Statcounter

tisdag, juni 03, 2008

Bara för att...

...inte framstå som duktigare än vad jag är (blir ju lätt bara solskenssidorna som jag visar) kommer nu ett trädgårdsinlägg... fast... det är ändå censurerat eftersom helheten inte syns.
Gissa vilken färg jag gillar? Jag tänkte köpa några färgklickar till de stora krukorna som ska stå ute... men... jag fastnar ändå alltid till slut för "nåt åt rosalila hållet"... Maken avstår så gärna från att bry sig om vilken sorts blommor det blir... Och - nej - jag har inte sått dem själv... men jag känner trädgårdsmästaren... :) I morgon ska de ner i krukor... om jag hinner...

Basilikan längst till vänster är färdigköpt, men de andra är frösådda. Timjankrukan är snart ifatt. I morgon ska jag skola om physalisen en gång till. De stackars misskötta pelargoniorna som mot alla odds klarat sig en hel vinter utan kärlek och omvårdnad, har fått ny jord och myser snällt...

Men... det riktigt dåliga samvetet finns här: Jag har rensat i de tre lådor som är mina (eller i alla fall mutat någon alldeles själv...) den fjärde uppe till höger är det smultronplantor till barnbarnet i. Och frön har jag bara fått ner i den längst ner till vänster... suck. Det mesta av det som växer runt lådorna är persilja, citronmeliss och sånt där som luktar lakrits... Har inte hjärta att slita bort sånt som slitit sig från förra årets lådor. Maken hotar att ta bort hela rasket och så gräs om jag inte sköter lådorna - men det vill jag ju inte...

14 kommentarer:

Morgondimma sa...

Jag odlar kaprifol på balkongen och den blommar...faktiskt...

Tankevågor sa...

Strunta i ditt dåliga samvete! Blommorna som du köpt och basilikan blir ju jättebra! Fina färger på blommorna! Det ser ut som jag skulle kunna ha valt dem. :-)

Bloggblad sa...

M-dimma: Kaprifolen doftar ju så ljuvligt på kvällen... vi har ett par såna som sköter sig själva helt. Bra växt!

Londongirl: Du ser ju att jag försökt... men så här års brukar jag ha sallad på gång i alla fall... Som väl är, har vi höga häckar, så ingen ser eländet utifrån.

Vi har en liten del av trädgården som brukar vara himla mysig - det blir den säkert i år också.

Klimakteriehäxan sa...

Ingen brist på sysselsättning i alla fall!

Anonym sa...

Jag gissar:
Du gillar blått (blå-lila)!
Jag gissar:
Du har många friska ideér som du omsätter i handling.
Jag gissar:
Du gillar inte att rensa ogräs?

Musikanta sa...

Dina odlingar kanske inte just nu platsar i "Trädgårdsjournalen" (om det nu finns någon sådan) - men med lite god vilja kan det nog bli tjusigt så småningom.

Jag har för länge sen gett upp hoppet om köksträdgård - kunde inte skilja på de riktiga plantorna och ogräset.

Mirren har köpt frön och slipers och ska anlägga en köksträdgård har hon fått för sig. Fröna räcker ungefär till 100 m!

Ingela sa...

Mina "trädgårdsbloggar" blir nog också hårt censurerade i år. Jag har helt enkelt glömt bort att så flera saker som jag hade tänkt. Eller prioriterat bort kanske...?

Bloggblad sa...

K-häxan: Efter en kvällspromenad i området, har jag insett jag står helt utanför all form av tävling... även om jag bara går för att dofta på syrener och annat godis, och inte alls leker domare, inser jag att det finns nog en del tävlingsinstinkt hos vissa grannar... Skönt att redan från början inte ha nån chans.

M-katten: Full pott!

Musikanta: Men jag minns en gång för så där 25 år sen, att du hade grönsaksland... När jag var i Mirrens ålder och bodde på landet hade jag tre stora land à 100 kvm ... nybörjariver...

Ingela: Visst handlar det om prioritering - men att jag skjuter på garderobsstädning funkar, skjuta på sånt som ska till tryckeriet funkar inte. Och att så frön för sent funkar tyvärr inte heller...
Men - det finns ju grönt att köpa!

Anonym sa...

Men.. om maken funderar på att ta bort allt och så gräs... varför tar han inte och hjälper dig då? Blir ju ungefär samma jobb...

Rosalila är fint!

Lilla B sa...

Köpeblommor är också blommor! Varför inte köpa om man inte hinner eller ha lust att så själv?
Jag gillar kompromisslösningar. Låt maken göra graäsmatta av tre rutor och ha smultronrutan kvar. Kryddor trivs bra i krukor, blommor likaså. Lättrensat är det också.
Man behöver inte odla dåliga samveten. De tar sig gärna upp ändå...

Bloggblad sa...

Nina: Han tänker nog i förlängningen... att han slipper hjälpa mig med det tygsta jobbet framöver om det blir gräsmatta. För redan nu brukar han få hugga in när jag tröttnat på ogräset...
Dessutom sköter han resten av trädgården. Förra året "råkade" han köra över en hel gammal misskött rabatt med gräsklipparen...

Lilla B: Hehe... bra slutsats. Men jag vill ju så illa gärna ha egna små salladsblad att tugga på. Ruccola i mängd... Men som du förstår har jag minskat ner ambitionerna rejält.

Linda sa...

Tycker det ser fint ut!
Och släpp de där lådorna om de ger dig dåligt samvete.
Det finns ju mindre lådor/krukor som är lättare att hålla i ordning som du kan ha på en bekväm, höjd :)
Färgvalet är helt i min smak :)

aurorabuddha sa...

Jag tycker dom dar blomladorna ser *bohemiska* ut! Sag at maken att jag har sagt att dom ska vara kvar. :o) Vi har det lite sadar 'shabby chic' i var tradgard oxa. :oD

Och tomater... himmel vad vi har tomater igen... Man tanker att kanske EN planta vore nog - men maken koper 8-10 stycken varje ar och vi *drunknar* i tomater har...

Bloggblad sa...

Linda: Tack tack! Förut hade jag ett område lika stort som alla 4 + gångarna runt. Men det misskötte jag... och tänkte satsa på nåt mindre... I dag har jag planterat allt jag köpte igår, det blev ursnyggt, så nu fick jag lite trädgårdslust igen.

Aurorabuddha: Tack... i dag när jag gick en sväng runt ett annat kvarter, såg jag en verkligt bohemisk trädgård som fick min att framstå som oerhört välskött... sånt ger mig tröst.
Tomater har jag misslyckats med så många gånger att jag gett upp.