Statcounter

torsdag, mars 10, 2022

Nybygge på gång

Min ganska nya fascination av småfåglars liv och leverne växer för varje vår när de börjar sjunga för varandra. Jag matar ända tills de ger sig av eller gömmer sig i skogen efter midsommar någon gång. 

Fröautomaten som vi har, hänger i ett träd bakom ryggen när jag sitter i lusthuset - att ideligen vrida sig kanske är nyttigt, men det blir jobbigt. Framför finns inga lämpliga träd, bara buskar. Så jag har kommit på att jag ska ha ett minilusthus på en stolpe en bit framför "dansbanan" som vi kallar den breda trallen som också är trappa. De får ju inte komma så nära att de skitar ner eller börja tigga brödsmulor. 


Detta är en prototyp till mitt bygge, gjort i kartong och papper. På Plantagen hittade jag igår en lämplig rund bricka, som ska få små hål för vattenavrinning. Taket blir nog knepigast. Väggarna gör jag av rester från ett annat litet bygge, plywood tror jag materialet heter. Jag ska också fixa så att fröerna kan portioneras ut i lagom mängd. 



Det ska bli sex skivor som tak. Jag har prövat ut storleken i papper + tejp, och som innertak blir det tjocka plastskivor, som jag nu håller på att skära till. Yttertaket har jag två möjliga förslag till - vi får se vad det blir. 

Jag fick smak för att bygga och konstruera när jag gjorde kyrkholken och märkte att jag faktiskt kan mer än jag trodde. Per följer det hela med måttligt intresse. Han räknar kallt med att han kommer att få hoppa in och avsluta det hela. Vi får väl se... Han trodde ju inte att jag kunde vare sig spika eller såga! 





6 kommentarer:

Vonkis sa...

Så fint det kommer blir, ett syskonhus till det stora. Det är roligt med konstruktion, bara man får tid på sig och inte behöver stressa.

Bloggblad sa...

Nu är det halvfärdigt. Jag är visserligen nöjd, men inser att jag har fel höjd på fönstren och dörren. Men jag har beslutat mig för att det ska räkmas som en konstinstallation.

Klimakteriehäxan sa...

Superhändigt! Annars får du sätta upp en s k skvallerspegel så att du kan kolla fåglarna utan att vrida nacken av dig!

Vonkis sa...

Ropen skalla, fler konstinstallationer till alla!

Bloggblad sa...

K-häxan: Vilken idé!
Vonkis: Hoppas att de har förstånd att inse att det är en installation!

Musikanta sa...

Det är ju aldrig försent att hitta på nya saker. Fåglarna blir säkert överförtjusta över det nya lusthuset när det blir färdigt. Men jag antar väl att du som jag aldrig hade träslöjd i skolan, eller? Extra kul då när det blir så bra!