Statcounter

söndag, juni 03, 2012

Nu fattas bara sommarväder

Från dagens promenad - inga höns, men väl ett gäng kvigor som blev överförtjusta och rusade mig till mötes. Tack och lov fanns det ett staket som förhindrade närkontakt.
 
Dagen i övrigt har varit lat och skön - bortsett från att jag knåpat med sax, nål och tråd och ett par härligt gosiga filtar har täckt över dessa kvarlevor från 70-talet som vi har i båten från den tiden. Original... är värdefullt ibland, men fy tusan så fula de här är. Maken tvättade dem förra sommaren, men torktumlaren gick lite hårt åt dem så en del trådar smälte. Rena blev de i alla fall och duger en sommar till. Om jag är med på att sova i båten ofta, ska jag få nya tjocka dynor nästa sommar!
 Båten skulle ha lagts i den här helgen, men regn, blåst och kyla tog bort all havslust.
Jag är inte särskilt USA-inspirerad, så det var mer för att det blev snyggt ihop som det råkade bli flaggan, hade inte en tanke på USA när jag såg filtarna ihoprullade. Som kvällslektyr finns visst ett sjökort längst in, ser jag... och en tv-antenn. Hur och varför den är i båten är det bara skepparn själv som vet. Han har så många idéer.
Väggarna är täckta med nåt gulaktigt, inte alls orange som det blev här.

Tänk... om jag börjar drömma på am'rikanska när jag sover i båten?

6 kommentarer:

Annika sa...

Lite New England känsla i båten :-)
Ser mysigt ut!
Amerikanska flaggan är ju snygg, so why not.
Fina färger i den.

Nej, jag fattar att ni inte sjösatte båten i helgen. Gode tid vilken kyla ni hade.
Svågern sprang maran i Sthlm. DET var en BRAGD...

Vi har skönt väder, mkt behagliga 25 grader och ingen fukt. DET tackar vi för!!

Hoppas ni kommer ut på böljan den blå nästa helg...

Anonym sa...

Har man en man som är besatt av båtar är det friktionsfriare och enklast att "bara hänga med". Det blir oftast som vi tjejer/damer/matroser vill till slut - när det gäller dekorationen i alla fall.
Trots Kaptenens order och många idéer.

TRUST ME! :o):o)o:)

Kulsprutan

Vår första egna båt var också dekorerad i precis samma stil. (Jag = matrosen valde).
Och fortsättningsvis likaså.
Klassiskt ´nautical´ tema. Varför vet jag inte, men väldigt attraktivt. Det fortsätter jag att tycka efter 40 år av båtandet. /K

Från dina promenadfoton verkar det som om du bor i paradiset./K igen

Bloggblad sa...

Annika: Jag föll först för stjärnfiltarna, gosiga och mjuka, och letade efter snygga kuddar till. Men jag tycker att det är jättefräscht och snyggt - passar i en båt.

Jag frös bara av att se delar av maran i tv! I dag är det +15, rena högsommarvärmen...

K-sprutan: Så vackert är det bara 100 meter från vårt hus, jag bara älskar de kuperade sluttningarna med skogsdungar här och där.

Jag har redan lärt mig den sortens plantering av idéer som ibland måste ligga och mogna till hos maken - sen när de växt till sig, tror han att det är han som hittat på det.

Huvudsaken är att det känns fräscht i båten - de andra var visserligen rena, men de såg så gamla och trista ut. De här nya filtarna har ingen legat på förut. Med min snugrug kommer jag att sova som en prinsessa!

Anonym sa...

Plantera idéer ger ofta bra skörd - även om man får vänta litet ibland.

Apropå skörd - mina avocadobuskar/träd är överfulla av knoppar/frukter f f g. Jag måste nog hyra ett stånd på marknaden så småningom. Eller be mina vänner komma hit och plocka :o)

Kulsprutan

Staffan sa...

Marianne, själv var jag båtägare under en säsong i Askersund 1983. Under den sommaren hann jag köra på grund två gånger i Vätterns norra skärgård. Sedan såldes den vackra träbåten.

ullrika sa...

Lustigt det kan bli med vissa köp: det ser inte alls ut på riktigt som på förpackningen? Men i ditt fall tycker jag inte det var nån nackdel, blev ju finfint - om än amerikanskt :)

Det var en fin och alldeles ny trailer båten står på? Tur det är en tung båt för det var ena smala små band som håller ner fören (jupp, lite "skadad" är jag allt på den fronten ;)!

Ser fram emot att få läsa båtinlägg nu då! Välkommen solen!

Krams!