Statcounter

måndag, december 20, 2021

TV för alla känslolägen

När jag känner mig deppig och tycker att livet är jobbigt, då tittar jag på "Kronofogden knackar på" och inser snabbt att mina bekymmer inte är så stora. Jag mår nog rätt bra. 

När jag känner mig slarvig och "ösgös" som mamma sa, då tittar jag på "Lyxfällan" och genast känner jag mig präktig och ordentlig. 

När jag känner att jag nog åt lite för mycket av det goda och borde ha tackat nej till sista portionen, då tittar jag på "600 lb-life" och känner mig genast sund och hälsosam. 

När jag känner mig inspirerad och idérik, tittar jag på "Jul/sommar/höst/vinter med Ernst" och känner att jag nog har ganska normala idéer. 

Det finns tv-program om precis vad som helst. Bortsett från att jag skämtar, så tycker jag att det är groteskt att vissa tv-kanaler tycks leva på snaskigheter och människors elände. Tacka vet jag "Plura lagar mat", "Plura åker tåg", Plura går till tandläkaren" ... 


5 kommentarer:

Annika sa...

Just det, så är det. Du har rätt, man kan alltid slå sig ner framför program som lyxfällan, hoarders eller my 600 pound life ..Och så inser man att ens eget liv är rätt OK ändå, phew ...
Men du har rätt, samtliga av dessa program hänger ju ut familjer och personer på ett väldigt obehagligt sätt.
Har faktiskt dragit ner mitt tittande på tex TLC sedan länge. TLC är liksom URTYPEN för förnedrings-tv.
Ser mest strömmade serier och filmer numera på olika tjänster. Ser väldigt sällan på vanlig tv längre.

Bloggblad sa...

Annika: hoarders glömde jag! Har sett några gånger, men bortsett från att jag känner mig som pedant, tycker jag att det är den mest tragiska serien.
Jag tittar på svt 1 och 2 och på fyran mest och då på play. En timme efter att ett program har gått på fyran, går det att snabbspola förbi reklamen.

Klimakteriehäxan sa...

Haha! Ja, 600 pound people kan man gärna jämföra sig med ... och komma ut på den fördelaktigare sidan ...
Men Plura klarar jag mig utan. Då föredrar jag Ernst. Fast jag tittar nästan aldrig på honom heller.

Musikanta sa...

Jag känner mig för det mesta väldigt tillfreds med tillvaron. Men är glad för att jag inte är såååå tjock som en del amerikaner utan bara lite lagom rund. Jag kan aldrig titta på TV på dagen (något känns moraliskt fel som om man kastar bort fin tid) och på kvällen är jag för trött. Sen har vi ju inga betalkanaler heller, det räcker med TV-play.

Musikanta sa...

Även det här inlägget har jag kommenterat. Ett väldigt roligt inlägg. Känner ungefär som du i synnerhet när jag ser bilder från USA på de enormt feta människorna som syns ibland. Känner mig också nöjd när jag ser en del gamla tanter som är lika gamla som jag...