Statcounter

söndag, december 08, 2013

Decembermörker

En bild från dagens promenad - faktiskt riktigt skönt, trots att det snöade mer och mer och jag var helt vitpudrad när jag kom hem.

Det har inte blivit så mycket bloggat på sistone, men det betyder inte att jag har legat på latsidan. Det var många turer fram och tillbaka med texten till Haydn-låten som jag skulle skriva något nytt till, till slut trodde jag att det inte skulle bli något, det var det svåraste uppdraget hittills. Men - så kom ett avtal i alla fall. Tur det, för det blev många timmar som rann iväg mellan ordval och melismer.

Ska det bli nåt julstök i år i det Bloggbladska hemmet, då? Hm... jag har mer året-runt-stök, men jag har i alla fall bytt ut somriga dukar och kuddar mot rött och satt fram adventsljus (fick köpa ny stake eftersom jag inte hittade den gamla). Adventsstjärnan är också på plats (fick köpa ny eftersom ... ja, ni fattar...). Förra årets gran skulle jag säkert hitta ute i komposten, men det blir ändå en ny.

Titta! Köksbordet är helt fritt från tidningar och inkommande post... wow! Men, bilden under kommer inte från min hall. Den är från skolan. Det gäller att se upp genom att se ner när jag ska passera dörren...

Nu har Bloggblad blivit reklamfilmstjärna också! Den roliga sångkursen som jag var på i somras, filmades för att klippas ihop till en presentation - Här är länken till youtube där den ligger.

16 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Vår hall har ofta sett ut så....

Bloggblad sa...

Hannele: På den tiden barnen bodde hemma och slängde av sig både skor och väskor i hallen, kunde det nog bli så hos oss också, men nu när vi bara är två här, får vi inte ihop så många skor.

Anonym sa...

Rött och julsött. Jag såg inget stök alls på hemmabilden. :)
Går det inte att lära barn att sätta ihop skorna prydligt i par längst väggen? Mindre fallrisk skulle det ju bli i så fall....
Trevlig video - och det låter fint när du går ner litegrann lägre i röstregistret. Lycka till i den nya karriären som filmstjärna!

Kulsprutan

Bloggblad sa...

Kulsprutan: Jag är så falsk att jag inte lägger ut äkta stökbilder...

Lärarna försöker få dem att inte bara sparka av sig, men du skulle se när 20 barn tränger sig in samtidigt, blöta och smutsiga... det blir inte mycket kvar av lektionen om de förutom att byta till torra kläder ska ställa skorna i ordning.

I stora skolhuset är det också skoförbud, där får de ta med sig skorna upp till sina egna hallar, men... det är svårt det där...

Annika sa...

Vi har likadant väder här nu. Njuter av det till 100%.
Sådär ser min hall också ut fast jag bara har ett barn, haha!!!
Ska kolla YT.

Klimakteriehäxan sa...

Busy busy busy ... heja Haydn ihop m Bloggblad! Och julfint dessutom!

Bloggblad sa...

Annika: Här ska det smälta bort i morgon, i dag var det ljuvligt vackert, kom nog ca 20 cm senare i går kväll. Nästan sol idag, underbart.
Du kanske blir så sugen av filmen att du vill gå sångkurs?

K-häxan: Ungefär tre veckors idogt tänkande tog Haydn, bortsett från skoltiden då jag stänger av annat, så jag är efter med det mesta. Bara köket och vardagsrummet är adventspyntat. Du vet, så där falskt: om nån skulle komma... resten av huset får ingen se.

Cicki sa...

Jag gillar verkligen dina gardiner. Så snygga. Visst ser det städat ut när ingen reklam, tidningar eller post ligger på bordet. Här kan det bli högar ibland innan någon kommer sig för att rensa bort det....:-)

Bloggblad sa...

Cicki: jag föll direkt för de här gardinerna. Så lätta att få på plats också.
Vi är mycket dåliga på det där med att hålla köksbordet rent från post och tidningar.

Eleonora sa...

Köksbord med gardiner och ny ljusstake i blickfånget. Fint.
Lyssnade på bandet och du sjunger bra. Men har ju hört dig irl, så jag VET.

Sköt om dig och ha det gott. Kram

Bloggblad sa...

Eleonora: Tack ska du ha! Klippet är klippt just där det var ett lågt parti.
Jag har fått köpa nya julstjärnor, förmodligen klarade de på bilden inte av den starka kylan förra veckan. Det drar inte mycket från de nya treglasfönstren, men vi drar ner värmen rejält om nätterna.

I dag ligger jag lika lågt som molnen.

Musikanta sa...

Man kunde ju faktiskt tänka sig att sätta upp någon hylla eller så så att det blev lättare för barnen att ställa skorna i ordning. själv har jag en Bennyhylla från IKEA som jag sätter alla skor i. Jag tycker de ska ha credit för att de alls tar av sig skorna.

Har köpt en fin förgylld plastgran som är 30 cm hög från IKEA. Något annat julpynt blir det inte. OCH en träängel från Stokyrkobutiken.

Bloggblad sa...

Musikanta: Du vet, vi vet inte hur länge vi ska vara på Berga... i stora huset är det också skoförbud, men efter allt skokaos får de nu bära upp skorna till sina resp. klassrum. Blå plasttossor till föräldrar - de flesta pappor struntar blankt i det och kliver på med leriga skor... Jag tar tofflorna i handen när jag springer över för att hämta barn, av och på, av och på... törs inte gå på de hala stentrappstegen i strumplästen.

Skönt att jag bara ska vara där i 7 veckor till!!!!

ullrika sa...

Va skojigt att få se dig i rörlig bild och med ljud! Ang julpynt har vi kommit ungefär lika. Fast nån snö, det har vi inte :(

Bloggblad sa...

Ullrika: Lärarens man filmade hela dagen, så det var spännande att se vad han fick ihop. Mitt klipp var just där jag har svårt att gå ner på de låga tonerna - men enkelt att gå upp på de högre.
Kursen var vansinnigt rolig och givande!

Bloggblad sa...

Ullrika: Just det - all snö är borta nu! Bara regn och grått.