Statcounter

tisdag, juli 03, 2007

Grattis på 4-årsdagen!

Flaggan är hissad - men tårtan väntar vi med tills vi ses - vi har i alla fall ringt och sjungit för barnbarnet som blev helt förstummad... vi trodde hon la på.

- Har du fått någon present?
-Ja, en docka. Vänta så ska jag visa... (springer och hämtar)
-Men mormor kan inte se i telefonen... (vad det nu är som får mig att prata om mig själv i 3:e person just med henne...)
-Nähä.
- Vad heter dockan, då?
- Skrållan. Hej då!

Ingen långpratare som sin mor alltså...

Sen kom brorsan förbi och lämnade av lite hemkört.... tung hink... massor av bär! Så gôtt! Nu vet jag vad jag gör i eftermiddag (och så slapp jag plocka saker ....) Salladshuvudena jag fick, skulle få mina små fjuttiga enstaka blad att bli gröna av avund... för det är knappt att de är det nu.

Vad 4-åringens tårta kommer att vara fylld med på söndag, vet jag nu...
Uppdatering: Det blev 4 burkar sylt (jag som aldrig mer skulle koka sylt...) och 5 pytsar nedfruset till sen - och en stor burk skuren och sockrad till frukost i morgon. Och en och annan gubbe direkt i munnen...

14 kommentarer:

JULIEK sa...

Grattis med lill flickan. Blir vel en trevlig firande på søndag tenker jag : )

Lilla B sa...

Det var ett redigt dagsverke! Imponerande.
Festkalas på gång:)

Tankevågor sa...

Men jisses, kokar du sylt!? Vad duktig du är. :-)

Kul med kalas i helgen....för familjen bara eller är det barnkalas?

Anonym sa...

Attans vad du slår dig för bröstet hela tiden :O)

Jag har aldrig kokat jordgubbssylt (däremot lingonsylt). Jag brukar frysa dom hela och så mosar jag dom vartefter dom ska användas. Men i år blir det inga frysta heller...finns på ICA.

Men visst är det mums med hemgjord sylt...inte snack om saken.

Grattis till mormor som har en sån härlig fyra-åring!!

Anonym sa...

Jag har inte kokat sylt på åratal, men när jordgubbssäsongen är igång känner jag alltid ett sug. Det är något med känslan att röra i den heta sylten, att se resultatet i burk efter burk. Man känner sig duktig och rik.

qi sa...

Jordgubbar, skurna och sockrade till frukost, mmm vad gott! Man tröttnar aldrig på jordgubbar!

mossfolk sa...

Jag måste hålla med qi. Den kommande frukosten lät verkligen inte fel!

Linda sa...

Ja må hon leva, ja må hon leva uti i hundrade år!!!
Grattis till den stora damen!

Koka sylt - duktig mormor!

Bloggblad sa...

Alla: Åh, vad härligt att jag kunde impa lite... jag var faktiskt rätt impad själv när jag fick ett sånt sug efter sylt (som jag sällan äter) att jag föll.

Det är bara tänkt att vara ett litet litet familjefestkalas eftersom vi inte kunde åka till barnet idag.

Evas blogg sa...

Grattis till en sån hink!!

Bloggblad sa...

Eva: Ja, den var välfylld! Jag provsmakade sylten nyss... den är jättegod trots att det är ca 20 år sen sist jag prövade.

Anonym sa...

Hipp hipp hurra!
Stort grattis till lilltjejen på 4-årsdagen!

Vonkis sa...

Grattis i efterskott. Kom över ett exemplar av tidningen på jobbet :-) Blev det någon jordgubbstårta av gubbarna?

Bloggblad sa...

Dakota: Tycker att jag känner igen ditt alias - men det finns ingen länk. Välkommen hit!

Vonkis: Jag ska framföra alla bloggargrattis - men faktiskt var dagens besök inte planerat - på söndag kommer hon "på rikt" och då blir det jordgubbar i tårtan.