Statcounter

lördag, juni 02, 2012

Delar av sanningen...

Om jag väljer noga vilka delar av min trädgård jag visar, och det gör jag ju, så kan det nästan framstå som om jag är riktigt duktig trädgårdsmästare... vilket är helt uppåt äppelträden fel.
I ett fåfängt försök att luras, visar jag de krukor som jag fått ner lite frön i och planterat om kryddväxter i. Hälften av ett pelargonskott syns också, moderplantorna överlevde inte vanvården, men jag hann ta fyra skott som alla tog sig och blommar fint i kylan.
I dag - äntligen - fick jag med mig maken som bärhjälp och åkte till  plantskolan. (Jo, lite övertalning krävdes, han tycker ju att vi väl ändå ska vara i båten mesta tiden...)   Det här ser inte mycket ut för världen i den lilla lådan, men det ska bli både fönsterlådor och några större krukor av de här arton plantorna. Framsidan och baksidan av huset ska få lite fägring, resten ligger i träda. Förresten, vildträdgård låter lite mer spännande...  
 Färdigköpt hortensia - den tjurar lite ibland, så jag vet inte om jag sjunger fel vaggvisor.

Och så en rapport från dagens nöjespromenad som jag vågade mig ut på, iförd långkalsonger, vinterjacka, handskar och huvudbonad. Andra juni, +13 och halv storm. Jag pratade lite med Bondesons hönor när jag gick förbi, men de missförstod nog vad jag sa och trodde att jag ville ha sällskap. Kändes faktiskt ganska stressigt när de inte gav sig utan hängde på. Stannade när jag stannade, och följde efter mig när jag började gå. Vojne, vojne om de hade följt med ända hem till min gata... Först när jag gick riktigt nära med kameran vände de.
Kanske ska jag tända en brasa... braskaminen är ändå inte vårstädad. Den heller.

11 kommentarer:

Cecilia N sa...

Tretton grader utan regn är väl att ta i. Det är ju rena midsommarvädret ...

Bloggblad sa...

Cecilia: med tanke på att det var fyra grader och regn i Sthlm under maran, så har du rätt. Har ni snö?

Elisabet. sa...

Och här har vi haft strålande sol ,-)

(Men det har blåst rejält .., jag har gått i anorak, men det tycker jag ju om, så det spelar ingen roll!)

Bloggblad sa...

Elisabet: Jag såg på väderkartan i tv att ni hade bättre väder idag. Men de luras, för i går på klart.se stod att det skulle vara riktigt skapligt idag, inte så varmt men sol... i morgon med. Men det har de tagit tillbaka redan.

ab sa...

Regn och kallt här, ja, och Stockholm Marathon i blötan! Hoppas de fick varm choklad vit vätskekontrollerna i stället för kall dryck.

Så gulligt med hönsen! ;)

mossfolk sa...

Jag tycker att det är svårt att veta hur man bäst ska klä sig på dagarna nu. Det märks på barnen också. Vissa kommer i shorts och andra kommer i långkalsonger, byxor, vinterjacka och mössa...

Klimakteriehäxan sa...

Kul med hönorna! Kanske hoppades de bli inbjudna till lite värme framför brasan ...
Det ser ut som om det kommer att bli både blommigt och grönt hos dig. Men hortensior har jag gett upp för gott, de bara tvärdör i min närhet!

Anonym sa...

Kul blogg och rolig bild på dina följeslagare! Härliga environger där du promenerar.

Jorå, du kan nog litegrann om växter och trädgård. Dessa + tidigare bildbevis finns!

Hortensian vill ha hur mycket vatten som helst - fast om den står i kruka får man se till att den inte ruttnar nerifrån och vattna ofta, ofta uppifrån i stället för att dränka rötterna. Planterad i jorden i trädgården är den en fröjd och tålig. Den klarar både skugga och regn. Din ser ut att må väldigt bra just när fotot togs.
Du vet väl hur dom rosa blir blå?

Kulsprutan

Bloggblad sa...

ab: jag såg delar av det (maken har ju varit grymt löpintresserad tidigare, men bara sprungit halva maror) och jag frös om knäna bara av att se dem.

Mossfolk: Jag ser också i skolan att många har svårt att ta på jacka och tröja när de väl en gång tagit av...

K-häxan: Jag har inte heller haft nån större tur med hortensior, men kunde inte motstå den här, det var extrapris - blev så inspirerad när jag såg Kulsprutans makalösa hortensior.

K-sprutan: Det var dina fina hortensior som inspirerade mig. Jag vet att det är nåt med vatten, kalkhaltigt eller regnvatten, men minns inte vilket som gör dem blå. Jag gissar att jag ska fortsätta med regnvatten. Finns en del sånt nu ju... Tack för tipset! Jag ska kolla att den har torrt längst ner!
Jag har kunnat... det är stor skillnad. För 20 år sen var vår trädgård en fröjd, med jättefina blomsterrabatter. Men för nåt år sen körde Per över den största och mest vanskötta rabatten med gräsklipparen, så den finns icke mer, men ändå sticker några tappra krakar upp sina knoppar där...

Anonym sa...

Kan, vill, taitume och ha lust har litet med ´det hele´ att göra.
Du verkar ha en bra blandning av de ingredienserna. Jag är övertygad om att det blir fint - och att båten kommer i ordning också, så att ni kan GÅ ut med den så snart vädret tillåter.
Däremot finns det inget bot mot hot från gubbar med gräsklippare när det gäller rabatter, tyvärr. Där rekommenderar jag absolut att plantera i krukor.

Kulsprutan

Bloggblad sa...

K-sprutan: Efter tre lediga dagar i följd, med mycket sömn, några promenader och allmänt slöande, har jag faktiskt fått lite mer energi och ska börja fylla i jord och peta ner plantor.

När vi anlade rabatterna (de som bodde här tidigare var bara hemma två månader varje sommar, bodde övrig tid i Spanien)la vi på massor av fin jord, men sen letade sig leran upp och tog över och det var som att gräva i cement. Krukor är mycket bättre, håller helt med.