Statcounter

lördag, januari 01, 2011

Nytt år - igen!

Visst kommer de allt tätare, nyårsaftnarna? Jag hinner knappt göra min årsresumé förrän det är dags för nästa.

Vid matbordet i går delgav vi varandra var sin höjdpunkt under året som gått. Det blev vitt skilda saker: Barcelonaresa (fotbollsentusiasten), båtköpet (husets kapten) och iscensättningen av musikalprojektet i Eskilstuna för husets tangentknattrare. Årets lågvattenmärken struntade vi helt sonika i.

I går kom så äntligen det jag väntat på under i stort sett hela året. Att få nåt utgivet är inget som går med blixtens hastighet. Den 26 januari 2010 skickade jag in tre sånger som Linda Sandström gjort musiken till, till det större musikförlaget, fick klartecken efter ett par månader - och nu finns det att köpa. Arrat för SAB-kör. Värt att vänta på... för det är nästan lika svårt att få in en not på ett förlag, som att få in en bok!

Gott nytt år önskar jag alla bloggläsare - och nu ska jag börja plocka undan på pianot så att det kan få åka matta in till sin nya plats i det färdigfixade tänkarrummet.

16 kommentarer:

mossfolk sa...

Då måste jag förstås börja med att säga GRATTIS! Vilken bra avslutning på året.

Och det där att nämna årets höjdpunkt lät som en jättebra idé. Kanske något att införa på kommande nyårsfiranden...

God fortsättning!

Klimakteriehäxan sa...

Klokt att strunta i lågvattenmärkena, grattis till notframgången! Och god forts!

Bloggblad sa...

mossfolk: Tack! Det ger tyvärr väldigt få kronor, men jag är glad att sångerna får vingar och kan sjungas lite här och där.

Det är inte alls dumt att gå igenom och dela sina höjdpunkter.

God fortsättning önskar jag också!

K-häxan: Tack - och tack detsamma!

Elisabet. sa...

Men det låter väl härligt, med utgivningen, menar jag!

Grattis!

So far .., är Årets Höjdpunkt att isproppen i avloppet lossnade.

Att det kunde vara så himla roligt att diska för hand, det hade jag inte tänkt på ...-)

Miss Gillette sa...

Jag kan knappt tänka mig nåt häftigare än om Maestro delade ut nya noter och det visade sig vara en av dina texter! Vårens tema har han tydligen tänkt ska vara typ det goda livet, eller det ska va' gôtt att leva -- nån chans att en av dina kvalar in där? (Temavalet får det att låta som om det är en frivol och lättsinnig körledare vi har, men han är tvärtom oerhört seriös, nästan på gränsen till pretto. Låt vara att han har varit osedvanligt munter på senaste tiden, så det händer väl saker inom honom också.

God fortsättning på den här året som redan börjat så strålande!

Bloggblad sa...

Elisabet: Tack, det kan vara precis lika gôtt med en ispropp... Handdiska tyckte jag om förr, inte nu.

Miss G: Hm... De där tre sångerna är mer åt det andliga hållet, även om jag aldrig skriver "påträngande religiöst", men hos tonika.nu finns en som är otroligt levnadsglad och som passar lite överallt, även utanför kyrkan, där kan man lyssna på en plingplongig inspelning också. Låt livets sånger sjungas, heter den. Har för mig att den är SATB-sättning på.

Annaa M sa...

Ja jag tror också det blivit något skumt med nyårsaftnarna, liksom med tiden överhuvudtaget. För när jag tittar över förra årets bloggande så är det fullständigt obegripligt att januari var för ett helt år sedan.

Och risken är väl att det blir värre. Önskar dig ett gott nytt ändå!

Bloggblad sa...

Annaa: Det måste vara nåt, liksom jag ibland tycker att jag inte hunnit spela färdigt julsångerna på avslutningen, förrän det är dags för blomstertid.

Tack detsamma - vi ska väl inte hinna med så många hyss till nästa nyår!

Anonym sa...

Stor grattis. Det var en värdigt avslutning av året 2010.

Bloggblad sa...

ela: Tack, ja det kändes bra. Nu är jag redan igång med att skriva mer till Projektet, ingen rast och ingen ro...

Margit sa...

Önskar dej, kära Marianne ett GOTT NYTT ÅR!!! Tack för att jag får vara din vän!!!
Kram!!! Din vän Margit.

Bloggblad sa...

Margit: Jag önskar också dig och Lasse ett gott nytt år - men inte behöver du tacka för vänskapen, den är ju självklar!

Vonkis sa...

Grattis! till både not och bok :-)

Bloggblad sa...

Vonkis: Tack ska du ha! Det värmer. Jag hinner knappt stanna upp och glädja mig, har fullt upp med de andra beställningarna.

Musikanta sa...

Nej, lågvattenmärkena kan man glömma...
För mig har det varit ett bra år på det hela taget - man får vara glad att man lever och kan gå upp ur sängen själv varje morgon vid min ålder. Grattis till utgivningen av noterna! Ett stort steg i rätt riktning!!!

Det blir nog fint med pianot i tänkarrummet. Min mamma var en fena på att flytta stora, tunga möbler med mattor...

Bloggblad sa...

Musikanta: För mig har det varit ett av de bättre. Du ska få se noterna när du kommer hit - men spela dem för dig kan jag inte, för svårt. Du får spela själv.

Pianot känns större i det lilla rummet, men det kommer att må gott av att slippa stå i drag hela sommaren.

Man får ta till alla knep man kan.