Statcounter

måndag, september 04, 2006

Inspiration

Jag blev inspirerad av att Anne-Majs mamma har skrivit ut hela hennes tidigare blogg och samlat i en pärm. Så jag säger som barnbarnet: "Ja vill mä ha!"

Tidigare skrev jag barnbarnets dagbok på min hemsida, alltifrån sista dagen i magen och fram till nästan 2 års ålder. Med bilder. Hela släkten och några till följde den - men sen började jag blogga... och då lades dagboken i träda.

Nu när hemsidan är på renovering och allt privat ska bort har jag, efter knuffen hos Anne-Maj, äntligen skrivit ut allt och samlat ihop i en pärm för kommande generationer. (Det ska sparas på cd också om någon liten kladdfingrad dam läser slut papperen.) Det blev en väldigt tjock bibba, skrivaren höll på att börja brinna kändes det som. Det är säkert ca 250 sidor...

Men jag tänker då rakt inte skriva ut bloggen... så mycket papper har jag inte råd med. Synd att jag inte har nån mamma som kunde göra det åt mig - att ha på åldris att garva åt. Fast dom kanske har datorer på rummen där när den dagen kommer.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skriver faktiskt ut min blogg och sparar i en fin, blommig pärm från Marimekko. Jag är så rädd att bloggserverna ska krascha och att allt bara skulle försvinna, då skulle jag kanske inte orka fortsätta blogga...
Jag stjäl kanske en del papper från jobbet, men det får Helsingfors Stad bjussa på, så hårt som jag slavar för dem för usel lön...

Monica med yffen sa...

Det blir nog mer av en hemsida än man tror. En blogg ska man bara inte tala om...

Imorgon får du något på posten (jag kom äntligen ihåg!) att köpa extra stort kuvert. Sedan återstår ett helt tidningsställ med liknande saker.

Anonym sa...

Kul ide det där.. Har själv påbörjat en självbiologisk "bok".. men vet i sjutton när/om den blir klar någon gång. Har alltid från tidig ålder skrivit dagbok och så har jag en massa fotoalbum som dammas av då och då..
Nu stutsar jag vidare i natten.. ha de kul i ölivet. tjingeling

Jubbe sa...

Vilken fin idé...borde åsså göra det.

Tack för tipset.

Anonym sa...

Det var roligt med bilden! Jag ska be mamma titta in till dig!

Anonym sa...

Vilken fin idé! Det där med att lägga texten på CD är ju inte dumt heller, men hur gör man?

Bloggblad sa...

Tobias: Jag ska inte skvallra... Hade jag inte redan hållit på i över ett år kanske jag hade skrivit ut också. Trodde bara att jag skulle hålla på över förra sommaren.

MMY: Jag har hämtat ut det! Tack. Vi kan ta resten när vi ses nångång.

Jubbe: Det värsta är att det blir en sån idé som jag först knuffar undan, sen tänker liiiite på - sen liiiite till...

Anne-Maj: Ska bli kul att se barnbarnets reaktion - det är ju hennes i min fantasi tänkta tankar...

Monica o Marskatten: Helt Anne-Majs mammas förtjänst att jag kom mig för.

Jag vet inte heller hur man gör - men jag är ju gift med en levande dator... och jag lagar mat åt honom, så...

Bloggblad sa...

Pialotta: Välkommen hit! Skriv på du bara! Har du läst Patricia Tudor-Sandahls bok "Ordet är ditt"? Den är ovärderlig när man vill skriva sin historia. Många bra tankar och funderingar och råd.

Anonym sa...

Klart dom kommer att ha datorer på åldris (haha..skrattade åt det namnet). Jag tror att vi, om vi får vara friska, kommer att ruska om pensionärsföreningarna ganska rejält när det är vi som tar över. Vadå bingo....hihi...när det finns hiphop

Anonym sa...

Klart dom kommer att ha datorer på åldris (haha..skrattade åt det namnet). Jag tror att vi, om vi får vara friska, kommer att ruska om pensionärsföreningarna ganska rejält när det är vi som tar över. Vadå bingo....hihi...när det finns hiphop

Anonym sa...

Det är klart att du ska skriva ut bloggen - allt är historia och intressant framöver.
Kram fr Lena F

Bloggblad sa...

Gunnel: klart det måste heta åldris... men om det blir barn- eller föräldrakooperativ... det har jag grubblat en del över.

Lena F: Välkommen ut i bloggarljuset! Jo, tänk om våra anmödrar hade bloggat... och sparat... kanske måste jag tänka om. (När kommer din blogg?)

Monica med yffen sa...

Fick du hämta ut det? Kom det inte i brevlådan?

Bloggblad sa...

Ja, på ICA - det var större än brevlådan - men dit har jag alltid ärende, så det gör inget. Det var rätt många noter som jag inte har, så nu ska här spelas :)

Anonym sa...

Jag har Patricia "Ordet är ditt" men inte börjat på den ännu, efter ha läst vad du tycker om den så sätter jag i gång och läser ut boken "En given väg2...

Bloggblad sa...

Anne-Maj: Ordet är ditt är bättre. Inte så fullproppat med citat som de andra böckerna. Jag har svårt för när det kryllar av citat, jag vill ha läsflyt.

Anonym sa...

Hejsan
Va roligt att så många har gjort som jag gjorde med Anne-Majs blogg,
läser att hon först tyckte att det var dumt av mig att skriva ut den.
När hon ändrade från Blogg till Blogspot så förstod jag att Bloggen snart skulle försvinna.
Då fick jag bråttomt och skriva ut den...Tack för den fina artikeln.

Vonkis sa...

Vad smart! Undrar om kommunen har något emot om jag skulle skriva ut bloggen här??? He he he

Bloggblad sa...

Karin: Risken finns ju att saker släcks ner om det går i konkurs...

Vonkis: Ser nog inte så bra ut... jag tänker inte ens försöka på jobbet. Vill inte ha dåligt samvete.