Statcounter

fredag, juni 18, 2021

Varmaste dagen

Åh, så härligt! Äntligen VARMT. Klockan är nu 21.30 och om det inte varit för myggen, hade det gått utmärkt även för mig (frusnast i landet) att sitta ute. Trädgårdssångarna har skickat ut sina små på vådliga luftfärder, de andra har jag svårt att skilja från de vuxna, tycker att en del blåmesar och talgoxar varit pyttesmå ända sedan de började boa in sig i holkarna. 

Jag har hittat femte delen (som jag inte visste om ens, och till min läslycka ser jag att det finns ytterligare en) i serien som började med Berlinerpopplarna, av Anne B Ragde. Så härligt att ha tillgång till allt jag vill läsa på iPaden, slipper vänta på bibblaköer och bläddra i tummade ex. Köper böcker gör jag inte längre. Har inte plats för dem. Behöver inte äga, bara läsa och leva mig in i en bra roman.


 

4 kommentarer:

Vonkis sa...

Tänk så olika vi reagerar på olika temperaturer, vad jag tycker om den här värmen vet du redan så det behöver jag inte skriva här :-)

Jag älskar att läsa ur fysiska böcker, att vända på bladen, bläddra tillbaka för att påminna mig om något i berättelsen. Om jag läser en biografi eller reportagebok eller något liknande blir det gärna någon understrykning eller anteckning i marginalen. Då behövs det egna böcker. Men det där med platsbristen känner jag igen.

Bloggblad sa...

Ja det där med värme kan man inte ändra frivilligt. Men böcker… jag hade så himla svårt i början att läsa på plattan. Att inte kunna bläddra snabbt bakåt mm. Känslan att hålla i en bok. Men - snålheten tog över. Lite. Jag lånade mycket på bibblan, men när pandemin slog till, ville jag inte låna.
Det tog lite tid. Men nu tycker jag att det är toppen. Ljudböcker klarar jag inte. Retar mig antingen på betoningar eller på dem som andas vid varje punkt, och då börjar jag tänka på annat. Eller också har jag glömt saker som inte går att bläddra tillbaka till.

I stugan har vi bara 12V-lampor som inte ger mycket ljus. Då r det bra med en skärm.

Så - jag håller med dig, men har öppnat mig för det nya.

Wow! Det sista lät väl tjusigt för en som åtminstone språkligt är en bakåtsträvare? 😉

Bloggblad sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Klimakteriehäxan sa...

Har läst Ragde men idiotiskt nog inte Berlinerp. som ju är den första.