Statcounter

onsdag, september 06, 2006

Lika bra...

... att passa på att gnälla när jag ändå inte är på humör. (Fullmånen är på intågande och mina varulvständer kliar...)

Jag tycker att det är skönt att cykla till jobbet (med hjälm på förstås, ingen tror väl nåt annat?) - men - jag blir så jäkla irriterad på andra trafikanter att jag kör en lååååång omväg för att slippa dom på morgonen när trafiken är som värst, men på hemvägen är jag lat och kör den kortare sträckan.

Bilar ska stanna för fotgängare på obevakade övergångsställen, det vet jag. Men inte för cyklister. Så jag stannar snällt - och bilisterna stannar och vinkar över mig... på ett ö-ställe med rödljus stannar många bilister när de har grönt - för de ser inte ens att det lyser, de ser bara dem som står och väntar.... och vinkar febrilt fast vi har rött och de har grönt... hälften går över, hälften står kvar - det kommer ju andra från andra hållet som har grönt...

Och så alla gående som tar upp hela cykelbanan plus gångbanan... och cyklister som kör till vänster... äh, skit. Jag tar bilen på fredag. I morgon är jag ledig så då får folk cykla uppochner och bakochfram om dom vill... jag bryyyyr mig inte.

14 kommentarer:

Lilla B sa...

Jag har lagt märke till ett accelererande ofog i mina trakter. Barn, ungdomar och tom vuxet folk cyklar helt ogenerat på FEL sida. Mot trafiken!!

Anonym sa...

Samma här, vi blir tokiga! Ska man inte införa cykelkörkort?

Anonym sa...

Jag är en laglig cyklist. Jag tom använder ringklockan. Men jag retar mig också på gångtrafikanterna som tron dom äger cykel-och gångbanorna. Sen blir dom nästan sura när man plingar till på dom. Kommer ihåg en gång när jag gjorde just det och precis när jag skulle passera den ena damen säger hon lite halvhögt "man behöver inte cykla i bredd heller"....haha...jag var ju ensam.

Lena sa...

Visst skulle världen vara enklare om alla höll sig till reglerna?
Problemet är väl att det som vr självklar kunskap förr- trafikregler- nuförtiden inte alls är viktig kunskap.

"Anslagstavlan" kom tillbaka! jag vet att den fortfarande sänds, men den försvinner i bruset.

Anonym sa...

Cykla gör jag alltid.. mannen har bilen och jag får motion. visst ser man lite olika varanter på cykling alltid. Inte alla som håller sej till lagen. Cykelhjälm har jag aldrig... borde man det kanske :-) jo då det är en säker investering för livet, så kanske jag gör slag i saken och köper en.
Tjingeling för nu

Linda sa...

Imorgon ska jag testa lokaltrafiken, bilen är ju på lagning. Får väl se hur livet ter sig från den sidan.

Ha en skön dag imorgon, torsdag.

Vonkis sa...

Men värst är barnfamlijerna, speciellt om de har barnvagn. De blir Alltid sura när man vill komma förbi, som att de får göra vad de vill bara för att de har barn. Huvva.

Översättarhelena sa...

Jag kollade upp reglerna för väjningsplikt för cyklar, eftersom min pappa hävdade att bilister inte behövde stanna för cyklister. Det stämmer inte. För cyklister så kallad "cykelöverfart" gäller samma regler som för fotgängare på övergångsställe. Och för korsande cykelbana gäller samma regler som för korsande gångbana. Den ledande principen (läste jag också) för lagstiftarna har varit att den mest oskyddade trafikanten alltid har företräde. Verkar vettigt.

Översättarhelena sa...

"cyklister så kallad cykelöverfart" ska det ju vara

Fria Foten sa...

Upp och nedvända världen!!!!

Anonym sa...

Du, när var recensionen av Leopardpojkens dotter i Kyrkans tidning. Och finns den att läsa på nätet någonstans tror du? /Mamselamsens dotter

Anonym sa...

Jovisst jag tror oxså på som du skriver i gästisen inne hos mej.. Om vi delar med oss lite mer inte bär på den där gamla stenen hela tiden själv, kanske vi skulle må lite bättre. Sen för den skull behöver man ju inte överdriva kanske allt vill man inte ut på nätet med. Tror det är så många man kan få kontakt med här och på det viset dela med sej av sina erfarenheter. *Solbarn* skrev jag med min sons tillåtelse och han har godkänt allt. Tycker oxså om det kan hjälpa någon annan med samma problems so what....
Kul du gick in och läste.
Tjingeling

Bloggblad sa...

Helena:
DET visste jag inte. Jag har bara hört/läst att det gäller fotgängare. Konstigt egentligen att vi inte får mer info - och lite då och då. Många saker ändras och det är inte lätt att själv ta reda på vad som gäller när man inte vet vad som ändrats...

Jessica: svar hos dig.

LindaLotta: Jag njuter för fullt.

Vonkis: Just det - i bredd, flera stycken - och gärna en cyklande småunge som snor runt och inget ser... BORT MED ALLA! :)

Pia: Har man väl börjat med hjälm törs man inte låta bli. Just då kanske det händer...
Håller helt med om det sista - det är bra att dela med sig, fast jag är lite försiktig. Bor på en liten ort där alla känner alla eller deras grannar...

Anonym sa...

Själv är jag mest irriterad på att alla andra cyklister cyklar så *fultord* sakta och är ivägen för mig! Mina vänner kallar mig fartdåre... förstår inte alls vad de menar... :)