Statcounter

onsdag, februari 14, 2007

Inget om själva Dagen

Alltså, jag är inte anhängare av seder som plötsligt dyker upp hos oss för att vi ska handla mer. Därför firar jag inte Alla hjärtans dag. Jag kan krama och pussa vilken dag som helst.

Men - jag har ett minne som kommer punktligt denna dag. Det bör ha varit 1965 när jag var fjorton år och gick i andra klass i realskolan. Jag åkte buss mellan Motala där jag bodde, till skolan i Vadstena varje dag. (Varför jag inte gick i Motala? Hm... det passar sig nog inte att berätta här, tror jag. Jag vill nämligen framstå som att jag alltid varit den seriösa plugghäst jag är idag.) I alla fall. Den 14 februari detta år var det en enorm snöstorm som täppte igen alla håligheter när den drog fram över slätten. Vägen hade lite gupp som täpptes till så effektivt på ett ställe att bussen fastnade. Den här smala vägen mellan bondgårdarna hade inte hög prioritet på snöröjningslistan, så där satt vi fast i 4 timmar.

Vi skolungar hade jättekul - det var som en lång härlig rast - vi ritade hjärtan i imman på fönstren - med namn i... det var ju Alla hjärtans dag (vilket inte var särskilt stort då). Men hur kul hade de vuxna stackarna som inte kände varandra och skulle till jobbet. Jag minns att de satt och glodde rakt fram utan att prata med varandra någon gång...

Några mobiltelefoner fanns inte då på stenåldern, men chauffören gjorde röksigna... äsch, nej, så gammal är jag inte. Han pulsade iväg till en gård och ringde efter hjälp. Och vid 12-snåret kom en caterpiller och drog upp oss - och jösses vad det gungade! Konstigt att vi fick sitta kvar... När vi sen kom till skolan och skulle berätta om vårt äventyr, bleknade det. De fyra som bodde i stan hade gått hem. De andra kom inte alls den dagen för de satt fast i andra snödrivor.

18 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Men du ... nu blir man ju väldigt nyfiken på varför du inte gick i Motala!

Bloggblad sa...

Hehe... fast jag antyder ju...

Linda sa...

Att du varit en sådan slarver :)
Är det därför du går i skolan fortfarande?

*fniss*

Bloggblad sa...

Linda: Ungefär så, ja!

Strumpstickan sa...

Tack för musiken, den kom idag. Jag tyckte mycket om den kvinnliga sångrösten i början, hon var fantastisk!

Tack!

Bloggblad sa...

Strumpstickan: Ja, nog har hon rätta gåvan - och är proffs.

Hannele på Hisingen sa...

Det är en sed från medeltiden :)
Ha en mysig fortsättning på hjärte-dagen!

P.S.
Min morfar hette Walentin.

Bloggblad sa...

Hannele: Men har man firat det så värst länge i Sverige? Att den ursprunglige Valentin har några år på nacken vet jag ju om.
Men annars är det väl som med Halloween som är ganska nytt (och enligt mig) oförankrat här.

Anonym sa...

Tack för en rolig berättelse. Jag var sådär ´runt 30 innan jag fattade att det fanns något som hette alla hjärtans dag. Nej nymodigheter vad det gäller tradition är inget för mig...tacka vet jag jul och midsommar. Fast jag firar med måtta då också.

Anonym sa...

Hihi, den var rolig...

(Visst känner du någon TV kändis? Henne ska du få se igen nästa onsdag. Ska påminna dig typ god tid?)

Annika sa...

All right! Inte den pluggis vi trodde alltså???! Kul snöhistoria...Du kanske kan låta Angelica och dem andra vara med om ngt liknande i bok 2 ;-))) Som du hör hintar jag här...Hint, hint...

Vet du, du får göra som i Finland och fira Vändagen idag istället. Det gör jag, och det tycker jag är fint!
Glad Vändag till dig fr mig!!

Bloggblad sa...

Gunnel: Jag firar gärna påsk och valborg och vad som helst som inte innebär att jag måste köpa en massa grejer.

Anne-Maj: ÅH! Det måste vara du förstås! I vilken kanal? Hur dags?

Annika: Hm... nej. Jag blev väldigt präktig när jag fick barn - och numera gör jag alla "läxor" fort som ögat.
Det mesta om Angelika del II är klart... men i del III.... :)
Vändag - det låter bra. Räcker en kram?

Klimakteriehäxan sa...

Och eftersom det gått ett par dar sen du var i stan kan jag meddela att snöläget i huvudstaden inte alls liknar det från din barndoms Valentin-dag... inte en buss har suttit fast!

mossfolk sa...

På fullt allvar hann jag tänka mig busschauffören göra röksignaler innan jag kom till fortsättningen och insåg att hans lösning var mer logisk :)

Bloggblad sa...

K-häxan: vi hade mycket mer snö i helgen! Och vår ligger kvar men det kommer den inte att göra om det här vädret fortsätter.

Karin: Så trevligt att du är så lättledd!

Anonym sa...

Jag får veta om det blir just nästa onsdag, så ifall vid fem tiden eller så. Om man missat sändningen kan man kolla på hemsidan istället. Jag hojtar till med röksignaler. Nu jäklar ska jag gå och sova. Det blir en lång dag i morgon. Novellen, ridlektionen, lunchpaus, ridskolan igen.

Hannele på Hisingen sa...

Mors Dag är också amerikanskt ursprung :)

Anonym sa...

Haha, kan tänka mig att ni tyckte det var skönt att slippa skolan, även om det handlade om att sitta i en buss i fyra timmar!!