Statcounter

måndag, juli 18, 2016

Fredagskväll mitt inne i djupa skogen

Fredagskvällsunderhållning med Bloggblad. (De två närbilderna på mig är tagna av Eva Johansson Hjort.) 

I fredags kväll hade jag ett gig i detta lilla kapell långt långt inne i de djupa skogarna i norra Östergötland. Jag var lätt skeptisk när vägen blev allt smalare, husen  låg allt glesare och dammet rök i de täta krökarna på grusvägen. Vem skulle komma och lyssna på en främling en fredagskväll? Ja, nu visade det sig att det var två personer, utöver arrangören, som kände igen mig. Den ena jobbade jag med en kort period i F-spång för 37 år sen. Det enda hon kände igen av mig var efternamnet... 
Vi övar - kollar ljud och ljus och tekniska detaljer. Ingrid Käfling, alias Musikanta kompade sångerna galant.
Huset byggdes som kyrka och skolsal i ett strax före mitten av 1800-talet. Charmig lokal, onekligen. Sveriges äldsta ännu spelbara orgel har jag inte med på bild, men den finns hos www.musikanta.blogspot.com  





Klockan sju var lokalen ganska så fullsatt, 48 personer hade kommit för att lyssna på hur det var att växa upp på Frälsningsarmén. Mer om vad jag berättar om finns på www.bokblad.com  Videokanon är en väldans bra uppfinning. Allt jag berättar om går att illustrera med bild. 


Lapp-Lisas "Barnatro" hade jag kanske inte behövt text till -  i alla fall de äldre kan den utantill. Publiken sjöng med och gav respons med skratt och leenden, sånt är viktigare än man kan tro. 


Efteråt serverades varm korv, kaffe och kaka på kyrkbacken. Så trevligt som det var, så förstår jag att man gärna letar sig dit en fredagskväll. Jag kommer gärna tillbaka! 

9 kommentarer:

mossfolk sa...

Det låter hur mysigt och trevligt som helst! Härligt med en entusiastisk publik.
Och det skulle vara så roligt att höra dig någon gång!

Bloggblad sa...

mossfolk: Ja, det var en sån där kväll som kommer att stanna i minnet. Jag kommer gärna till dina trakter... dit går det ju tåg smidigt. En del av barndomen handlar dessutom om Örebro i närheten. Jag har inte skickat ut några reklamblad till församlingar och pensionärsföreningar så långt bort, men kanske ska jag utöka verksamheten?

Maggan sa...

Ja, Marianne, det där lät väldigt trevligt. Skulle också gärna lyssna. Tiveds Hembygdsförening ordnar Allsång med läsarsånger i det gamla missionshuset vid Tiveds Torp. Ditt program skulle säkert dra huset fullt där.

Bloggblad sa...

Maggan: det låter lockande. Jag är inte så dyr!

Tredje året i Hjo sa...

Kul! Läste just hos Musikanta om evenemanget i östgötaskogarna. Frälsningsarmén kan jag trycka på gillaknappen för.

Vonkis sa...

Vilket fint ställe, gillar verkligen sådana där undangömda kapell/kyrkor. Jag har dig ju i närheten, måste bli bättre på att komma iväg och lyssna.

Klimakteriehäxan sa...

Och jag väntar fortfarande på min chans att finnas med i publiken.

Musikanta sa...

Visst hade vi trevligt och visst var det roligt att det kom så många människor. Idag har jag spelat på en friluftsgudstjänst i Östra Ny och vi var 10 personer sammanlagt med präst, kyrkvärd, kantor och medföljande syntbärare inräknad. Men det VAR väldigt varmt och det är en bit att gå upp i skogen uppför ett litet berg.

Bloggblad sa...

Tredje året i Hjo: Under alla år när jag försökte glömma min barndom, hade jag inte mycket till övers för FA. Men... jag har ju insett att de gör väldigt mycket gott för många. Som vuxen har jag träffat många gamla människor som känt mina föräldrar och berättat om hur självuppoffrande de ställt upp för andra.

Vonkis: jag gör inte så mycket reklam offentligt... jag ska nog bli bättre på det, så att du vet när det är nåt.

K-häxan: Jag får väl försöka få ett gig i Sthlm...

Musikanta: De kanske var på nåt annat? I S:t Anna kyrka var det säkert mer än 50 pers och lyssnade på Laleh-sånger. Men jag tror mer att de var rädda för värmeslag.