Statcounter

onsdag, december 16, 2009

Julkort

Mitt förhållande till julkort är ganska spänt... I många år har jag tänkt att jag ska strunta i det, men sen börjar det droppa in kort och jag tycker det är kul, även om det bara står God jul + ett namn. Men jag tycker förstås bäst om de personliga, där jag får veta vad som hänt under året med de gamla vänner och släktingar som jag sällan träffar.

Förr, när jag var ung och ambitiös och bakade och fejade (den tiden som skimrar långt bort i fordomdags och som jag besjunger här ibland) då skrev jag förstås några personliga rader på varje julkort. Men prioriteringarna har svängt, så jag skriver sedan ett par år tillbaka ett gemensamt fotobrev om familjen genom sångfågelns ögon. Och det blir inga smäktande ord om fred på jorden och svältande barn... jag skänker hellre en slant och berättar om vardagslivet här i stället.

I år tänkte jag att ju får gott om tid med mitt långa jullov... och så ser jag till min fasa att sista dagen för säker leverans är i dag! Vojne, vojne. Skrivaren har jobbat för högtryck och skrivit slut på en omgång färgpatroner - och glittret till kuverten räckte bara till de 20 första... de ligger utspridda på tork. Resten får stjärnor och hjärtan. De ligger på hög. Och skrivaren mumlar och går...

Men nu kommer jag till det jag tänkte skriva om: det märkliga faktum, att så fort alla mina julbrev är lagda på lådan börjar det droppa in hälsningar från dem jag inte har haft kontakt med på jättelänge och inte skickat till. De dyker upp lika säkert som tomten på julafton. (Ganska lång inledning för så lite!)

Bloggarvänner tillhör f.ö. dem som jag kommer att önska god jul den här vägen. Fast inte än. Nu säger jag bara gonatt, och hoppas få veta om fler än jag drabbas av det där fenomenet.

24 kommentarer:

Christina sa...

Viftar med handen - en till drabbad!

Jag brukar numera skriva upp vilka vi har fått kort ifrån, så att vi har en någorlunda säker lista till nästa år. Sen skickar vi glatt till folk som aldrig skickar tillbaks - det gör inget alls.
Huvudsaken är att vi skickar till dem som vi tänker på under året.
Jag gillar verkligen egentillverkade julkort.

Skickade förresten ett vanligt kort till dina "mask-tecknare" idag ;)

Bloggblad sa...

Christina: jag brukade spara hela bunten... för lat att skriva upp - men nu går jag efter gamla adressboken.

Det händer ofta att jag skickar utan att få - och det gör inte mig heller nåt, så varför skulle det vara pinsamt åt andra hållet?

Masktecknarna kommer att bli jätteglada! De har noterat det där med brevbärare sen vi skrev till dig.

em sa...

Jo, men så är det alltid. Precis som Christina har jag en lista där jag kan pricka av och göra anteckningar. Men jag har några som jag försöker sluta med - men så känner jag mig så hemsk som inte skickar till dem, att jag får iväg ett sent kort, som de säkert inte får först efter nyår.
Margaretha
som för en gångs skull fått iväg alla sina kort i tid i år

Bloggblad sa...

em: när jag var ung tyckte jag det var jättekul varje år när julkortskretsen växte, men numera suckar jag lätt när jag får från nya grannar och ytliga bekanta som jag förvisso tycker om, men...

Men här snackar vi lyxproblem... det är jag högst medveten om. Jag ska enbart vara glad att nån vill skicka julkort till mig. Skäms på mig som suckar!

Jag har en liten bunt med enkla köpta kort till dem som inte är så nära att de ens bryr sig om mitt familjeliv.

Ingela sa...

Huga, du menar inte att det var sista dan i dag...

Jag brukar också göra ett julbrev med bilder och berätta om vad som hänt under året. Och varje gång kommer jag på 10 december att man borde ha tagit lite vinterbilder medan det fanns nå't dagsljus alls. Jaja, det är väl trevligt med nyårsbrev också.

Bloggblad sa...

Ingela: Jomenvisst stod det väl 16 på det stora kuvertet?

Jag tar nästan inga bilder under vintern, kör mest med färgglada sommarbilder.

Monica Hansen sa...

Jag hade det så ett tag, men nu har jag slutat helt med julkort. Önskar på datorn eller slår en signal och pratar lite istället.

Anonym sa...

Oh Oh oh ... du påminna mig om att jag sedan en vecka ska skriver färdig på alla mina julkort. Idag MÅSTE jag väl göra det. Det är samma fänomen här också. Något jag tänkte ta som ursäkt - att - ja nu vet jag vem som också ska få en hälsning. Japp, nu få jag väl sätta igång. Ha det så bra! / ela

Cecilia N sa...

Nu dööör jag!

Sista datumet! Och jag som ska skicka ohandlade julklappar. Imorgon hade jag tänkt mig. Har inte 18e varit sista datumet tidigare?

Måtte det vara olika stoppdatum för olika grejer ...

Elisabet. sa...

En gång i tiden var jag sjukligt besatt av att göra julkort. Hela december satt jag och klistrade och hade mig .., det var helt enkelt inte klokt.

Nu, i år .., är det sämre än någonsin.

Jag tar mig knappt in till stan och när jag är där, tar orken slut och jag struntar i att leta upp en bokhandel för att köpa kartonblad och lim .., jag tänker att jag ringer väl i stället .., eller önskar God Jul via bloggen?

Det är första gången.

Jag skyller på operationen och att pv:s mamma dog och allt som tippade överstyr.

Så får det bli.

Anonym sa...

Oj, usch så väl jag känner igen det du bloggar om härovan......hälften av mina julkort är oskrivna och kanske förblir så......
Hoppas och tror på att tankeöverföring funkar!

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Monica: Fast det blir många och långa samtal... jag skriver hellre eftersom jag tycker det är svårt att höra när folk pratar i bärbara apparater som knastrar.

ela: Sista datum för utlandsbrev är redan passerat, så jag väntar lite till med att knåpa ihop nåt på tyska och engelska... den som väntar på nåt gott... :)

Cecilia: hehe... fast klappar och kort i mellandagarna är väl inte så illa? Sista datum för vanligt frimärke är den 22:e.

Elisabet: Du har väl verkligen en god ursäkt för att slippa undan!

K-sprutan: Vilken bra idé! Skicka telepatiska julkort... :) Det får jag pröva nästa år.

mossfolk sa...

Nej men visst ja. Förra året (och kanske även åren före det?) läste jag om ditt julbrev och tyckte att det var en så jättebra idé. Men inte kommer jag ihåg det när julkorten väl ska skrivas. Nästa år, då...

Marianne sa...

Ungefär så där ser det ut för mig också. Förr var det speciellt utvalda kort för varje person, ett personligt skrivet brev till var och en. I dag knåpade jag i alla fall ihop ett (om än ganska fult) foto och använde för att skicka julkort via internetservice. Så om ett par dagar ska "alla" få sig ett litet kort i brevlådan i dörren, inte mejlboxen i burken. Men det blev faktiskt bara hälsningsfrasen och namn till alla utom ungarna. Hellre lite än inget.

Klimakteriehäxan sa...

Jag skjuter upp det hela. Det blir nyårshälsning i år igen. Brukar funka!

Bloggblad sa...

Mossfolk: jag hade tänkt att vara ute i riktigt god tid i år...

Marianne: Jag vet ju att många håller sig skapligt uppdaterade genom min blogg, men två av personerna i familjen vill inte bli omskrivna här, så det haltar ju lite.

K-häxan: Jag brukar tycka att det är roligare att få kort/brev i mellandagarna, då är det lugnt och tyst och kul med post. Till nyår funkar också. Mina två utlandsvänner kommer förmodligen att få efter nyår.

Cecilia N sa...

Nu vet jag. Det ÄR den 18e som är sísta paketdagen. Och jag fick mitt inlämnat idag på tobaksaffären. *nöjd*

En gång i tiden skickade jag sisådär 50 julkort. Hemmagjorda och med personliga hälsningar till alla.

För snart tio år sen slutade vi abrupt när min ork tog slut. Det har blivit jul ändå i alla år.

Men då på 50-kortstiden hade vi också en lista: fick av i fjol; skickade till i fjol; vill ge i år.

Och varje år prickades mottagna kort av mot listan och sådana som var oväntade skrevs till längst ner.

Hannele på Hisingen sa...

God jul :)

Matildas fikarum sa...

Det var många år sedan jag slutade skicka julkort. Jag kallar det en energiekonomisk besparing till förmån för fler tupplurar.

:)

Vonkis sa...

Skriver några julkort varje år, blir mest till samma. Problemet är bara att sedan ligger julkorten där, frankerade och adresserade, på köksbordet hela jullovet och hånar mig när jag kommer tillbaka från norr. De senaste två åren har det varit lite bättre, några kort har kommit iväg på rätt sida nyår i alla fall.

Bloggblad sa...

Cecilia: Vilken tur! Och julkort med vanligt frimärke funkar också ett par dar till.

Hannele: Tack detsamma! Gissar att du är pyntad och klar sen länge... :)

Matilda: Fast å andra sidan är det många skolungdomar som får extrajobb under jullovet...

Vonkis: Hm... ja, det är ju bäst om man får dem på lådan...

Musikanta sa...

Det där med sista datum ska man inte ta så hårt. Jag har skickat julkort två dagar före julafton och de har kommit fram...

Jag tycker att det är roligt att få julkort om än bara med namn. Det visar i alla fall att någon tänkt på mig i några minuter i alla fall!

Eleonora sa...

Jajjamen! Varje år och med dåligt samvete skickar man ett Gott Nytt År fort som 17! Men inte i år, de kort som blivit skickade är ju det och sen´ får det vara bra.

Men här och nu får jag önska dig: En riktigt God Jul och till nyår kommer jag tillbaka med fler önskningar.

Bloggblad sa...

Musikanta: Nu är i alla fall mina ivägskickade - och du kommer att få ett!

Eleonora: Eftersom det blir likadant för alla så borde vi ju inte behöva ha dåligt samvete...

God jul till dig också!