Statcounter

söndag, februari 21, 2010

Morgontidsfördriv

Helt i onödan vaknade jag strax före 06 i morse... har väl aldrig en hänt söndagsmorgon? Men det har nog heller aldrig hänt att jag somnat före 23 en lördagskväll.

Tur att jag har mina leksaker med mig att fördriva tiden tills hotellet öppnar frukostrestaurangen vid 7.30.

Jag inser när jag läser på SJ:s hemsida att jag hade en helt sagolik tur igår. Tåget från Norrköping var 30 minuter försenat, flera andra tåg var inställda, så maken väntade i bilen tills jag säkert kom med tåget. Utifallatt det inte kom.

Så fort jag sjunkit ner på sätet, fick jag höra att ALL tåg- och busstrafik från Nässjö till Jönköping var inställd. Deppade jag ihop? Nix. Det ordnar sig, tänkte jag. (Som annars är bra på att måla ut de värsta situationerna i förväg.) Hade med lite extra matsäck om vi skulle bli stående på Småländska höglandet ett dygn...

Vi var tre som steg av från samma kupé en dryg timme senare än planerat, och jag chansade och frågade om nån skulle till Jkpg. Jo, en till skulle dit. Vi beslutade att kolla läget tillsammans. Hon hade redan ringt sin man, vilken inte ens kom ut på gatan med bilen...

Vi pulsade iväg och åt nåt medan funderade över den närmaste framtiden. Skulle jag få boka om hotellet- sova i Nässjö och försöka på söndagsmorgonen? Ringa min kusin nån mil bort och be om undsättning?

Mitt i maten ringde tjejens man - nu kom han ut med bilen och skulle göra ett försök. Ringde halvvägs - och hade inte behövt vända. Och jag behövde inte ligga på knä i snö och böna och be om att få följa med

Hur stor är sannolikheten att de skulle bo på samma gata som jag var på väg till? Uppe på bergssidan ovanför stadsparken i Jkpg? För mig hade den varit lika med noll, men se, där hade jag fel. Bara två timmar försenad, skjutsad ända fram till dörren, och hann vara med på körövningen i två timmar. Sannolikheten att chaufförens syster dessutom var med i kören måste väl vara ännu mindre, speciellt som hon inte ens bodde inne i stan?

Att sen mitt hotell ligger på samma gata där Linda bor, det är däremot ingen slump.
När jag nu läst på SJ:s hemsida om tåg som stått stilla hela natten ute på spåret... inser jag att jag haft turen på min sida, som sovit så himla gott i ett fräscht och varmt hotellrum och hann få vara med om den trevliga övningen.

Och inte försov jag mig i dag heller...(har hänt när jag sover på hotell) är lite lagom pirrig och förväntansfull -ska bli så spännande att få höra hur det kommer att låta med ett litet gäng musiker som ska få kören att rocka loss i våra sånger. Någon predikan blir det inte sa prästen, han tyckte att mina texter räckte mer än väl som predikan... en får buge och tacke, som vi säger hemmavid.

Det här var min premiär som morgonbloggare... känns mycket ovanligt och kommer med största säkerhet inte att upprepas.

Tills jag ska hem vid femsnåret, hoppas jag att tågtrafiken har kommit igång igen. Men - jag har ledigt en vecka, så jag har gott om tid även om jag helst inte tillbringar lovet på en station.

8 kommentarer:

Lena sa...

Jag tänkte allt på dig och trodde faktiskt att du inte hade åkt.

Hoppas hemfärden går som den ska.

Maggan sa...

God morgon! Vilka äventyr du varit med om i snöyran och vilket "flyt"! Idag ska min syster och systerson försöka ta tåget tillbaka till Götet. Vi får se hur det går.

margit sa...

Hej Marianne!
Det var säkert omsorg "från han därovan"...att PUSSELBITARNA på ALLA SÄTT passade ihop...och du kom dit du skulle...
Roligt att du skrev en morronhälsning trots att du inte var hemma...men den tekniska möjligheten i dag är ju så fantsatisk...(utom SJ) så det mesta ordnar sig och går att utföra...
Förstår att ni har sjungit..och haft en fin o trevlig helg!!
Du får berätta sedan...hur hemresan...blivit...vänta...på några ställlen...elller att du har "jälp från ovan"...även på hemresan...
Kramen vännen!/Margit

margit sa...

Hej Marianne!
Det var säkert omsorg "från han därovan"...att PUSSELBITARNA på ALLA SÄTT passade ihop...och du kom dit du skulle...
Roligt att du skrev en morronhälsning trots att du inte var hemma...men den tekniska möjligheten i dag är ju så fantsatisk...(utom SJ) så det mesta ordnar sig och går att utföra...
Förstår att ni har sjungit..och haft en fin o trevlig helg!!
Du får berätta sedan...hur hemresan...blivit...vänta...på några ställlen...elller att du har "jälp från ovan"...även på hemresan...
Kramen vännen!/Margit

Cicki sa...

Det är väl sånt där som kallas för "bonntur". Det var många osannlikheter som stämde överens på en gång. Det var väl någon som hade ett finger med i spelet. Att du kommit fram ordentligt hade jag sett på Facebook. Jag hade tänkt på dig och hållit tummarna så när jag såg att du kommit fram ordentligt så blev jag glad. Hoppas turen håller i sig och att du även kommer hem någorlunda ordentligt. Ha en underbar dag. Denna dag är verkligen din.

Bloggblad sa...

ALLA: Än så länge (lite försenad till Nässjö med ersättningsbuss, men tåget är mer än ett timme försenat, så det gör inget)har den här resan varit värd varje väntad minut. Bara 180 minuter hittills, att jämföra meddom som satt 14 timmar på stillastående tåg i natt...
Medhavd smörgås är uppäten, och det börjar bli glest med folk på stationen, jag har fått ett lugnt hörn för mig själv.

Bra att jag tog med den här leksaken att fördriva väntetiden med.

Musikanta sa...

Ta Swebus nästa gång! Ska upp till Mirren i morgon och är inte ett dugg orolig trots att det ska bli snöoväder...
Knack, knack ta i trä...

Bloggblad sa...

Musikanta: Det fanns inte en enda buss runt Nässjö igår - allt var inställt. Swebus vägrade köra, och det var inte nåt roligt väglag.