Statcounter

lördag, oktober 16, 2021

Uppdrag


För två veckor sedan fick jag ett litet uppdrag. Dessa noter + ett par notrader till, kom med mailen. Ny text behövdes till en 200 år gammal melodi. Den har redan en text, men ... den texten syftar på fel landskap. Melodin är härifrån trakten. Ville jag skriva en ny? 

Självklart, när Maestro kallar, så vässar jag pennan! Det gick himla snabbt att få ihop en vers. Jag mailade tillbaka och fick svar: Ok, fler verser ... och så kom min vers i ny körsättning för fyrstämmig kör. Tydligen betydde ok att det var bra nog. 

Efter att ha sovit middag en kort stund, tog jag tag i uppdraget och nu har jag ytterligare två verser som ska ligga till sig. Jag skickar aldrig något samma dag, måste sova på det först. 

Jag är nyfiken på om någon känner igen melodin eller känner igen den efter ledtrådarna.  

10 kommentarer:

em sa...

Nej, det klarar jag inte av — visserligen kan ja ta ut en melodi, med ett finger, på pianot, mer räcker inte min musikalitet till.
Är inte Värmlansvisan ursprungligen förrän Östergötland?
Margaretha

Monica sa...

Kul och spännande hur du får till det: "Du sköna Östergötaland, du härliga land", kanske��. Lycka till!

Bloggblad sa...

Ja återkommer med svar - om någon mer vill försöka hitta rätt.

Bloggblad sa...

Det verkar inte vara någon mer som gissar, min blogg har hamnat i skugga helt, verkar det som.

Både em och Monica är på rätt spår. Värmlandsvisan skrev 20 år efter att melodin nedtecknades med en pompös och märklig text som inte funkar idag. Förmodligen kom melodin med valloner till Finspångstrakten.

Nu har jag gjort en text om Östergötland och en allmän som kan sjungas i hela landet. Jag ska titta över den när jag kommer hem från dagens gig - festmässa med en kyrka ute vid kusten som fyller 200 år. Biskopen kommer och det blir tårta efteråt. Jag är med i vokalensemblen som ska förgylla det hela.

Monica sa...

Aldrig tänkt så men gör det nu, väldigt fint om texterna inkluderar oss alla i vårt vackra land så fint att du gör detta. Sen undrar jag vad som är tillåtet för "vanliga" människor numera för känns lite som att det knappt är någonting längre men det har ni/du koll på. Ska bli kul att läsa texten.

Bloggblad sa...

Monica: det finns regler. Om upphovspersonen varit död i 70 år upphör en del regler. Men om ett förlag äger rättigheterna kan man inte göra så mycket. Men den här tonsättaren har koll, och också det förlag han jobbar med.
Jag sysslar mest med original om jag inte får uppdrag från ett förlag att göra nytt eller översätta, vilket har hänt flera gånger.

Bloggblad sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Klimakteriehäxan sa...

Kul uppdrag! Får se om jag går till pianot för att klinka på noterna ... med blotta ögat kan jag inte "höra" melodin.
Klok princip det där med att inte skicka in direkt utan sova på saken.

Bloggblad sa...

K-häxan: jag är helt säker på att du bara behöver två takter för att känna igen den. Texten kan du definitivt.

mossfolk sa...

Nu har jag lagt till dig i min länklista igen!

Värmlandsvisan kan jag förstås, i alla fall första versen. Den sjöng vi många gånger om under min egen skoltid och sedan dess sitter den. Och inte en enda gång, innan jag läste din kommentar här ovan, har jag reflekterat över texten. Nu var jag tvungen att gnola igenom den och det är verkligen en konstig text.

Kul med uppdrag!