Jag har inte sett/hört fler operor live än att jag kan räkna dem på ena handen, men intresset växer med åren. Hade det funnits på närmare håll så hade det blivit svårare att räkna...
I somras frågade min kulturkompis om jag skulle hänga med till operan den 28 december, det kändes långt borta då. Bussbolaget som anordnar resor finns i Ringarum (som alla infödda vet ska uttalas med o i början och vanligt r i mitten) och de kör förbi och hämtar upp på stora vägen, 200 meter från mig. Kanonbra service! På hemvägen körde chauffören dessutom upp på den mindre vägen, så jag fick bara 100 meter hem i kylan. (Ja, ni som stått i kö på väg hem från Öland en sommarsöndag, har nog märkt att det går en liten väg parallellt med E22.)
Här är vi på väg! På bilden under har vi just ätit en god 3-rätters på Solliden och ska bussas iväg till Operan. Det var både grannar och f.d. kollegor med på resan, extra bonus!
Bra utsikt över scenen på 8:e raden, dessutom fick jag en tom stol framför mig. Det tackar jag för! Från föreställningen kommer jag att mest minnas lilla Butterfly och hennes makalösa röst - den var något utöver det jag har hört tidigare. Så mycket röst, och så vacker, ur en sån liten kropp... Men jag grät inte på slutet, satt i stället och blev arg på Pinkerton som svek henne!
På scenen var det uppbyggt ett rutsystem av grunda bassänger, så att alla fick balansera på smala kanter... det förstod jag inte riktigt vitsen med. Det gråa i fonden tror jag mig förstå, färgen (eller rättare sagt: avsaknaden av färg) förstärkte sorgen och saknade som Butterfly kämpade med, men... det kunde ha varit lite mindre påvert i dekoren, tycker jag. Jag hörde att föreställningen från Metropolitan, som några medresenärer sett "live" på bio i Gusum, hade haft en mycket vacker dekor med blommor i mängd. Men det är nog inte modernt med "vackert" här...
I pausen frossade vi dock i skönhet... Guldsalen passade oss perfekt! Vi var helt eniga om att musiken var sagolikt ljuvlig. På andra konserter som vi besöker tillsammans, har vi ofta diametralt olika åsikter om musiken.
På hemresan genom city hördes mängder av "Åååååh" och "Ahhhh" i bussen. Det är inte riktigt lika påkostat hemma...
I dag var det -10 när jag kom ut. Alldeles gratis "julskyltning" och alldeles otroligt vackert... jag gick omkring och Åhhh... Ahhhh-ade för mig själv i ett kör. Och njöt hejdlöst när jag kom in i den varma duschen och tinade upp frusna lemmar.
17 kommentarer:
Var det Sara Olsson eller Asmik Grigorian som sjöng Butterfly? Vi hörde den med Grigorian och hon var bland det bästasom vi sett och hört, tror jag, på Stockholms-operan. Så fanatstiskt bra, både skådespeleriet och sången. Och späd som en lilja var hon! Vi brukar alltid väsnas när dekoren är påver och operahjälten sjunger i trenchcoat, men här tyckte vi ändå att den torftiga dekoren och kläderna passade så bra. Man såg ju verkligen hur den sabla typen Pinkerton hade försatt henne i värsta misär. Vilken knödel, säjer jag (som nyss kommit hem från Österrike).
Operaråttan: Tack för namnet. Jag iddes inte leta reda på det. Det var Grigorian! Vi förstod att vi hade tur.
Det är väl jag som är ovan och från, som gärna vill ha lite glamour... Tänk, den som hade gångavstånd som ni båda har... Vi åkte förresten förbi, då pekade jag och sa: DÄR BOR EN BLOGGARKOMPIS! (Fast inte till hela bussen...)
Ja, storyn tycker jag mig känna igen från många filmer, romaner och även från verkligheten. Dock ej min egen, tack och lov!
Det är lycka att få gå på opera och på teater. Nu kan jag inte påstå att vi måste ta oss över havet västerut längre för att få uppleva kultur, men det har varit så och det var alltid en upplevelse som inte gick av för hackor precis.
Madama Butterfly är hjärtknipande och sorglig....och visst blir man förbenad på karlsloken som överger henne. Musiken går rakt in i kropp och själ och ställer till oreda inom mig ;). Tack för att du tog mig med till glitter och glamour, ibland behövs även sådant.
God fortsättning....imorgon är det årets sista dag och så rullar vi vidare in i det nya
Och jag blir sugen på att ta tåget till Sthlm och titta på detta!
Pettas: Jag har absolut noll koll på hur kulturutbudet på Åland är... Jag har bara sett korta utdrag ur den här förut, på tv. Hittade en kanal som sände gamla halvtimmesprogram omkring olika operor.
Fort går åren...
Elisabet: Det kan vara smittsamt - jag minns när jag hade varit på Fantomen på Operan, då var jag klasslärare och spelade några av styckena på kassettband för eleverna och berättade om handlingen. En mamma berättade sen att dottern hade krävt att de åkte upp och tittade på den, för flickan pratade inte om annat än bandet jag hade spelat. Ni har ju annars ganska nära till Gtbg, där finns det ju också ett operahus.
Visst är det kul när allt blir så där bra!Fina foton.
Grattis!
Kulsprutan
Kulsprutan: Ja, det är härligt när inget skaver eller känns obra på nåt sätt när man ger sig iväg och vill njuta.
Nu ska jag röja undan lite... tusan vad vi stökar till här. Maestro kommer i eftermiddag, så pianot är redan dammat.
Ja, det där är verkligen en föresttällning man kan rekommendera! Men se till att det är hon Grigorian som sjunger Butterfly när ni ska gå. Kompisar till oss såg den med den andra damen och det var tydligen inte lika hisnande fantastiskt. - Ja, det är ett privilegium att bo mellan Operan och Berwald-hallen. Och tro inte att vi inte vet om det och uppskattar det. Vi säjer ofta till varann: "Det är ju inte klokt att vi får bo så här." - Hon Grigorians mamma var operasångerska och flickan var med i Butterfly redan på fosterstadiet! Sånt måste ju sätta spår, det säjer sej självt.
Ökenråttan: Jag förstår nog att ni har vett att uppskatta närheten till Kulturen!
Jag läste i tidningen om Grigorians uppväxt med Butterfly, det påverkar säkert hennes inlevelse. Jag tipsade herr tonsättaren om att åka dit när hon sjunger, han tänker sig dit.
Jag är så lättad, trodde att jag skulle få ändra en massa saker, men det var bara en sång som jag inte hade förstått - men hade han spelat den som vals direkt hade jag naturligtvis fattat... De andra ändringarna var bagateller - på några ställen hade han ändrat melodin för att den skulle gå ihop med texten bättre.
Du kanske inte var hemma när jag skrev och ojade mig över sju kanon(er) som skulle få text, det är de som är klara nu - utom den där valsen.
När han spelar dem utan text första gången för mig, blir det ju inte naturliga andningspauser, men nu, med text, blev de helt annorlunda och låter naturligare. Härligt!
Senaste (sista?) gången jag var på Operan såg jag Othello (tror jag - det var många år sen -)och blev gruvligt besviken. Dekoren skulle påminna om 30-talet och Othello själv var klädd i trenchcoat. Allt var brunt, grått och murrigt.
Tacka vet jag när det är kostym från tiden och guld och glitter och massor av färger som det var förr i tiden. Man kan ju precis lika gärna sitta hemma och lyssna på Spotify om det är så snålt.
Jag förstår att du likväl hade en trevlig resa och att det alltid är kul att gå på Operan i sig.
Musikanta: Då var det inte med RaH som du var på Othello, den såg jag på nån studiedag när vi gjorde nåt mer, som jag har glömt, när jag jobbade där, slutet av 90-talet. Fast då jobbade du nog inte där?
Den Othello var så pampig och tjusig och hans donna hade urflotta kläder på sig. Jag fattade inte mycket, men njöt ändå.
Musikanta: Du var också där! Och hörde Othello sjunga i trenchcoat! Så idiotiskt. Vi blev galna; va 17 skulle det vara bra för? Däremot jublade vi när Donisettis "Kärleksdrycken" utspelades i en diner i Arizona-öknen. Hjälten kom infarande på scenen i ett 50-tals dollargrin, ljusgrönt! Underbart.Ökenråttan
Kul när det blir så himla lyckat, till och med julbelysningen kom till sin rätt!!!
Undrar en sak: ser du nån skillnad på kommentarsfunktionen hos dej och mej??? Jag gör inte det men du-vet-vem gör det!
Ökenråttan: Hur ofta återkommer uppsättningarna? Ni måste alltså ha sett en modernare version än jag gjorde av Othello.
K-häxan: Det gav helt klart mersmak!
Jag tycker att det nya antirobotsystemet är mycket enklare än de gamla sjösjukebokstäverna. Senaste veckan har det varit samma kodord hos nästan alla. Ibland behöver jag inte skriva i någon kod mer än klicka i rutan att jag inte är en robot. Ibland måste jag skriva i koden hos mig själv också även när jag är inloggad. Det verkar vara väldigt slumpmässigt. Men enklare. Och jag ser ingen skillnad i svårighetsgrad.
Opera har jag aldrig varit på. Det känns förstås som något man bör ha besökt någon gång...
Vilken bra tripp ni verkar ha haft! Skönt med service nästan från dörr till dörr :)
Otello kommer på "Live på bio" den 21 mars från Stockholmsoperan; kan vara ett gyllene tillfälle att uppdatera sig kanske?!
När det gäller hur ofta man byter ut uppsättningar beror nog dels på hur mycket de kostat och dels hur framgångsrika de är.
Metropolitan Opera kör fortfarande Zeffirellis uppsättning av Bohème sedan 1981...
https://www.youtube.com/watch?v=1tlM9arIzZc
Rexxie: Tack för tipset, jag ska ha koll på om den lilla orten kör bio då som de brukar.
Jag såg serien som visade hur det gick till bakom kulisserna på operan, himla intressant. Sen har jag sett en (engelsk, tror jag) serie i en kanal som jag normalt inte har koll på, Axess, där de visade runt omkring olika föreställningar. Också kul.
Skicka en kommentar