Statcounter

söndag, april 15, 2012

En doft ifrån den fina världen...

Häromkvällen när jag satt i min soffhörna kände jag plötsligt en sån fantastisk doft. Jag sniffade i luften, tittade runtomkring, men näe, jag såg inget som kunde dofta så gott... Jag reste mig och letade efter källan, men då försvann den. Ofta är jag täppt och luktsinnet har tagit stryk av allergier och bihåleinflammationer genom åren, så jag blev riktigt glad av doften, men undrade... Jag gav mig inte, och långt ner mot golvet bakom soffan hittade jag två rosa klasar som gav ifrån sig den ljuvaste doft. Rubriken ovan dök upp - men var jag fick det ifrån visste jag inte - men nu vet jag; jag har googlat. Det är en sång av Karl Gerhard, men det visste förstås mina kulturellt bildade läsare... Och att blomman är en Hoya, porslinsblomma, syns väl?

Påsklovet var ljuvligt. Tack vare regnet slapp jag tvätta 19 fönster och kunde ägna mig åt "inre tjänst". Promenaderna slapp jag inte... men jag har känt mig ovanligt ledig utan några andra krav än mina egna. Som iofs kan vara ganska tuffa...

För att slippa stressa när skolan och det vardagliga livet drar igång, har jag börjat packa. Liten väska för liten resa och större väska för större resa. Det dämpar min resfeber något att syssla med det här. Vart jag ska resa? Jo, nu på fredag åker jag till Sthlm och det årliga årsmötet på fint hotell med läromedelsförfattarna. Där har jag lärt känna så trevliga damer och blir mentalt pånyttfödd av alla kreativa människor. Jorå, det finns herrar, men jag tycker att det är mycket roligare att prata med kvinnor. Min firma bjuder mig på en extra natt - det finns pool... och promenadvägar runt Haga slott. Mmmmmm.



Den större resan, som startar lördagen därpå... Nä. Jag väntar med att berätta om den. Jag kan säga så mycket som att jag ska hälsa på en bloggläsare som har kommenterat flitigt här i många år och efter många mail känns som en god vän. Men jag bor på ett hotell i närheten, ingen av oss vet ju om vi står ut med den andra... Flygresa krävs... det finns bad ... och apelsiner lär finnas att plocka också. Mer säger jag inte än, men det kommer förstås mer senare. Jag har inte varit ute och rest på så många år, så jag tycker att det ska bli jättekul.



När jag var arton år gav jag mig ut alldeles ensam och åkte tåg i Europa för att komma till sommarjobbet i södra Bayern. Inte ett dugg skraj var jag. Men nu... nej skraj är jag väl inte, men absolut inte så tuff som då! Och det här språket kan jag inte, jag kan bara bjuda upp till dans med rätt uttal, och det törs jag inte pröva ens.



Maken då? Ska inte han få roa sig? Nej, han får vänta ytterligare nån vecka - då reser han iväg för att titta på fotboll i ett annat land med son och systerson. (Som om det inte räckte med fotboll i varenda kanal på tv?)



Jag behöver väl inte ens nämna varför jag inte kommer att vara så flitig i bloggarlivet på ett tag?

24 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, jo .., du kommer säkert att blogga,-)

Njut av ledighet och värme (ja, du kan ju hoppas på den varan ...) och så får man väl hoppas att ni trivs med varandra!

Ja, just ja .., det var inte nu du skulle plocka apelsiner, ser jag.

mossfolk sa...

Så spännande med resan! Det blir ju ett helt äventyr att flyga och hälsa på en bloggvän sådär. Hur länge blir du borta?

Kul förstås med Stockholmsresan också. Och jag ler lite åt att du redan börjat packa :)

Äventyret framtiden sa...

Idel ädel glädje på båda dina resor önskas!
En hoya skulle jag gärna dofta på...

Bloggblad sa...

Elisabet: Ja, sen ja. Men de dagarna jag jobbar blir det inte mycket - kanske smygläsa lite bara. SEN kommer det förstås rapport! Kanske lite lajvbloggning också?

mossfolk: Den längre resan blir 5 nätter = 4 hela dagar. Ja, hade det bara varit Sthlm hade jag nog inte börjat redan nu, men jag måste hålla isär papper och biljetter och prylar som ska med, så jag inte kommer till solen med årsmöteshandlingar och till Sthlm med solskydd.

Pettas: Tack tack! Kanske vore det lättare om jag kunde resa med kvast som du... Hoyans doft påminner lite om sån där vit, du vet, med små smala trumpeter till blommor... namnet försvann...

Förresten så hade jag hoyan i säkert 25 år innan den började blomma. Jag fick tips om att ta skott, plantera i ny jord och ställa ljust (vilket jag inte hade fattat) Sen dess blommar den ofta. Första skotten snodde jag av svärmor för kanske 30 år sen.

Christina sa...

Men så spännande - det här mötet med bloggvännen! Det hoppas jag få läsa mer om senare...
Trevlig resa!

Bloggblad sa...

Christina: Kul att se dig igen! Jag tycker att det ska bli jättespännande, både att träffa henne och att komma ut i världen på egen hand. Fast jag undrar om jag hinner koppla av och slappa så mycket som jag tänkt - finns visst massor att se där också!

Cicki sa...

Ha det så trevligt på dina resor.

Porslinsblomman doftar verkligen gott. Här finns också en, fast den blommar inte just nu. Minns att vi hade en på väggen hemma när jag var barn. Mamma brukade klaga på att blommorna fläckade ner tapeterna.

Bloggblad sa...

Cicki: Tack, jag ska göra vad jag kan!
Min porslinsblomma envisas med att blomma nära golvet, på långa hängande stänglar.

Anonym sa...

Åh, doften av porslinsblomman! Nu gav du mig en idé, för jag är på väg att köpa några nya krukväxter. Fast jag får nog ta en som redan blommar för jag vet inte om jag har 25 års väntetid kvar :o)
Att din blommar nära golvet står väl i relation till var krukan är placerad? Jag vill gärna se och njuta av blommorna utan att krypa på alla fyra.

Trevliga resor önskar jag globetrotterfamiljen (inkl maken).
Tänk om du får se Viktoria och Estelle när du tar dina rundor i Hagaparken! Dom bor väl i environgerna, eller?

Kulsprutan

Annika sa...

VAD roligt att du ska ut och resa lite. Bloggträff till på köpet. TROR att ni får det toppen. Jag har aldrig varit med om ett misslyckat möte med en bloggare.

Kul med Sthlm också.

Härligt med porslinsblomman. Tänker på Humlan varenda gång jag ser en Hoya. DET är ju verkligen hennes specialitet!

Eleonora sa...

O vilken fantastisk tid du har framför dig!!

Först - Lycka till med den närmaste resan till Sthlm. Du kommer att få jättetrevligt med den härliga inställning du har!

Sedan tror jag du reser till Italien eller kanske Spanien (?) och det blir ju underbart för då får du möta våren och värmen. Och träffa rar bloggvän!

Och gubben, som gör rätt för "mycket vill ha mer" kollar in den runda fotbollen med trevligt ressällskap. Tänk vad mycket ni kommer att kunna berätta för varandra när ni åter igen är hemma i bostaden.

Lycka till alltså med härliga veckor som du nu går till mötes. Ha det gott gott och kram!!

Tankevågor sa...

Ska du bo på Radisson Park i Hagaparken? Visst var du där en gång tidigare också? Jättefint hotell och härligt miljö och så har ju Sturebadet en filial där så du kan ägna dig åt lite SPA-mys också. :-)
Låter inte dumt alls.

Jag har faktiskt några Hoyor som jag fått av Humlan och några har också blommat med fantastiska dofter.

Lycka till nu med dina resor!

Bloggblad sa...

K-sprutan: Klart att jag ska gå förbi och titta - nån sitter väl och glor i monitorer och ser mig... ;) Det är kameror överallt på staketen runt. Men i parken är det vackert ändå.

Ja, vi ser fram emot våra resor!

Annika: Det brukar vara kul, jag har träffat ganska många under åren.
Jag tror nog att det var Humlan jag fick lite tips av.

Eleonora: Tack! Jag brukar sällan ha tråkigt, vare sig jag är hemma eller borta. Har lätt för att roa mig - om det inte finns alltför stora orosmoln i bakgrunden.

Ja, vi får väl se lite längre fram vad det är för språk jag behöver snabblektioner i...

Lisbeth: Jarå! Det är samma hotell sen... ja, det är nog nionde gången nu! Visst ska det badas och bastas - men i år tog jag massagen hemma, till en bråkdel av Sturebadets pris. Förra året fick jag en rejäl omgång i present.

Staffan sa...

Marianne, vi trodde det var oss du skulle hälsa på! Vi har både bad och apelsiner. Fast vi har ju inte kommenterat så länge förstås på din blogg :-)

Bloggblad sa...

Staffan: Du tänkte kanske att om du inte kommer till kusinträffen, så kommer kusinträffen till dig?

Men det är fel land. Dock är det samma hav! Så om jag plaskar lite, kanske vågorna når er så småningom?

ullrika sa...

Det här låter ju alldeles otroligt spännande! Liksom alla andra önskar jag såklart trevliga resor, och ser också fram emot att få läsa om dina äventyr!

Krams!

Bloggblad sa...

Ullrika: Tack, det kommer säkert rapport från båda. I morgon åker jag på den första, jag har full sjå att ha koll på vilken resa som är vilken... resfebern stiger, känns nästan som om kroppen vill göra båda på en gång.

Miss Gillette sa...

Morfars gamla porslinsblomma har inte blommat på många år. Jag blir nog tvungen att ställa tillbaka den i köksfönstret där den blommade i stort sett jämt. (Men vi har ju gjort om och den passar inte så bra där längre ...)

Man kan smaka på de klara sockriga dropparna som tränger fram mitt på varje liten blomma. Det är som färglös sirap, rena naturgodiset. Blygsamma mängder, dock. Men det är kanske bara bra.

Klimakteriehäxan sa...

Åhå, det är nu det bär iväg! Önskar dig lycklig resa med alla tillbehör!
Apropå hoyor så har jag just stött på en stor en - med frukter. Finns det, undrade jag då?!?

Vonkis sa...

Visst är det en härlig överraskning när hoyorna börjar blomma. De syns kanske inte de där blommorna men man behöver inte vara rädd att missa dem för det.

Musikanta sa...

Sååååå spännande - resan till bloggvännen! Har en svag gissning om vem det kan vara...
Om det är rätt, så håller hon masken bra!

Stockholmsresan är väl inte riktigt lika spännande, men visst är det underbart att komma hemifrån lite och andas storstadsluft, slippa diska och laga mat och vara för sig ajälv eller tillsammans med trevliga människor. Behövs för att man ska stå ut med det grå vardagslivet ibland...
Trevliga resor önskar jag dig!

Bloggblad sa...

Miss G: Hm... det spörs om jag törs...

K-häxan: Om nektarn går att äta, kanske frukterna också funkar?

Vonkis: Jag har hoyor på fler ställen, nu ska jag inte missa den doften!

Musikanta: Jag avslöjar inga bloggare som går under täcknamn, men jag vet allas riktiga namn!

Storstadsluften ger jag inte så mycket för, kändes mest som att gå av tåget rakt in i en jättestor myrstack. Men ute i Hagaparken var det gôtt... både att andas, bada och att äta det som serverades.

Här hemma var maken och flyttade dotterns bohag, så det blev inte så ompysslat här.

Ökenråttan sa...

Den där svartvita jakan känner man igen ... Den var snygg!

Bloggblad sa...

Ö-råttan: Tackar. Och du har nog dinerat med mig iförd även den rosa skapelsen. Här slits det på kläderna i många år...