Statcounter

lördag, maj 13, 2023

Terminsavslutning och sommarlov

 Det blir inte mycket bloggande nuförtiden. Lika bra att jag tar sommarlov ett tag. Det har varit fullt upp ett tag, och nu är det stugan och växtsäsong som väntar. 

Igår underhöll jag på ”Guldkants” terminsavslutning och berättade om mina böcker och lite om Frälsningsarméns historia. Så roligt med glad publik som sjöng med i allsångerna (Pärleporten m fl). Arrangören är pianist, så jag fick god hjälp. Sjätte giget i år. 
Vid stugan finns alltid mycket att göra. Knutarna är inte i bästa skick. Den sämsta har fått nytt virke. Med 400 år under taknocken är det förståeligt. Det är några fler bräder som ska bytas ut också. Att bilder kom i fel ordning ser förstås den uppmärksamma tittaren. Det har blivit krångligt att blogga när bilderna finns i olika apparater. 

Jag tycker att ytterkrukor av större modell har blivit förskräckligt dyra. Vissa saker är jag snål med, och eftersom det var lätt att göra fågelholkar kan det inte vara så svårt att göra blomlådor. Fast jag gör bara som ett staket med brädlappar, då finns ingen botten som måste dräneras. 
Jag får bara ytterst lite hjälp av maken. Jag kan inte byta blad själv i sticksågen, men nu vet jag hur den funkar. 
Nu kom bilderna i fel ordning - jag sågade förstås innan jag försökte passa ihop dem. Färgburken funkar som tyngd. Skapelsen kommer att bli faluröd när (om?) den blir klar. 

5 kommentarer:

mossfolk sa...

Heja, vad händigt det ser ut! Smart och snyggt att göra egna! Stora krukor är verkligen jättedyra.

Bloggblad sa...

Mossfolk: verkligen! Jag har gjort några ”platsbyggda” också, en eller två bräder där jag utnyttjat stenpartier till tre av väggarna. Mina idéer sprutar, mer eller mindre galna. Ibland funkar de inte, då skrotar jag dem. Ibland blir de bra.

Här tänker jag att vattnet kan rinna igenom om det regnar, ingen botten som ruttnar.

Äventyret framtiden sa...

Jag är som dina bilder jag, jag kommer i fel ordning och så är det till läsaren och betraktaren att pussla ihop det på bästa sätt. Dina egenhändigt skapade krukor blir fina och att ha dem utan botten är smart...maskarna hittar dit de också, inte bara vattnet som hittar ut.

Bloggblad sa...

Karin: ja kanske hittar maskarna in i krukorna! Konstigt nog ser jag inte mycket maskar när jag gräver därute, men här hemma i rabatter och land är det många.

Vonkis sa...

En annan har bara bloggat sporadiskt men varit usel på att besöka andra bloggare. FÅr ta igen det nu när det är semester.

Nog är det dyrt med stora ytterkrukor. Egna är inte bara billigare, ag tycker det blir rätt snyggt också.