Statcounter

måndag, september 18, 2006

Upprörd

Nu är jag minst sagt upprörd. Nog för att jag vet att det fortfarande är dåligt ställt med jämlikheten mellan könen, men att kvinnor anses spela instrument (överlag!) sämre än män, så att de inte får anställning i orkestrar om de inte står bakom en skärm så att man inte ser att de är kvinnor...

Aaahhhhggggööööhhhh! Bakom en skärm spelar alltså kvinnor bättre och män sämre? För det är väl inte så att om de som bedömer dömer efter vilket kön instrumentalisten har???
I dag? 2006... Jag har alltså sett "Musikministeriet" på tv1. Mycket intressant - fast skrämmande att fördomarna frodas så otroligt om vad kvinnor kan/tycker/gör.


Elfride Andrée hette en organist (1841-1929) i Göteborg. Hon var även kompositör och skrev de ljuvligaste orgelstycken... men hon kunde naturligtvis inte skriva ut sitt förnamn... det gick inte an, kvinnor kunde ju inte komponera. Och än i dag - i Wiens filharmoniska orkester - får kvinnor ö h t inte vara med, för kvinnor spelar inte på rätt sätt. De får inte ens pröva med "blindtest" bakom en skärm...

15 kommentarer:

Humlan sa...

VA! NÄ! USCH!

Tur att jag inte tittat på sådant program, jag hade väl varit arg hela natten...

Cissi sa...

Det skulle jag aldrig ha trott,det var det värsta...Kanske skulle röstat på Fi i alla fall...

Anonym sa...

Men vilken kvinnosyn som fortfarande lever kvar bland musikparnassens utövare... DET trodde jag var lämnat för länge sedan av kultureliten;

Jäkla karlar som inte klarar av att konkurera med kvinnor - de är rädda att hamna i skuggan förståss - skitstövlarna :)

Anonym sa...

Jag tror varken mina ögon eller öron när jag läser vilka fördomar om vem som kan spela instrument.

Jag säger bara ett namn och henne tror jag inte man sätter bakom en skärm. Käbi Laretei. Jag blir lika upprörd som du. Det var det värsta jag har hört.

Anonym sa...

Men vad i allsindar...jag hade ingen aning om att det var så konservativt i musikvärlden? Eller gäller det inte i Sverige, utan i andra länder? Hursom helst, helt otroligt...

Smygmaskan sa...

Jag tror varken mina öron eller ögon när man läser om vilka fördomar om vem som kan och inte kan spela.

Vonkis sa...

Musikministeriet är verkligen ett program jag saknar utan TV, tack och lov att avsnitten finns på svt's hemsida.

Bloggblad sa...

Allihop: Skönt att ni också blev upprörda... men så är ni kvinnor också.

Vonkis: Så bra att programmet finns på nätet - då ska jag kolla om det finns fler avsnitt. Jag missar ofta bra musikprogram för jag har fördomar: det mesta brukar handla om rock&rap som jag inte är intresserad av. Och så missar jag godbitar.

Strumpstickan sa...

Nu har jag pingat!

Strumpstickan sa...

Ikväll är det arga gubbar 19.30, de är sköna!

Bloggblad sa...

Ss: Jag har inte sett dom - har "arga tanter" gått?

Anonym sa...

Jämlikhet är svårt och jag skäms lite när jag tänker på mitt eget yrke, för jag tror att det finns tre manliga barnmorskor i hela Sverige. "Morskan"

Anonym sa...

Mitt ena öga såg programmet det andra hängde här vi datorn. Tyckte nog det var lite konstiga komentarer men orkade inte lyssna fullt ut...tur det kanske

Monica med yffen sa...

Säger som Marskatten; hade ingen aning om att sånt förekommer idag.
Det är skrämmande...

Elisabet. sa...

Jag såg det också ...., men nu, med Den Nya Regeringen som jag röstade på, så kommer detta förstås att vara ett minne blott.
Nu blir det ordning och reda och evig jämlikhet!
Res eder upp alla kvinnor!
Mot orkestdiket framåt marsch!!

(obs. aningens ironi om nu någon tror att jag har blitt språngade galen, men röstade på Maud gjorde jag ...)