Statcounter

torsdag, maj 24, 2007

Paragrafryttare...

... är det inte stor risk att jag blir. För nu har Verksamhetsutskottet beslutat föreslå Arbetsutskottet att inte implementera fler interpellationer, ety energiexpenserna inte balanseras av styrdokumenten... eller hur det var...

Två långa sammanträden är minst ett för mycket att bevista under loppet av en dag. Dessutom samma dag som det är deadline för församlingsbladet och det ena av träden ska dokumenteras...

Så i morgon får jag lita på att min spontanpedagogik funkar... För den som inte är insatt i skolvärlden, är "tröskelpedagogik" ett känt begrepp. Dvs man planerar på tröskeln in i klassrummet... Detta har jag vidareutvecklat ytterligare ett steg; jag vet inte vad jag gör förrän.... näe, förresten. Inte värt att jag berättar om mina trix. Glöm att jag sa nåt! Jag plockar fram nåt ur mina lektionsförråd i stället. Såna där bra och nyttiga OCH roliga grejer som alla ungar gillar och som jag sparar till såna dagar... Bara för att jag har musik och jobbar på ackord kan jag ju inte ta kompledigt hur som helst...

19 kommentarer:

Anonym sa...

Musiklärare som jobbar på ackord - du är då för rolig, du. Hehe!

Ingela sa...

Jag har en annan variant: Jag tror att jag inte har planerat ett enda dugg. När jag kommer in i arbetsrummet vet jag precis vad som ska göras och vilket material som behövs. När tänkte jag ut det? När jag diskade? I sömnen? Jag vet faktiskt inte.

Humlan sa...

Hihi... du är på ord-lekhumör idag!

Blir säkert bra i morgon och man bör nog som lärare ha ett förråd till de dagar när man inte har kunnat förbereda lektionerna. Sådana dagar kommer väl för alla..

Batbut sa...

Hihi.. där fick Du till det. Men att gå på intuitionen (som Du kallar för tröskelpedagogik) kan väl aldrig vara fel? Då kommer det från hjärtar och är ärligt

Batbut sa...

Men jag glömde ju... STORT GRATTIS!

Vonkis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Jag är helt med på noterna när det gäller tröskelpedagogiken. Den har redan räddat mig många gånger.

Lena sa...

Rutin - så stavas det!

Strumpstickan sa...

Jag gillar din språkhumor:)

Hannele på Hisingen sa...

Vad är det för fel på tröskelpedagogiken..?
hälsar
Vikarien

Översättarhelena sa...

Jag misstänker att de där tröskelpedagogiska lektionerna kan bli de allra mest uppskattade av eleverna!

mossfolk sa...

Rutin, var det första jag tänkte... Men det hade ju Panter redan skrivit :)

Anonym sa...

För min del fungerar tröskelpedagogik så här: när jag är på väg till klassen har jag tusen idéer om vad som ska göras och hur de skulle kunna göras. När jag sätter foten innanför dörren vet jag. Jag ser ljuset och gör en plan i huvudet på kortare tid än det tar för ljuset att falla in genom fönstret. Och det funkar varje gång. Nästan.

Bloggblad sa...

Musikråttan: Annars tyckte jag nog det är roligare att jag har kompledigt på måndag... :)

Ingela: Förmodligen är det så - hjärnan jobbar lite för sig själv. Jag är sällan ställd när jag inte är planerad.

Humlan: inte bara idag... men jag försöker att hålla mig lugn till vardags... :)

Batbut: Tack! Jag har faktiskt inte smält det än!

Det är oräkneliga gånger som jag kastat om det jag tänkt - efter stämningsläget i klassen. Jag klarar inte att köra på efter schema när jag känner att det inte passar.

Vonkis: Det är nog bättre att kalla det för flexibilitet, eller rutin.

Panter: Just det! 33 år i facket sätter sina spår...

Strumpstickan: Då skulle du träffa min göteborgskompis! Hon trixar med orden ännu värre, helt i göteborgsstil!

Hannele: Scchhhh! Man pratar tyst om det och håller fram sitt kollegiblock med fiiiiin planering.

Översättarhelena: Jag jobbade som vikarie i ett par år, då samlade jag på mig lektioner som funkar i alla lägen - i olika ämnen. Det är bra att ta till när jag får hoppa in. Och de funkar även i min fredagsklass.

mossfolk: Jo, men det är sant.

Tobias: Men inte varje gång, va? Jag brukar faktiskt planera i fem minuter innan jag somnar... och så har jag en långsiktig plan i vad de ska kunna i engelska efter en termin. Musik är lite lättare att vara flexibel i.
Men jag håller med om att jag också ibland kan tvärändra det jag tänk när jag står inför gruppen och läser av en annan stämning.

Anonym sa...

Har aldrig förut träffat på uttrycket tröskelpedagogik. Fast det beror ju inte på att jag aldrig har tillämpat det. Men som någon skrev så kan det inte bli ofta och med en klass på 23 ettor så är det egentligen inte möjligt att komma helt oförberedd. Om jag inte är säker på vad jag förväntar mig av eleverna så utbryter gärna kaos. Däremot så måste man alltid vara beredd att ompröva utifrån vad som händer och sker.

Anonym sa...

Knackar på och önskar Trevlig Helg! Hoppas att du får vara ledig och ha det skönt!

Må så gott!!

Sundsvall hälsar - snön har smält helt och vi har börjat få lite maskrosor här nu:)

Bloggblad sa...

Inga M: Jag tror det förekommer mer på mellanstadiet när eleverna kan vara lite mer självgående - kan läsa och skriva osv. Men när jag var klasslärare hade jag ju alltid en långsiktig planering i bakhuvudet, och om jag kastade om några lektioner eller ändrade mig nån gång, så spelade det ingen roll.
Jag är en sån där gammeldags sort i alla fall som vill att ungarna ska lära sig nåt varje dag och inte flumma runt, sitta vid en dator och knappa lite eller ha grupparbeten där 3 slåss och 1 jobbar...
Jag har engelska med mina nybörjartreor på fredagarna och det har jag haft så himla många gånger att jag har hundratals övningar att plocka av - och då behöver jag inte vara så välplanerad. Likadant med musiken.

Kristin: Tack detsamma - och tack för ditt rara mail häromsistens! Jag har gett mig själv väldigt lite datatid - måste fixa med lite Real Life också... svarar sen...
Helgen har börjat bra i alla fall - och jag har kompledigt på måndag!

Anonym sa...

Snart har du sommarlov...fast du jobbar nog på ackord ändå fast du är ledig...det tror jag :)

Bloggblad sa...

Gunnel: Hm... det blir nog mest med penna och papper, tror jag...