Statcounter

onsdag, januari 23, 2013

Mormors mormor

Vi stjärnor i budgetklassen får förstås loge därefter... 
Jag har varit ute och luftat min mormors mormor och hennes livshistoria i kväll igen (Länken är gammal och manuset uppdateras varje gång). Det var ett tag sen sist, så jag fick allt läsa på lite och alltid hittar jag nåt att fila på. En hembygdsförening i Norrköping hade engagerat mig. Publiken var med på noterna och skrattade där de skulle. Med fasa minns jag den gång jag skulle uppträda i en pensionärsförening som startade med årsmöte och blev osams... Fy sjutton vilken stämning det var när jag klev fram på scenen, jag insåg ju att det inte var mig tanterna blängde på egentligen, men insåg också att ingen lyssnade - utan de två grupperna med olika åsikter var kvar i osämjan.

I kväll var dock stämningen god, och här dukar jag fram lite kaffe i medhavd brun flaska med porslinskork.

Vad jag gestikulerar om här vet jag förstås inte, för händerna går av sig själva. Och Britta-Cajsa pekar som synes med hela handen! 
Även om inte monologen är längre än en dryg halvtimme, så är det en rejäl urladdning för en amatör. Nu är jag faktiskt rätt trött.

16 kommentarer:

Musikanta sa...

Jag förstår att det är en något utökad version av den gången jag var med - eller rättare sagt, något annorlunda kanske. Jättefin bild där du pekar med hela handen och har glimten i ögat.
I

Bloggblad sa...

Musikanta: Jag gjorde en liten grej av det där med kaffet (som du föreslog) och så citerar jag Skriftens ord när jag behöver påminna mig om var jag är i manuset. Men faktiskt kan jag det mesta i minnet...

Jag blev engagerad till en "grannförening" till hösten, med FA-programmet, då kanske du kan hänga med som ackompanjatör, så kan vi dela på gaget.

Anonym sa...

Det skulle ha varit mycket mycket roligt att få se den föreställningen, Marianne...
Sov så gott!
//Elisabeth på Himlastigen

Musikanta sa...

Jag följer gärna med utan gage - det är bara kul. Jag kan ju få 100 kr svart för bilen, haha.
I

Ökenråttan sa...

Uj uj uj, nu blir jag orolig. I kväll ska jag prata om mitt hos en förening som också börjar med årsmöte. Måtte dom hålla sams!

Bloggblad sa...

Elisabeth: Jag skulle gärna ha dig i publiken - tyvärr är det lite långt mellan oss!

Musikanta: Toppen! Jag skjutsar - och bjuder på lunch då! (Och det blir ju inte så dyrt eftersom du alltid bantar ;) *fniss* )

Ökenråttan: Vi håller tummarna! Ofta brukar min typ av evenemang börja med fika, då pratar alla och är glada... Men jag kan inte tänka mig att dem du ska prata inför ryker ihop om avgifter för sammankomsterna... ;)

Anonym sa...

Det är klart att det gick bra! Intressant ämne. Fin ny kjol - och sen är du ju visserligen "amatör" på ett sätt men med all erfarenhet och ditt numer snudd på överfyllda CV får du kanske se dig som proffs inom en snar framtid?

Klart att du var trött efteråt, men ett tips från min tid med proffs är att alltid varva ner efter föreställning med en drink. Glöm kaffet den här gången - jag menar en RIKTIG drink med minst 10% alkoholhaltighet. Beroende på storleken på glaset kan man t o m tillåta sej två :o)

Grattis till en ny framgång!
Kulsprutan

Bloggblad sa...

Kulsprutan: Jag tycker ju att uttrycket "proffs" lovar så mycket, men nog har jag erfarenheter att apa mig inför andra efter nästan 40 år som lärare. Samma publik varje dag - men ny show... ;)

Men att varva ner med en drink låter farligt - se hur det har gått för många av de däringa proffsen...

Annika sa...

Det skulle verkligen vara roligt att se dig framträda. Tycker bilderna är så fina!

Klimakteriehäxan sa...

Skulle så gärna sitta i publiken!

Ökenråttan sa...

Jo, det gick lugnt och städat till. Men det är ändå en anspänning att hålla låda inför publik. Nu tar jag en drink - det må bära eller brista.

Bloggblad sa...

Annika: Vet du, det är lugnast att uppträda inför okänd publik. Värre om två månader när det är här i stan! Men visst vore det kul med några bloggare i publiken!

K-häxan: Det är nog faktiskt roligast för oss som minns våra gamla släktingar som var med under den epoken... inget för ungdomar. De som kommer till dessa träffar är ofta bra mycket äldre än oss, så det är ingen risk att nån tar fram mobilen och kollar sms eller facebookar under tiden!

Ö-råttan: Tänkte på dig förut! Och är helt säker på att det var ett flott och sakkunnigt framträdande! Jag läser och läser om CM - intressant som bara den, men vilken tegelsten! Börjar förstå varför det tog så lång tid att få till alltihop.
Skål på dig!

Eleonora sa...

Du är då verkligen toppen som tar på dig en så lång monolog. Som du dessutom repeterar och omarbetar till varje föreställning. Så blir det när man trivs med sig själv och har självförtroende och självkänsla! Grattis till dig Marianne - du e cool!

ab sa...

Du är väl en rätt erfaren amatör vid det här laget! ;) Grattis!

Och försenat grattis till den unga spoling som är din make...

Bloggblad sa...

Eleonora: Tack för uppmuntrande och stärkande ord! Det är ju för att andra verkar tycka att det är intressant och roligt som jag fortsätter med det.

ab: Om jag ska räkna alla år jag apat mig i klassrummet... inklusive att jag spelade kyrkodrama som ung, och amatörteater som ung vuxen och dessutom får betalt... men - amatör betyder ju en som älskar det hen gör, så jag gillar det ordet.
Jag har framfört hälsningen till ynglingen, han tackar!

candelia sa...

Härligt att du gör sånt ..det känns alltmer viktigt att minnas ,dem som gick före
..tror jag ska börja på att skriva ner några minnesrader från min mormors el farmors liv