxan sa...

Finalplats är alltid bra, men jag håller förstås tummarna för en totalseger! Heja!

Bloggblad sa...

K-häxan: Tack, klart att det vore gôtt - men jag tar ett steg i taget och gläds åt den glädjen så länge den varar.