Statcounter

lördag, maj 13, 2023

Platsbyggt

Apropå dyra blomlådor så har jag byggt några enkla anordningar av trädstammar och spillvirke. 
Den bortre är gjord av några stammar av från träd som togs ner när vi flyttade in i stugan. 
Den hitre är ny och gjord av rester från lusthusets lilla altan. 


 Dessa två utnyttjar bergformationer. Det ska bli blommor som lockar fjärilar och bok (hur kan bin bli till bok?) är det tänkt. Bin och humlor vill jag ha utöver fjärilar! 

Det ska bli spännande att se om det fungerar. 

5 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Hitre, så ljuvligt ord. Så lätt att förstå också men jag har nog inte hört det tidigare eller så har jag glömt bort. Man gör ju sådant nu för tiden:)
Den där typen av blomlådor a´la ta vara på gillar jag! Så höll jag på jag också på den tiden det begav sig och takterna ligger nog i.
Lycka till med odlandet och så får vi förstås se fjärilar ..och bok lite längre fram :)

Bloggblad sa...

Äventyret i framtiden: jag skrev det spontant, men nu har jag tittat i SAOL och det finns faktiskt med där.

Jag såg några blomlådor som var så enkelt gjorda, fast i dyrare trä, så då kom idén. Per har lovat hjälpa mig med hörnen. Det var så mycket fjärilar och bin och humlor de första somrarna, sen upplever jag att de blivit färre. Hoppas att de hittar tillbaka.

Klimakteriehäxan sa...

Insekterna kommer att surra extra mycket och hjärtligt till tack!

Bloggblad sa...

K-häxan: Jag hoppas det - tänk att jag som var insektshatare rakt av, har börjat ömma för de små liven när jag lärt mig mer om hur viktiga de är. Fast det gäller inte fästingar och getingar, dem gillar jag inte. Spyflugor som kommer in i stugan får elektriska stöten.

Vonkis sa...

De där byggena passar bra in i miljön ni har på torpet. Så fint. Och tänk att ni erbjuder pollinatörerna både mat och husrum.