Statcounter

torsdag, januari 08, 2009

Att sjunga ut julen...

Det var några som undrade hur man gör, när jag skrev att jag var på "Julen sjungs ut" - så här enkelt är det. Den kören sjöng jag i från det att jag var 30 tills jag blev 45, och där finns flera goda vänner kvar. Jag slutade av den enkla anledningen att jag inte orkade med alla långa konserter som började med övning kl 15 lördag/söndag, flera gånger per termin, och slutade först vid 20-tiden - och hemma väntade tonåringar och heltidsjobb.... Fast visst drar det lite i stämbanden när jag hör dem...

Och nu ska jag strax iväg och "rea ut julen"... om det finns nåt kvar till mig efter de enorma reorna som började redan på annandagen när jag fortfarande låg framför brasan och åt praliner... Nu räknar jag med att det är ganska tomt i affärerna, för att trängas där gör jag bara inte. Dessutom är jag inte i akut behov av nåt, så jag ska mest strosa och titta. (Fast det där sista lär inte nån i min familj tro på...)

12 kommentarer:

PGW sa...

Rean på rean är det bästa. Inte så mycket folk ute, då kan man plötsligt hitta helt fantastiska saker! Lycka till!

cruella sa...

Åhå, PGW, jag ser att du tänker som jag: Nu har fôlk handlat det de ska ha så nu kommer man äntligen fram till de verkliga godbitarnaa - utan att behöva trängas!

Annika sa...

Vad kul att läsa om jul-utsjungningen.
Det måste ha varit vackert.
Jag kan tänka mig att det är en fin tradition, men känns det inte konstigt att sjunga rena julsånger i januari? eller, det kanske känns helt rätt eftersom det är ett avslut av julen.
Hittade du ngt på rean?

Bloggblad sa...

PGW & Cruella: Mycket lyckad rundtur på stan... knappt nån mer än jag i de affärer jag besökte. Är så nöjd!

Annika: Trettondagen hör ju till julen, tycker jag, så det känns inte konstigt. Enligt kyrklig tradition kan man sjunga julsånger ända till kyndelsmäss (när Jesusbarnet togs till templet första gången). Det har jag bara varit med om en gång, och det kändes helt fel i början av februari, men trettondagen är det okej.

Nu känns däremot min julgran och julgardinerna fel - så jag ska se till att börja med det nu. (när jag plockat borta dagens påsar....)

Monica Hansen sa...

Det är kul med rea på rean:)

Bloggblad sa...

Monica: Fast riktigt sån tur att det var rea på rean hade jag inte - men halva priset på kvalitetskläder är gott nog.

Evas blogg sa...

Nej att trängas på reor har inte heller jag gjort. Men när jag igår trodde de skor jag spanat in skulle vara kvar så fick jag tji. Slut i st 38.

Ingela sa...

Vi sjunger ut julen på söndag. I senaste laget för min smak.

Bloggblad sa...

Eva: Annars tycker jag det finns "färrast" i st 40...

Ingela: Tycker jag med! På söndag kväll kommer det hos mig bara att finnas de där barren som alltid blir kvar...

Bloggullet sa...

Fick du köpt något spännande? Bästa tiden för att köpa julsaker är just efter jul när de rear ut det, sen är det ju som nytt nästa jul.
Kramar

Anonym sa...

Den repertoaren skulle ha passat mig perfekt men jag förstår om du gäspar :o)

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Bloggullet: jajamänsan! Allt vad jag kan behöva både den här vintern ut - och nästa, ända fram till nästa nyårsresa... :)

K-sprutan: hehehe... jag förstår det! *ler stort*