Statcounter

torsdag, juli 16, 2009

Utflykt

Så skönt det är att komma hem och se att huset står kvar efter ett par dagars utflykt (till RIGA har jag lagt till nu eftersom det inte framgick förut). Var jag har varit? Jo, för det första var jag ganska nära Allsång på Svansen i tisdags (numera vet barnbarnet att det heter Skansen, men Svansen låter mycket roligare, så vi fortsätter med det lite i smyg.) Bakom flaggstängerna mitt i bilden sitter några tusen och väntar på Anders L. Det fanns inte mycket mycket till shopping i den här f.d. svenska staden som var årets kryssmål, men en hel del bärnsten (som jag inte köpte nåt av) och några stycken urtjusiga sjalar som det faktiskt stod mitt namn på. De ropade på mig och jag kunde inte motstå! Inspelning för "Färjan" skulle det vara på den här turen - vi behövde inte ens hålla oss undan, vi såg bara kamerateamet som hastigast på håll ett par gånger, men naturligtvis kommer jag att spana in vartenda avsnitt i höst tills jag känner igen vår resa! Det fanns (tyvärr) få butiker att strosa i, men desto fler kaféer och ölstugor. Det här inhemska ölet, serverat i lerkrus var hur gott som helst. Jag har inte blomma bakom örat, det är nåt på huset.
För att inte tala om hur mycket god mat det fanns på båten... Förra årets kryss med Tallink var en besvikelse när det gäller buffén, men Viking Line tog igen det med råge. Jag hann aldrig längre än till de kalla rätterna... I dag sov vi till 10, sen var det brunch vid fönsterbord just när vi kom in i skärgården. Hela dagen var det så där soligt och varmt som det bara är i broschyrerna. Det var mer än njutning att sitta högst uppe på däck och avnjuta Stockholms skärgård i flera timmar.

Tänk så bra det gick att klara sig utan dator i tre dagar! Det kändes inte en enda ryckning i klickfingret. Tyvärr känns inte en enda ryckning i packa-upp-fingret heller...

17 kommentarer:

Anonym sa...

Men så gott det lät med det där ölet...och maten såg ju hur god som helst ut.

Lisbeth (på Tankevågor som inte orkar logga in)

Cicki sa...

Vilka härliga semesterdagar ni verkar ha haft. Du skrev inte ut det så jag måste få fråga, var det Tallin ni var i?

tant lila sa...

Det ser härligt och gott ut!
Men- förlåt okunnigheten- vilken stad är det ni har besökt?

tant lila sa...

Det ser härligt och gott ut!
Men- förlåt okunnigheten- vilken stad är det ni har besökt?

Bloggblad sa...

Tant L och Cicki: Ursäkta! Åtgärdat. Det var RIGA. Förra året var det Tallin,det senare kändes mindre, mer överskådligt och med en oändlig mängd butiker och gatustånd med stickat....

Anonym sa...

Just det där med frukostbuffé, brunch, lunchbuffé och middagsbuffé älskar jag!
Vi (maken och jag) har rest med Stena Line från Götebrog till Newcastle några gånger och jag tänker bara på mat, den som ätits och den som kommer att ätas!

Hur var Riga annars då? Vackert?

Bloggblad sa...

M-katten: Det kändes på trängseln vid buffén att vi är många som gillar det...

Riga var varmt och soligt - total avkopplande och intressant att se. Fast vi gick ingen guidad tur, så inte vet jag vad vi såg... men mysigt var det.

Anonym sa...

Guidad tur...spela roll... (som de unga säger...) det kan man både ha och mista. Huvudsaken är att man tycker att man har behållning av resan och det verkar ni ju haft.
Inga garninköp då?

Monica Hansen sa...

Så smal och solbränd och fin du ser ut:)

Marianne sa...

Härliga dagar! Det är kul att göra sådana kortare och opretentiösa resor. Måste också se Riga en vacker dag, det ska ju vara så fint.

Klart man måste köpa sjalar när ens eget namn står skrivet på dem! Det där råkar jag ofta ut för, just med sjalar.

Hedgren sa...

Välkommen hem! Låter som en lugn, härlig tur!

Vi ses (Jaaaaaaaa!)!

Musikanta sa...

Ska åka till Tallin i så fall. Stickat är gångbart just nu som du förstår.

Förstår inte varför man frågar VAR du har varit. Du skriver ju att du kommit hem ifrån Riga...

Har fortfarande respekt för färjor sedan Estonia.

Maggan sa...

Hej!
Tack för intrycken från Riga. Jag är också lockad av att åka över. Det är ju nära och lättvindigt. Så jag hoppas att det blir av snart.
Margareta

Matildas fikarum sa...

"ryckning i klickfingret"

hahahaha haha

Ibland låter svenska uttryck bara för underbart.

Bloggblad sa...

M-katten: Det fanns guidad tur, men den skulle ta 3 timmar, vilket innebar att det bara blev 2½ över att strosa på.

Monica: Allt beror på vad man jämför med... :) Men jag tackar för komplimangen! Du vet ju hur jag gnäller när affärerna inte har min storlek, "för det är inte så många som har över 40...." (De som säger så har inte åkt en kryssning!)
Men du, jag är inte så brun, det var ett orange paraply som speglade av sig...

Marianne: Det där med enkelheten passar oss bra just nu. Förr planerade vi och åkte egna långa resor... det här är enklare.

Sjalar är det mest praktiska plagg som finns!

Hedgren: Ja, nu ser jag fram emot nästa resa... fast jag ska slappa ett tag först.

Musikanta: Jag klämde in RIGA efteråt (blev visst lite konstigt då). Det fanns inte så mycket rena garnaffärer i Tallinn, jag fick fråga efter det i en tröjaffär.
(Maten var så mycket bättre på den här båten... )

Maggan: Välkommen hit - det jobbigaste är nästan bussresan upp, man kommer i så god tid att det blir ca 2 timmars odräglig väntan... Annars är det himla smidigt med busstransfer.

Matilda: Hm... det är nog kanske inte gängse uttryck, jag tar mig friheten att skapa egna uttryck när jag inte hittar nåt färdigt.

Klimakteriehäxan sa...

Det vore kanske en idé: en liten kryssning på ett par dagar! Var i Riga för något år sedan, kan absolut tänka mig att återvända. Den gången gick jag på guidad stadsvandring, det var faktiskt bra, hur trist det än kan låta.

Bloggblad sa...

K-häxan: Ni som bor i Sthlm slipper ju flera timmars transfer och väntan, en stor fördel.
Jag skulle gärna gjort den guidade turen, men det blev nästan ingen tid för shopping och strosande då.

I Tallinn tog vi guidningen och det var hur trevligt som helst.