Statcounter

tisdag, maj 15, 2007

Det bästa...

...med att sjunga i kör är att åka på körresa. Och som vanligt sticker vi iväg över Kristi himmelfärdshelgen. Den här gången åker vi till Skagen och blir borta hela tre nätter. Det jobbiga är att vi åker redan 5.15 på torsdag morgon... Inget för mig. Knappt nån idé att jag går och lägger mig.

Jag tänker inte titta åt någon dator på hotellet, inte heller ta med stickningen... bara en bok och öronproppar, och så gitarren förstås... Vår körledare har ledigt i bussen, då har vi en annan körledare vid ratten (ååååj, så vitsigt) och så är jag körledare för bussång. (Kan uttalas med två eller tre s...:)

Förresten blir nog resten av vårterminens bloggande naggat i kanten av Skrivprojektet som består i att jag kommer att ta över redaktörskapet för församlingsbladet. Jag har i ett par år hjälpt till (läs=gnällt över stavning och meningsbyggnad m m och därför åkt på att skriva allt fler artiklar själv*) och nu är det snart deadline för sommarens nummer där jag har bevakat en mängd arrangemang, och sen till hösten tar jag över helt. Faktiskt är det ganska svårt att gå balansgång mellan bloggstilens småprat och högtravande kyrkofloskler... Näerå, såna ska jag akta mig för, men jag får skärpa mig för att få en lagom ton. Förresten - jag ska väl tillägga att jag inte kommer att skriva precis allt själv, men ska se till att allt kommer med och i tid... Sen finns det ett par proffs i bakgrunden som har lovat stötta mig med korrläsning och goda råd.
*)Nej, det blir inte hittelön för slarvfelet som slank igenom trots att 4 personer korrekturläste...

Glad himmelsfärd på er, alla ni som liksom jag ska ut och resa. Fast... jag hoppas att vi håller oss på jord och hav...

25 kommentarer:

Humlan sa...

Det låter verkligen som om du får en härlig helg. Hoppas nu att vädret är med er också! (Och tur att du inte har min kliande hals just nu!)

Hinner du inte med oss så kan du väl skicka din stand-in, hon brukar ju vara bra på att berätta om era äventyr!

Bloggblad sa...

Humlan: Väder? Det har regnat alla tre gånger jag varit i Skagen tidigare... har inga stora förväntningar. Det regnar väl inte inne på pubarna???

Hals... jag är totalt hypokondrisk innan jag ska iväg på nåt kul. Så jag förväntar mig diverse galopperande åkommor under nästa dygn...

Den lilla... hm... hon skulle nog trivas som reporter...

Evas blogg sa...

Vad härligt det låter med Skagen, där har jag aldrig varit. Tar du med kameran? Här blir det lugnt i helgen. Idag har det snöat och fortsätter det så här blir det en innehelg, tyvärr. Jag är så less på kylan nu. Hoppas du får fina dagar!!

Anonym sa...

Du blir nog en superbra redaktör och lyfter hela tidningen, tror jag.

Ha det så bra på resan (vet inte hur många resor jag har ha-det-så-braat till dig nu, du är ju alltid på resande fot. :) )

Bloggblad sa...

Eva: Klart att kameran är med... det är den alltid.
Vad trist att ni har det kallt - här är inte varmt, men väldigt vårligt. Förra våren var också sen hos er vill jag minnas.

Monica: Tack ska du ha! Jag känner förväntningarna från fler håll - och även från mig själv...

Men du, det är sex veckor sen sist... då skulle du se mina grannar... där åks det myyyyyycket oftare, jag är rena stugsittaren i jämförelse med dem.

Lena sa...

Det är faktiskt någor speciellt med Skagen. Hoppas och tror att det är färdigregnat för några dagar.
Redaktör för församlingsbladet, minsann... jag har lärt mig att muttra i tysthet över språket i dylika alster. Vet ju att det är stor risk att ansvaret annars hamnar hos mig - Du är ju ändå lärare...
Trevlig helg och resa!

qi sa...

Glad himmelsfärd till dig med! Skagen är nästan "ett himmelrike", åtminstone om man som jag gillar att gå barfota på stranden och samla fina stenar.

Strumpstickan sa...

Skagen är underbart! Ha en fin helg:)

Bloggblad sa...

Panter: Just det, i vissa lägen när jag inte vill - då håller jag tyst. Fast här har jag känt ett bra tag, ända sen jag fick ta hand om korrekturet och rensa, att det skulle varit lättare och roligare att göra det själv från början. Så jag ser fram emot det.
Bara jag kommer upp i morgon och är frisk och pigg (?) så blir det säkert trevligt.

Qi: Javisst ja... jag kan plocka med lite fin sand också... att ha ljus i hemma. Det märks nog inte om jag fyller en platspåse i smyg...

Strumpstickan: Tack - jag vinkar när jag passerar Göteborg!

Anonym sa...

Trevlig helg och trevlig resa! Planerna låter härliga - förutom den tidiga starten då.

Anonym sa...

Vad kul med en körresa. Förra året var vår kör i Flensburg i Tyskland. I år blev det bara körläger i Arkösund...
Vad är det för kör du sjunger i?

Hoppas du får ett härlig helg med mycket sång.

Bloggblad sa...

Kulsprutan: Tack, jag packar för fullt - snurrar runt och letar... När jag lägger mig ska allt utom kaffetermosen stå vid dörren. Vi vet ju inte om alla ställen har öppnat för fika när vi kommer så pass tidigt...

anna: Arkösund är ju fint, men inte så exotiskt precis... Jag sjunger i kyrkokören som hör till den stora röda kyrkan (vill inte bli googlad) här i stan söder om dig.

Vilken sjunger du i?

Linda sa...

Så roligt det låter!
Jag tror att du får fint väder den här gången.
Jag ska också ut och resa men vet inte vart...
Pappa kommer och rövar bort mig :)
Fast vi startar inte så tidigt :)
Ha en jättehärlig helg.

Bloggblad sa...

Linda: Enligt en väderrapport jag hittade på internet, kommer det att bli riktigt soligt och fint både torsdag och lördag. Molnigt på fredagen... Allt duger utom spöregn. Två gånger har jag varit nära att blåsa i havet där i Skagen - så jag ska ta med mössa den här gången. Eller, flytväst kanske?

Anonym sa...

Det där låter som en trevlig tradition.
Själv kommer jag att jobba några timmar på fredag. Eftersom jag var ledig 30 april jettade jag inte ta ledigt även denna klämdag.

Så nu blir det till att läsa kyrkoblad för att få se vad du skriver....men hoppas du får lite tid med oss gamla bloggvänner.

Ha nu en trevlig helg!!

Bloggblad sa...

GUnnel: Det går inte att komma ifrån att det är rätt bra att vara lärare vissa dagar... speciellt kläm- och lovdagar...

Att skriva i församlingsbladet innebär att vara periodare... och just nu är det "period". Har bränt iväg 7 texter till tryckeriet idag.

Elisabet. sa...

Kan man få församlingsbladet sig tillsänt till Ystad, tack ..?
Jaså, det kan man.

Då önskar jag prenumera på ett ex.

Bloggblad sa...

Elisabet: Jomenvisst. Det läggs alltid ut som pdf-fil. Konstigt nog gäller tydligen inte pul-lagen så fort det är en tidskrift...

zzzz på dig själv!
Har stämt och packat ner gitarren... höll på att glömma den :) Ja, alltså, stämma lär jag få göra många gånger men jag lägger aldrig ner den ostämd.

Evas blogg sa...

Ja här är det nästan alltid sen vår.

Annela sa...

Hej och ha det riktigt härligt i Skagen - mycket dansk "bajer" som befrämjar sång och mycket sol och vindstilla (hihi) önskar jag dig. Själv ska jag ut och gräva i kolonin och "jobba" på fredag. Men det är så roligt att det nästan inte kan kallas jobb.
Gratulerar också till redaktörsskapet!!
(Det är väl OK om jag länkar till dig?)

Amber sa...

Ahh, sjunga på Sakgen är inte så illa! Kankse litet blåsigt mellan sångerna.

Du sjunger alltså alt (kanske också allt) - det gör jag med nu för tiden. Från första sopran till andra alt under några år...

Hoppas resan till Skagen ger dig mycket - både sångligt och kamratligt. Det blir ju alltid litet speciellt när man bor ihop många under en flera dagar.

Anonym sa...

Glöm inte att ta en Gammeldansk till frukosten, som man ska om man vill verka vara en äkta dansk. Och andas ut ordentligt på dina strandpromenader på Skagen. Det viktiga är att andas ut riktigt ordentligt; andas in gör man sen automatiskt, nämligen.

Klimakteriehäxan sa...

Skagen låter fint - jag kom NÄSTAN dit när jag försökte, dvs kom till stan men aldrig ut till den berömda stranden med The Nordic Light...

Anonym sa...

Efter ha sett filmen "Så som i himlen" så associerar jag alltid din körresa till filmen, hoppas det är inte vad som sker i filmen.. Ha gott!

Bloggblad sa...

ALLA: Tack så jättemycket för alla glada lyckönskningar inför resan. Nu är jag hemma - och allt gick hur bra som helst. Fast nu är jag trött.

Amber: Har jag skrivit att jag sjunger alt? Jag är hög sopran - tyvärr, för de flesta allsånger ligger på tok för lågt.

Annela: Klart att du får länka!