Statcounter

söndag, december 14, 2008

Räkrulle

På begäran kommer receptet på räkrullen.

4-5 pers. 40 min.

Rullen
125 gr smör
2½ dl vetemjöl
3 dl vatten
4 ägg

Fyllningen
2 dl vispgrädde el. kräm fräs (själv kommer jag att köra kesella)
1 dl majonnäs (kanske tar jag lättkrämfräs nästa gång)
500 gr räkor med skal. (Fast skalen pillar man lämpligen bort först)
1 liten burk med stenbitsrom - valfri färg
salt
peppar
dill
ev. kajennpeppar eller nåt sånt för att få mer tryck i smaken
Nästa gång ska jag lägga i hackad rödlök

Sätt ugnen på 225 grader
Smält smöret i en kastrull och rör ner mjölet till en slät smet
Häll i 3 dl vatten under vispning
Koka kraftigt i 3 min (fast jag läste i ett petit-choux-recept att man bara ska koka tills det släpper, annars höjer sig inte degen i ugnen... jag tror jag kokade för hårt och för länge för min fluffade inte upp)
Låt svalna i vattenbad
Rör ner äggen, ett i taget
Bred ut smeten på smort bakplåtspapper i långpanna (gör inte som jag och ta platt plåt...)
Grädda mitt i ugnen 10-11 minuter tills det pöser upp och blir bubblig

Rensa räkorna och blanda ihop geggan - smaka av med kryddorna

Bred ut geggan på den svala kakan och rulla ihop (enkelt!) med hjälp av bakplåtspapperet)

Sen står det "lägg upp och garnera" men lite tänker man väl själv... ?

Lycka till!

18 kommentarer:

Vonkis sa...

Oj oj oj, det är inte bra att läsa sånt här så snart inpå sänggåendet...

Cicki sa...

Tackar. Det kopierar jag och stjäl, rakt av, utan att ens blinka av skam.....:-)

Bloggblad sa...

Vonkis: Det var väldigt mäktigt... men sonen som kom hem i kväll och åt upp resterna från gardagen tyckte att det var vrålgott. Ingen rödlök - sa han.

Cicki: Visst! Det är meningen.

Anonym sa...

Krabbrulle heter den hos oss. Då hackar man crab sticks (som heter nåt annat nuförtiden) och en del dill och har i fyllningen. Billigare än räkor, tror jag, och väldigt gott. På kräftskiva brukar vi ha den, så att man blir mätt. Lite sallad på sidan om är gott.

Tankevågor sa...

Vilket bra recept. Tack för det! Det ska jag spara och göra vid tillfälle.

Bloggblad sa...

Ö-råttan: Jag kan tänka mig att det går lika bra med med falsk krabba eller kräftstjärtar.

Förresten, när krabbstickorna kom på 80-talet åt vi det så ofta att jag nästan föråt mig... de första var godare, sen tyckte jag de blev torrare och hårdare också.

Bra tips till kräftskivan, tack!

Jag frågade om kastanjer, om du tycker det är gott, men den kommentaren försvann... Jag har bara provat en gång och tyckte det var smakade "möljigt" men kanske gjorde jag fel? Kanderade kastanjer låter rätt mysko...

Londongirl: Vassego - och nu ser du ju hur man kan ändra det.

Anonym sa...

Det ser jättegott ut på bilden, men glöm att jag tänker försöka mig på att laga det. Om jag ändå kunde läsa recept utan att tvärsomna efter "tag 2 dl...". Helt hopplöst, är det, men tack ändå.

Anonym sa...

Inte nog med att man måste hålla sig undan Bert när man är hungrig, nu måste man se upp med dig också! :)

Det ser verkligen gott ut.

Anonym sa...

Så mysigt! Detta recept (eller liknande) blev jag bjuden på för ca 10-12 år sedan och jag tyckte det var så fantastiskt gott. Tyvärr fick jag aldrig receptet men nu tackar jag så mycket!

Bloggblad sa...

Matilda: Jag är periodare, ibland läser jag bara recept utan att laga dem

ab: Det VAR jättegott! Men det ska inte bli nån vana att jag matbloggar

M-katten: Så bra! Jag kommer att göra om den...

Eleonora sa...

Vilket trevligt inlägg om din bakning . Det är du värd en Award för, minst. Så välkommen in till mig och hämta den. Den där räkrullen ska jag ta och titta närmare på. Låter jättegott! Kram

Musikanta sa...

Gud så jobbigt!

Anonym sa...

Äntligen !
Skulle be att få receptet av dig, men har glömt att fråga. Jag ska prova mesamma, fast utan mjöl.

mossfolk sa...

Nu är det skrivet i min receptbok. Ska absolut provas... efter jul :)

Bloggblad sa...

Eleonora: Det tackar jag för! Kram!

Musikanta: HAHAHA!

Eva med äpplet (eller var du utan?): Jag kanske ska be om att få recept på din omelettsmet då...

Mossfolk: Hehe... jag har förstått av bilderna på dig att du inte tillhör skaran som ligger lågt med god mat efter jul...

Hannele på Hisingen sa...

Blundar...

Bloggblad sa...

Hannele: Det är säkert gott även med förbundna ögon...

Anonym sa...

Ååh tack så mycket! har letat på hela google efter det "rätta" receptet och här är det! tack och nig! =)
Ann-Marie